قطعه سازان

صنایع خودرو و قطعه همواره نیاز به‌تامین مواداولیه از خارج از کشور دارند تا نه‌تنها نیاز داخل به‌واردات کالا را کاهش دهند، بلکه محصولی با ارزش افزوده نیز تولید کنند. با این حال در سه‌ماه اخیر به‌دلیل ایجاد شرایط بحرانی در پی شیوع ویروس کرونا، جریان واردات و تامین مواداولیه برای تمام فعالان صنایع در دنیا مختل شده است.

به گزارش «اخبار خودرو​»،صنایع خودرو و قطعه همواره نیاز به‌تامین مواداولیه از خارج از کشور دارند تا نه‌تنها نیاز داخل به‌واردات کالا را کاهش دهند، بلکه محصولی با ارزش افزوده نیز تولید کنند. با این حال در سه‌ماه اخیر به‌دلیل ایجاد شرایط بحرانی در پی شیوع ویروس کرونا، جریان واردات و تامین مواداولیه برای تمام فعالان صنایع در دنیا مختل شده است. از همین‌رو انتظار می‌رفت در ایران نیز مهم‌ترین چالش پیش روی قطعه‌سازان برای ادامه فعالیت درسال 99 همچنان تامین مواد‌اولیه باشد؛ اما آ‌ن‌ها با اذعان به اینکه مشکلی در این خصوص ندارند، از وجود مشکلات گمرکی و تامین ارز به‌عنوان مهم‌ترین چالش درسال جهش تولید نام می‌برند. 

  کرونا تامین مواداولیه را به‌تاخیر نینداخت 
رئیس هیات‌ مدیره ایران ‌لنت با اشاره به‌اینکه از اواخر بهمن‌ماه سفارش و ارسال مواداولیه از چین به‌سراسر دنیا امکان‌پذیر نبود و فعالیت صنعتگران در گستره جهانی متوقف شده بود، به «دنیای خودرو» گفت: «جدا از به‌وجود آمدن مشکل جهانی تامین مواداولیه درپی شیوع بیماری کرونا، از زمان بازگشت تحریم‌ها کد گمرکی مواداولیه و قطعات خاص مورد نیاز برای صنعت‌خودرو باید دارای تاییدیه حمل مستقیم توسط کشتیرانی ایرانی باشد.» 
حمید رضا امیری‌ مقدم با اشاره به‌اینکه با این شرایط مدت خواب محصول در بندر مبدا افزایش می‌یابد، اضافه کرد: «تولیدکننده باید منتظر شود تا کشتی ایرانی برای حمل کالا یا محصولش به آنجا بیاید. با این شرایط دیگر امکان چانه‌زنی برای قیمت‌ وجود ندارد و همین موضوع سبب می‌شود قیمت نهایی محصول افزایش یابد.» این فعال صنعت‌قطعه با اشاره به‌الگوی مصرف و فرهنگ ذخیره‌سازی در کشور که سبب شد در دوران کرونا با مشکل مواجه نشویم، اضافه کرد: «با اینکه تامین برخی قطعات نیاز به‌ساخت و پرداخت در چین دارد و به‌دلیل تعطیلات اجباری با تاخیر مواجه شده است، اما خوشبختانه سفارشاتی که برای تامین مواداولیه داده می‌شود، بدون پاسخ نمی‌ماند.»

  افزایش قیمت قطعات با تعلل در فرآیند بانکی
امیری‌مقدم با اشاره به‌اینکه فرآیند طولانی انجام عملیات بانکی سبب ایجاد دردسر برای قطعه‌سازان شده است، بیان کرد: «در اکثر مواقع ثبت سفارش باید پیش از حمل انجام شود و ارزهای صادراتی برای واردات مواداولیه با تاخیر به‌دست قطعه‌ساز می‌رسد؛ بنابراین چاره‌ای جز خرید با ارز آزاد وجود ندارد.» به‌گفته این فعال صنعت‌قطعه نحوه سفارش مواداولیه یا قطعات پیش‌ساخته به‌این شکل است که ابتدا هزینه واریز می‌شود و بعد از مدتی می‌توانند مواداولیه یا قطعات مورد نیازشان را دریافت کنند.  وی ادامه داد: «بنابراین تولیدکنندگان ناچار به‌ثبت سفارش و خرید با ارز آزاد هستند که بعد از انجام این مرحله باید به‌دنبال کارهای بانکی در داخل کشور بروند. البته این معضل همین‌جا تمام نمی‌شود و بعداز تخصیص ارز باید به‌دنبال یافتن راهی برای تهاتر آن باشند. بنابراین مشکل اصلی قطعه‌سازان دربحث ثبت‌سفارش و مجوز دریافت ارز است.»

  ضرورت ایجاد پنجره واحد برای تسریع واردات
این فعال صنعت قطعه با اشاره به‌اینکه قرار بود در گمرک امکانی جدید به‌عنوان «پنجره‌ واحد» ایجاد شود، گفت: «براساس این برنامه قرار بود اگر سفارش‌گذاری صورت می‌گیرد، از یک کانال و با افراد مشخص فرآیند گمرکی دنبال شود. اما همچنان شاهد این هستیم که قطعه‌سازان بعد از عبور از مانع گمرک باید به‌سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها برای ترخیص و تکمیل پروسه مراجعه کنند.» امیری‌مقدم بااشاره به‌اینکه برای رفع مشکلات قطعه‌سازان نیاز است این پنجره واحد تشکیل شود و سپس به‌دولت و پنجره واحد تغییر کند، افزود: «اگر می‌خواهیم تولیدمان جهش پیدا کند، باید متولیان بانک و گمرک کنار هم باشند تا هماهنگی‌های لازم دراین‌باره صورت گیرد.» وی ادامه داد: «درحال‌حاضر برای واردات نیاز به‌ترددهای فراوان بین سازمان‌های متولی است.» 
رئیس هیات‌مدیره ایران‌لنت تاکید کرد: «درتمام دنیا رسم است هزینه‌های بارانداز از مقصد به‌مبدا منتقل ‌شود. این به‌این معناست که اگر فروشنده کالا هستید، باید شرایط را برای فروش و انتقال آن به‌مقصد تسهیل کنید. اما متاسفانه در ایران این موضوع متفاوت و تمام هزینه‌ها بر دوش خریدار است.»

  کاهش واردات قاچاق با اصلاح قوانین گمرکی
امیری‌مقدم بااشاره به‌اینکه شیوه واردات کالا در ایران به‌نحوی است که بعد از ورود آن به‌گمرک فرآیند تحویل و دریافت اسناد و تحویل کانتینر و... شروع می‌شود، بیان کرد: «همین‌موضوع موجب ایجاد مشکلات در مبادی رسمی شده است.» 
وی بااشاره به‌اینکه درهیچ‌کجای دنیا به‌غیر از ایران بازرسی و تایید کالا در مقصد انجام نمی‌شود، ادامه داد: «زمانی که کانتینر کالا در گمرک مبدا درحال آماده‌سازی برای ارسال کالا به‌مقصد است، نماینده گمرک محصولات را تایید می‌کند و تقلب در آن غیرممکن است. چراکه اسناد را گمرک مبدا مهر و تایید می‌کند. بنابراین در کانتینر مهر می‌شود و به‌سمت مقصد حرکت می‌کند. با این شرایط در مقصد دیگر نیازی به‌بررسی کل کالا نیست و تنها کانتینر با هزینه کمتر از زیر اشعه ایکس عبور می‌کند. با این شرایط هرچقدر هزینه و زمان واردات کالا از گمرک کاهش یابد، قیمت تمام‌شده محصول نیز پایین می‌آید.»  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =