دبیر انجمن خودروسازان ایران

خودروسازان داخلی در حالی‌ سال گذشته را با تیراژی کمتر از یک‌میلیون دستگاه خودرو به پایان بردند که برای تولید همین میزان نیز با مشکلات و مشقت فراوانی مواجه شدند. کمبود قطعه و نقدینگی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها فشار مضاعفی به خودروسازان طی سال گذشته وارد کرد، اما به‌هرحال میزان تیراژ خودرو در نیمه دوم سال گذشته به‌شدت افزایش پیدا کرد.

به گزارش «اخبار خودرو​»،خودروسازان داخلی در حالی‌ سال گذشته را با تیراژی کمتر از یک‌میلیون دستگاه خودرو به پایان بردند که برای تولید همین میزان نیز با مشکلات و مشقت فراوانی مواجه شدند. کمبود قطعه و نقدینگی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها فشار مضاعفی به خودروسازان طی سال گذشته وارد کرد، اما به‌هرحال میزان تیراژ خودرو در نیمه دوم سال گذشته به‌شدت افزایش پیدا کرد. افزایش تیراژی که برای سال جاری نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. خودروسازان سال گذشته با افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها توانستند از ذیل ماده 141 قانون تجارت خارج شوند. طی سال جاری نیز خودروسازان امیدوارند با افزایش تیراژ و اصلاح قیمت‌ها به سوددهی دست پیدا کنند. اما به نظر می‌رسد چالش مهم خودروسازان در سال 99 بحث افزایش استانداردها و رسیدن به استاندارد یورو5 باشد.


  کاهش شدید تیراژ خودرو در جهان
با شدت گرفتن ویروس کرونا در ایران و سایر نقاط جهان شاهد تعطیلی بخش‌های مختلف صنعتی از جمله شرکت‌های خودروسازی بودیم. سال 2019 با افت تولید خودرو در جهان همراه بود و تقاضا برای خرید خودرو طی این سال نسبت به سال 2018 افت محسوسی داشت. بازارهای بزرگی نظیر بازار خودرو چین، آمریکا و اروپا با کمبود تقاضا مواجه شدند. پیش‌بینی می‌شود با ادامه بحران مربوط به ویروس کرونا تولید خودرو طی سال 2020 میلادی به پایین‌ترین حد خود در مقایسه با سال‌های گذشته برسد. بر این اساس آن‌طور که شنیده می‌شود دولت‌ها قصد دارند به منظور جلوگیری از ورود زیان سنگین به این بخش‌های تولیدی، بسته‌های حمایتی ویژه‌ای مشابه بسته‌های حمایتی بحران اقتصادی سال 2008 در نظر بگیرند. 

  انباشت دوباره خودروهای کف کارخانه با افزایش استانداردها
صنعت خودرو کشورمان نیز طی سال 98 با کاهش تولید نسبت به یکی دو سال اخیر کمتر از یک‌میلیون دستگاه را تجربه کرده است. هرچند آمار دقیقی از میزان تولید خودروسازان در سال گذشته منتشر نشده است، اما آن‌طور که دبیر انجمن خودروسازان به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید تولید خودرو در سال 98 کمتر از یک‌میلیون دستگاه خودرو بوده است. حالا علاوه بر تهدید کرونا، تحریم‌ها و مشکلات مربوط به تامین ارز و نقل و انتقالات آن هزینه‌های تولید خودروهای یورو5 نیز به دیگر هزینه‌های خودروسازان اضافه شده است که در صورت عدم حمایت لازم باعث کاهش تیراژ خودرو در سال 99 خواهد شد. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این زمینه به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «سال گذشته به وزارت صمت و دولت هشدار دادیم که اگر مصوبه هیات وزیران درخصوص افزایش استانداردهای یورو5 اجرا شود با مشکل مواجه خواهیم بود. درحال‌حاضر نیز خودروسازان نمی‌توانند بسیاری از خودروهای خود را پلاک‌گذاری کنند. این باعث شده است دوباره خودروها در کف کارخانه‌ها باقی بمانند.»
  افزایش 3 تا 15 میلیونی قیمت خودرو با افزایش استانداردها
بحث افزایش قیمت خودرو در سال جدید و با توجه به این‌که قیمت خودروها از بهمن سال 97 ثابت مانده، چالش دیگری است که پیش روی خودروسازان قرار دارد. حال با افزایش استانداردها هزینه خودروسازان نیز سیر صعودی به خود خواهد گرفت. نعمت‌بخش در خصوص رشد قیمت کاتالیست خودروهای یورو5 می‌گوید: «هزینه کانالیست این خودروها نسبت به خودروهای یورو4 چیزی بین 3 تا 4 میلیون تومان گران‌تر است و قیمت مواد اولیه‌ای که در این کاتالیست‌ها به کار می‌رود هم به‌شدت افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال قیمت یک کاتالیست برای ایران‌خودرو در سال 95 چیزی حدود 250هزار تومان بوده، اما درحال‌حاضر به بیش از 3میلیون تومان رسیده است.» وی تاکید می‌کند: «یک‌سری از خودروهای موجود به دلیل تکنولوژی قدیمی، امکان به‌روزرسانی به استاندارد یورو5 را ندارند. کاتالیست موتورهای به‌روزتر ما حدود 18 گرم از آن مواد اولیه گران‌قیمت را احتیاج دارند، اما اگر بخواهیم موتورهای قدیمی‌تر را به یورو5 ارتقا دهیم باید بیش از 70 گرم از این مواد گران‌قیمت را استفاده کنیم. در نتیجه خودرو تا 15میلیون تومان گران‌تر خواهد شد.»

  ورود دوباره خودروسازان به زیان‌دهی
وی با طرح این پرسش که چه کسی جوابگوی این افزایش قیمت خواهد بود، اظهار می‌کند: «پیش از عید هر دو شرکت با تجدید ارزیابی دارایی‌ها از ماده 141 قانون تجارت خارج شدند. اما اگر قرار باشد قیمت‌ها اصلاح نشود، طی چندماه آینده باز هم زیان خواهند دید و دوباره مشمول ماده 141 خواهند شد. ضمن این‌که وقتی سوخت یورو5 در کشور توزیع نشده، اصولا افزایش استاندارد خودروها یک زیان ملی است و سبب افزایش هزینه‌ها خواهد شد.» وی می‌افزاید: «یک کاتالیست یورو5 حدود 150هزار کیلومتر کارکرد خواهد داشت، اما وقتی سوخت مناسب برای آن وجود نداشته باشد، بعد از 40هزار کیلومتر از بین می‌رود و همین سبب افزایش هزینه برای مشتری خواهد شد. اگر محیط زیست نگران وضعیت آلودگی هوا است، بهتر است فکری به حال خودروهای فرسوده در کشور کند. چرا که یک خودرو فرسوده چند ده برابر آلایندگی نسبت به خودروهای جدید دارد.»

  هدف تولید؛ یک‌میلیون و 200هزار دستگاه خودرو است
دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این پرسش که برنامه خودروسازان برای تولید خودرو در سال جهش تولید چیست؟ می‌گوید: «خودروسازان برنامه دارند که به مناسب نام‌گذاری امسال به جهش تولید، افزایش تولید را در دستور کار قراردهند. برنامه امسال تولید یک‌میلیون و 200هزار دستگاه خودرو است و خودروسازان تمام توانشان را برای افزایش عرضه در سال جاری به کار خواهند گرفت، اما باید از طرف دیگر تقاضا مدیریت شود و همچنین در بحث افزایش استانداردها به یورو5 که هزینه‌بر است، تجدیدنظر شود.» 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =