ایران خودرو خراسان

پس از رشد مهارناشدنی بازار سهام طی فروردین و نیمه اردیبهشت، 10 روزی است که شاخص‌کل بورس تهران در اصلاح به سر می‌برد، به‌طوری‌که در روزهای یکشنبه و دوشنبه بیش از 50هزار واحد نماگر اصلی بازار با نزول همراه بود.

به گزارش «اخبار خودرو​»،پس از رشد مهارناشدنی بازار سهام طی فروردین و نیمه اردیبهشت، 10 روزی است که شاخص‌کل بورس تهران در اصلاح به سر می‌برد، به‌طوری‌که در روزهای یکشنبه و دوشنبه بیش از 50هزار واحد نماگر اصلی بازار با نزول همراه بود. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار باشد و شاخص کل تا سطحی که تعادل برقرار شود، ریزش داشته باشد. در چنین شرایطی، دو نماد ایران‌خودرو و سایپا بعد از حدود دو ماه غیبت ناشی از افزایش سرمایه به تابلوی معاملاتی بازگشتند و در این چند روز با صف‌های خرید میلیاردی روبه‌رو بودند. 
به نظر می‌رسد این روند در کوتاه‌مدت همچنان ادامه داشته باشد و خودرویی‌ها بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران خود به دنبال داشته باشند. برای این‌که در عمل حدس بزنیم چه اتفافاتی در بازار سهام رخ خواهد داد، باید چند نکته را در نظر داشته باشیم؛ گرچه بورس تهران در بلندمدت با بازدهی بسیار مناسبی روبه‌رو خواهد بود، اما سرمایه‌گذاران نباید انتظار داشته باشند ظرف یکی، دو ماه سرمایه‌شان چندبرابر شود. به بیان دیگر، بورس دستگاه اسکناس چاپ‌کنی نیست که انتظار داشته باشیم هر روز با سود‌های کلان همراه شویم. 
بنابراین برای کسب بازدهی مناسب باید با صبر و درایت سهام‌داری کرد. در همین رابطه، حمیدرضا افشار؛ کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» به تشریح آخرین وضعیت کلیت بازار سهام و همچنین گروه خودرویی پرداخته است.

درحال‌حاضر وضعیت بازار سهام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 بازار سرمایه به نقطه حساسی رسیده و می‌توان انتظار تغییر روند را داشت. البته منظور از تغییر روند، شروع روند نزول شدید و سقوط آزادی که همه از آن صحبت می‌کنند، نیست. در این رابطه، طی چند وقت اخیر و به‌خصوص از ابتدای سال ۹۹ و بعد از تبلیغات‌های گسترده دولتی و غیردولتی، بازار سرمایه با هجوم نقدینگی عجیبی روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که اکثر نمادها در صف خرید قفل شدند، ولی در این بین کم نبودند نمادهایی که بی‌دلیل رشد کردند و صرفا به‌‌علت حرکت به‌اصطلاح «گاوی» بازار بازدهی داشتند و دلیل خاصی برای این رشدها وجود نداشت. اما از‌ آن‌جا  که در کلیت بازار همگی گروه‌ها تا یک سطح مشخص خود را بالا کشیدند، از این پس باید انتظار رشد سهم با دلیل واقعی را داشت و احتمالا بعد از این نقش تحلیل پررنگ‌تر خواهد شد.

روند آتی بورس به چه مسائلی وابسته است؟
از این نقطه به بعد باید به چند نکته توجه شود؛ نخست این‌که ورود بیش از 40میلیون کد حقیقی حاصل از سهام عدالت به خودی‌خود نقدینگی جدیدی وارد بازار خواهد کرد که مطمئنا کنترل آن نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت خارج از بازار دارد. عده‌ای از دارندگان این سهام‌ها فروشنده هستند و به‌دلیل ناآگاهی از روال بازار سرمایه فشار عرضه خود را به این بازار تحمیل خواهند کرد و مطمئنا اگه مدیریت نشوند به بازار آسیب خواهند رساند. بحث دوم، بحث عرضه صندوق‌های دولت است که می‌توانند همچنان نویدبخش جذاب‌ماندن بازار باشند، چون در یک بازار پویا و صعودی است که اقشار جامعه تمایل به خرید این صندوق‌های ETF (قابل معامله) خواهند داشت. 
نکته سومی که حائزاهمیت بوده، توجه به بازارهای موازی است که واقعا تا چه حد توان ورود این حجم از نقدینگی را دارند و به‌فرض اگر پول از بازار سهام به هر کدام از آن‌ها منتقل شود، حباب آن‌ها تا چه اندازه بزرگ‌تر خواهد شد. برای مثال اگر دلار رشد کند، چه عواقبی برای نرخ تورم می‌تواند داشته باشد. حفاظت از بازار سهام باتوجه به برنامه‌های دولت برای این بازار، به نفع خود دولت هم هست و در بلندمدت به نفع کشور نیز خواهد بود.

شاخص‌کل ممکن است تا چه سطحی پایین بیاید؟
با توجه به رشد شارپی که بورس تهران از ابتدای سال تجربه کرده است و بازدهی بیش از صد درصد، به نظر می‌رسد هنوز جا برای اصلاح بازار وجود دارد. به اعتقاد من شاخص ممکن است تا تراز 850هزار واحدی نیز با کاهش روبه‌رو شود. از سوی دیگر، این نقطه بسیار برای کف‌سازی دوباره شاخص به منظور فتح مجدد قله یک‌میلیون واحدی و تثبیت در آن سطح ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین باید اصلاح به نحوی باشد که پتانسیل رشد قدرتمند برای بازار سهام وجود داشته باشد.

بازگشت مجدد ایران‌خودرو و سایپا به تابلوی معاملاتی را چگونه تحلیل می‌توان کرد؟
با بازگشایی سایپا در هفته گذشته و گشایش ایران‌خودرو در هفته جاری، انتظار ایفای نقش لیدری این دو غول خودروسازی را برای بازار داشتیم، اما با سیاست جالب سازمان بورس و انتقال معاملات سایپا و ایران‌خودرو به بعد از ساعت معمول بازار، عملا این نقش کمرنگ شد. اما درهرحال برای خود این دو نماد اتفاق بدی نخواهد افتاد. چون تاثیر رفتارهای هیجانی این چند روز اخیر کمتر شده و صف سنگین‌تری را نیز تجربه می‌کنند، به‌طوری‌که ارزش صف هر کدام از این دو خودروساز بالغ بر ۱۵۰۰میلیارد تومان بوده که قابل تامل است. البته این دو از رشد اخیر بازار جا مانده‌اند، به‌نحوی‌که «خپارس» و «خزامیا» در طول مدت بسته‌بودن این دو نماد حداقل سه‌برابر شده‌اند. پس فعلا جای برای رشد برای این دو نماد هنوز وجود دارد و با توجه به این‌که هریک از آن‌ها در موقع بازگشایی 110درصد مثبت خوردند، می‌توان در بازه کوتاه‌مدت برای آن‌ها یک رشد صددرصدی را متصور بود. زیرا تمام سهم‌های بازار از اسفندماه تاکنون بیش از سه‌برابر شده‌اند و این نمادها در این وضعیت بازار می‌توانند رشد بسیار بیشتری را تجربه کنند.
 
وضعیت ایران‌خودرو سایپا را در میان‌مدت چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بعد از تعادل در معاملات این دو نماد، باز هم باید در مورد روند تولید واقعی شرکت‌ها کار کارشناسی کرد و دید که بعد از خروج آن‌ها از زیان انباشته، چقدر در راستای سودسازی واقعی گام برداشته می‌شود. بنابراین آینده این شرکت‌ها در بورس تا حدود زیادی به این بستگی دارد که با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی بتوانند در مسیر افزایش تولید گام بردارند. در غیر این صورت، اگر آن‌ها بخواهند دوباره مسیر گذشته را طی کنند، بازگشت زیان انباشته آن‌ها بسیار محتمل خواهد بود.

چه توصیه‌ای می‌توان به تازه‌واردان بورسی کرد تا در این هیجان بازار، دچار ضرر و زیان هنگفتی نشوند؟
با توجه به این‌که بازار در اصلاح قرار دارد و این امکان هست که روند این اصلاح قدری زمان‌بر باشد، سهام‌داران تازه‌وارد باید قدری صبور باشند و به‌دور از رفتارهای هیجانی عمل کنند. در غیر این صورت، آن‌ها ممکن است با ضرر و زیان بسیار زیادی همراه شوند. بنابراین در درجه اول آن‌ها باید دقت کنند چه سهامی را می‌خرند. یعنی از روی هیجان هر سهمی را در هر قیمتی تملک نکنند و بر اساس تحلیل و بررسی اقدام به خرید کنند. از سوی دیگر، باید صبرکنند و انتظار نداشته باشند که در یک‌ماه بازدهی صد درصدی نصیب آن‌ها شود. این افراد باید با صبر و درایت سهام‌داری کرده و در یک بازده مشخص و منطقی اقدام به شناسایی سود کنند وگرنه احتمال دارد با ضرر و زیان هنگفتی روبه‌رو شوند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =