بازار وانت

علم آمار از شاخه‌های تاثیرگذار در رشد صنایع تولیدی است و با تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توان راهکارهای اصولی را جهت برون‌رفت از مشکلات یا توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر صنایع تولیدی ارائه داد.

به گزارش «اخبار خودرو»،علم آمار از شاخه‌های تاثیرگذار در رشد صنایع تولیدی است و با تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توان راهکارهای اصولی را جهت برون‌رفت از مشکلات یا توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر صنایع تولیدی ارائه داد. از این رو هرسال جداول متعددی مبنی‌بر میزان تولید خودروسازان کشور منتشر می‌شود که روند فعالیت آن‌ها را باتوجه به شرایط موجود مشخص می‌کند. از همین‌رو می‌توان چشم‌اندازی از بخش‌های مختلف این صنعت کهنه‌کار را متصور شد.
با بررسی آمارها و جداول میزان مقایسه‌ای تولید انواع خودرو در سال‌های متمادی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، می‌توان دریافت در سال‌های گذشته میزان تولید انواع خودرو در کشور روند کاهشی به‌خود گرفته است که علت اصلی آن را می‌توان در تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات به‌وجودآمده به‌واسطه محدود شدن روابط خارجی ریشه‌یابی کرد. از طرفی کاهش تولید انواع خودرو در کشور باعث می‌شود تعادل و توازن میان کفه‌های ترازوی عرضه‌وتقاضا در بازار برهم بریزد که همین امر می‌تواند منجربه افزایش قیمت‌ها و بی‌ثباتی در بازار آزاد شود.
آمار مقایسه‌ای ماهانه تولید انواع خودرو در سال‌های 1394 و 1395 نشان می‌دهد حدود یک‌میلیون و 350 هزار و 133 دستگاه از انواع خودروها تا پایان‌ماه سال 95 در کشور تولید و عرضه شده است که باتوجه به مدت مشابه سال قبل رشد 37.9درصدی داشته است. اما آمارهای منتشرشده مربوط به سال‌های 1397 و 1398 نشان می‌دهد تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر میزان تولید انواع خودرو در کشور قابل‌توجه بوده و تا پایان اسفند 98 تولید انواع خودرو به 831 هزار و 334 دستگاه در سال رسیده که این میزان نسبت‌به مدت مشابه با رشد منفی 13درصدی همراه شده است. زیرا این میزان در سال97 حدود 955 هزار و 444 دستگاه بوده است. بنابراین می‌توان گفت سهم عرضه در نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار تاثیرگذار بوده و می‌تواند یکی پارامترهای موثر در ثبات قیمت‌ها به‌شمار رود. با این حال باتوجه به مشکلات موجود و نبود امکان تبادلات مالی، خودروسازان توانسته‌اند به تعهدات خود پایبند باشند و چرخه تولید در کشور را با سرعت بیشتری به حرکت در آورند.
بررسی‌ها نشان می‌دهند سهم خودروهای سواری در میزان تولید شرکت‌ها و صنایع گوناگون پررنگ‌تر از سایر وسایل نقلیه بوده و به‌نوعی المان تاثیرگذار در تعیین رفتار بازار شناخته می‌شود. ازهمین‌رو طبق آمار تجمعی تا پایان اسفندماه هرسال، سهم تولید انواع خودرو سواری در کشور در سال 98 حدود 759 هزار و 137 دستگاه بوده که نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته کاهش 14.9درصدی را تجربه کرده، زیرا این میزان در اسفند سال 97 حدود 892هزار و 329 دستگاه به ثبت رسیده بود.
اما نکته جالب‌توجهی که از جدوال آماری منتشرشده ازسوی وزارت صمت می‌توان دریافت آن است که سهم تولید انواع ون، کامیون‌، کامیونت و کشنده‌ها به شدت کاهش یافته، درواقع آمار تولید در سال 97 نشان می‌دهد تولید انواع ون در کشور به 1295 دستگاه رسیده اما این میزان در سال 98 با کاهش 83.2درصدی مواجه شده و به 217 دستگاه رسیده است. همچنین تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده نیز تا پایان اسفندماه 98، 3251 دستگاه بود که پس از انواع ون‌ها بیشتری میزان کاهش با 67.2 درصد را تجربه کرده است.
همچنین با بررسی تفکیکی آمار منتشرشده میان دو خودروساز بزرگ کشور یعنی گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا می‌توان نتایج جالب‌توجهی را مشاهده کرد. براین اساس باتوجه به مشکلات یادشده و تاثیر آن‌ها بر میزان کاهشی تولید خودرو در کشور، در مدت زمان مشابه یادشده سهم تولید وانت در گروه خودروسازی سایپا در سال98 نسبت‌به سال 97 با رشد مثبت 59.2درصدی همراه بوده که نشان می‌دهد این شرکت در سهم‌خواهی هرچه بیشتر از بازار خودروهای تجاری کشور تلاش مضاعفی می‌کند. همچنین تولید انواع مینی‌بوس و  میدل‌باس در کشور نیز روند کاهشی داشته که تا پایان اسفندماه 98 عدد 1048 دستگاه برای آن به ثبت رسید که خبر از کاهش 36.7درصدی دارد. ازسوی‌دیگر تولید انواع اتوبوس نیز با کاهش 6درصدی همراه بوده است.
البته براساس آمارهای منتشرشده در سایت کدال، سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) تا پایان اسفندماه سال گذشته ۸۵۴ هزار و ۲۲۵ دستگاه از انواع محصولات سواری تولید کردند که با توجه به رشد تولید ۶درصدی شرکت‌های خودروساز آن‌ها تا پایان اسفندماه ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۸ هزار و ۸۷۵ بیشتر خودرو تولید کرده‌اند. رشد ۶درصدی تولید در خطوط تولید شرکت‌های خودروساز درحالی رقم خورده است که همچنان سایه تحریم‌ها روی این شرکت‌ها سنگینی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =