روانکارهای صنعت خودرو

با افزایش 58 درصدی قیمت لوب‌کات به‌عنوان ماده‌اولیه تولید روغن‌پایه داخلی، پالایشگاه‌های تولید روغن‌پایه و روانکارها در مسیر زیان قرار گرفتند.

به گزارش «اخبار خودرو»،با افزایش 58 درصدی قیمت لوب‌کات به‌عنوان ماده‌اولیه تولید روغن‌پایه داخلی، پالایشگاه‌های تولید روغن‌پایه و روانکارها در مسیر زیان قرار گرفتند. به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»، ‌صنعت روانکارهای کشور از پالایشگاه‌های تولید روغن‌پایه یا همان  چهار شرکت بزرگ تولیدکننده روانکار درکشور گرفته تا شرکت‌های خصوصی تولید انواع روانکارهای خودرویی و صنعتی بیش از هرچیز به‌ماده‌اولیه‌ای وابسته‌اند که توسط پالایشگاه‌های نفتی تولید می‌شود. 
لوب‌کات یا برش نفتی از اول اردیبهشت‌ماه سال جاری تا امروز بیش‌از 58 درصد گران شده و این درحالی‌است که قیمت این محصول دربازارهای جهانی به‌مراتب پایین‌تر از چیزی است که پالایشگاه‌های نفتی کشورمان به‌تولیدکنندگان داخلی عرضه می‌کنند. 
قیمت لوب‌کات تولید داخل اگرچه در بازه زمانی اول اردیبهشت‌ماه تا سوم خردادماه رشدی 19درصدی را تجربه کرد، اما دیروز به‌یکباره پالایشگاه‌داران نفتی،‌ صنعت روانکارهای کشور را در شوکی بزرگ فرو بردند و آن افزایش قیمت این فراورده به‌میزان 39.34 درصد بود. 
این بدان معناست که قیمت لوب‌کات از ابتدای سال تا به‌حال 58درصد رشد داشته است و در محاسبات پالایشگاه‌های روغنی، ‌قیمت تمام‌شده تولید روغن‌پایه ایرانی چیزی حدود 110 درصد بالا رفته است. 
البته این تنها بخشی از هزینه‌هاست که به‌مرور یا صنعت تولید روغن‌پایه درکشور را فلج خواهد کرد یا هزینه تمام‌شده خرید روانکارها دربخش موتوری و صنعتی را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر تولیدکنندگان روغن‌های موتوری و صنعتی برای تولید محصولات خود هزینه‌های دیگری نیز دارند که از  آن جمله می‌توان به‌هزینه خرید ادتیو یا همان افزودنی‌های شیمیایی با نرخ دلار نیمایی همراه با هزینه‌های نقل‌وانتقال،‌ هزینه‌های مرتبط با نیروی‌انسانی،‌ بسته‌بندی و .... اشاره کرد و با درنظر گرفتن کل هزینه‌ها تنها دو گزینه پیش روی صنعت روانکارهاست. نخست، تولید با زیانی تقریبا 100 درصدی و دوم بالا بردن قیمت محصولات؛ که البته باید به‌تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برسد. 
براساس اعلام قیمت لوب‌کات، ‌نرخ لوب‌کات سبک مرغوب تهران که از هرلیتر 2 هزار و 140 تومان درابتدای اردیبهشت‌ماه به 2 هزار و 500تومان در سوم خرداد رسیده بود، به‌یکباره و تنها طی 14روز به‌ازای هر لیتر یک‌هزارتومان گران شد و رکوردی عجیب به‌جا گذاشت. حالا پالایشگاه‌های روغن باید هرلیتر لوب‌کات مرغوب سبک تهران را 3هزار و 570 تومان خریداری کنند. 
همین اتفاق برای لوب‌کات سنگین مرغوب تهران نیز افتاده و به‌صورت میانگین نرخ ماده‌اولیه تولید روغن‌پایه را 39.34 درصد افزایش داده است. اما این اتفاقات تنها به‌بالا رفتن نرخ محصولات در بازار داخلی ختم نخواهد شد و درآمدهای ارزی پالایشگاه‌های روغن را نیز متوقف خواهد کرد. 
چراکه با توجه به‌نرخ ارز و تفاوت قیمت فاحش محصول ایرانی با محصولاتی  که در منطقه و دنیا تولید می‌شود، درعمل صادرات روغن‌پایه، ‌روغن‌موتور، روغن صنعتی  و دیگر مشتقات را نیز متوقف خواهد کرد و پالایشگاه‌داران با چالشــــــی بزرگ‌تر به‌نام مشکل در تامین ارز مورد نیاز خود برای واردات روغـــــــن‌پایه‌های گروه 2 به‌بالا و ادتیوها از طریق ارز حاصل از صادرات نیز مـــــواجه خواهند شد. 
با این روند صنعت روانکارها و چهار پالایشگاه بهران، ‌نفت سپاهان، ‌نفت پارس و ایرانول درصورت عدم‌ورود ستاد تنظیم بازار به‌موضوع قیمت لوب‌کات با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد و درنهایت فشار مالی به‌مصرف‌کنندگان انواع روانکارها چه دربخش خودرو و چه درصنایع مختلف وارد می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =