لوازم یدکی

تعمیر خودرو یکی از تراژدی‌های چالش‌برانگیز برای مالکان خودروهاست؛ چراکه آن‌ها برای خرید قطعه‌ و انتخاب تعمیرکار مناسب اغلب با سوالات بسیاری مواجه می‌شوند که تنها بعد از پرداخت هزینه‌های گزاف به‌پاسخ آن می‌رسند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تعمیر خودرو یکی از تراژدی‌های چالش‌برانگیز برای مالکان خودروهاست؛ چراکه آن‌ها برای خرید قطعه‌ و انتخاب تعمیرکار مناسب اغلب با سوالات بسیاری مواجه می‌شوند که تنها بعد از پرداخت هزینه‌های گزاف به‌پاسخ آن می‌رسند. البته مشکل به‌همین‌جا ختم نمی‌شود و با توجه به‌شرایط امروز صنعت‌ و بازار خودرو، یافتن قطعه‌ای که از نظر اقتصادی با توان مشتری هماهنگ باشد و بعد از نصب روی خودرو به‌سرعت خراب نشود نیز به‌عنوان معضلی جدی شناخته می‌شود. این درحالی است که افزایش بهای دستمزد تعمیر توام با بالارفتن قیمت قطعات، به‌نگرانی مالکان پس از تعمیر خودروها دامن می‌زند. 

   تاثیر کیفیت قطعات و مهارت تعمیرکار روی خرابی خودرو
یک کارشناس صنعت‌خودرو بااشاره به‌اینکه کیفیت قطعات و مهارت درتعمیر هر دو در خرابی‌های پس از تعمیر دخیل است و نمی‌توان این دو را از یکدیگر تفکیک کرد به «دنیای‌خودرو» گفت: «اگر تعمیرکار حرفه‌ای باشد، هنگامی که قطعه‌ای را تحویل می‌گیرد باید توانایی این را داشته باشد که درصورت ایراد آن را  تشخیص دهد. به‌طورمثال، گاهی پیش آمده که هنگام ‌خرید یک قطعه بلبرینگ با گرفتن آن در دست، زبری آن را حس کرده‌ام. شاید این مساله برای افراد غیرحرفه‌ای چندان مهم نباشد؛ اما درصورت استفاده از این بلبرینگ، بعد از یک‌ماه دوباره باید به‌تعمیرگاه مراجعه می‌کردم.» رضابرنابادی بااشاره به‌اینکه درصد بالایی از خرابی‌های پس از تعمیر به‌دلیل عدم تشخیص مناسب قطعه از سوی تعمیرکاران در فرآیند تعمیر است، افزود: «90 درصد خرابی‌های پس از تعمیر به‌رغم استفاده از قطعات باکیفیت به‌دلیل عدم‌توانایی مناسب تعمیرکار درفرآیند تعمیر است؛ این درحالی‌است که اتحادیه‌های تعمیرکاران درزمان اعطای پروانه یا جواز به‌تعمیرکار باید از وی تست بگیرند و دانش فنی‌اش را ارزیابی کنند. 
یا اگر به‌دلیل خرابی پس از تعمیر از تعمیرکاری شکایت شد، یک‌سال پروانه فعالیت وی را لغو کنند و پس از آن درپی افزایش سطح دانش فنی تعمیرکار باشند. متاسفانه هیچ‌نظارتی روی این امر نیست و اگرقطعات با کیفیت و اصل را به‌چنین افرادی دهید، باز هم بعد از تعمیر قطعات معیوب خواهند شد.»

   خرید قطعه با تعمیرکار؛ اصل اساسی در تعمیر
این فعال صنعت‌خودرو بااشاره به‌اینکه درصد بسیار کمی از تعمیرکاران درفرآیند تعمیر خودرو با تجهیزات عیب‌یابی آشنا هستند و حتی اگر آشنا باشند از تجهیزات روز استفاده می‌کنند، بیان کرد: «همواره توصیه کرده‌ایم که خرید قطعات را به‌تعمیرکار بسپارید؛ زیرا تعمیرکار در زمان خرید قطعه با فروشنده لوازم‌یدکی هماهنگ است. اما درصورتی که شخص مشتری اقدام به‌خرید قطعه کند و پس از تعمیر قطعه خراب شود، باید مجدد دستمزد تعمیرات را پرداخت کنید.» وی بااشاره به‌اینکه اگر خرید قطعه‌ به‌عهده تعمیرکار باشد شرایط متفاوت است،‌ اضافه کرد: «اگر تعمیرکار اقدام به‌خرید قطعه کند و پس از آن مشکلی ایجاد شود، مالک خودرو نباید دستمزد تعمیر مجدد را پرداخت کند.» برنابادی بااشاره به‌اینکه قطعات کم‌کیفیت دربازار ابتدا متعلق به‌چین و سپس تایوان و درنهایت متعلق به‌تعدادی از تولیدکنندگان زیرپله‌ای است، تاکید کرد: «برخی از منفعت‌طلبان در بازار به‌محض اینکه متوجه می‌شوند قطعات خودرو کمیاب شده‌ است، سعی می‌کنند قطعه نایاب را تولید و به‌بازار تزریق کنند و از این ناحیه سود هنگفتی به‌جیب بزنند.»

   فروش قطعات دست‌دوم به‌جای نو در بازار!
وی بااشاره به‌اینکه برخی از شرایط فعلی بازار سوءاستفاده کرده و قطعه بسیار بی‌کیفیت را وارد بازار می‌کنند، اضافه کرد: «درحال‌حاضر شاهدیم که لوازم‌یدکی متفرقه دربازار به‌شدت افزایش یافته است و تمام این موارد همراه با هزینه‌های خرید و تعمیر قطعه پس از نصب آن، گریبان مالک خودرو را خواهد گرفت.» این فعال صنعت‌خودرو بااشاره به‌این موضوع که بیش از 30 درصد خرابی‌های پس از تعمیر به‌دلایل مذکور است، افزود: «دربازار فعلی موردی که بسیار رخ می‌دهد، ورود قطعات تعمیرشده توسط سودجویان به‌بازار است. این مورد به‌ویژه درقطعات مربوط به‌جلوبندی بسیار دیده می‌شود.» برنابادی ادامه داد: «افراد سودجو قطعات استوک جلوبندی خودروهای داخلی را جمع‌آوری کرده و پس از تعمیر، رنگ‌آمیزی و... به‌عنوان قطعات نو به‌فروش می‌رسانند که باتوجه به‌اینکه این قطعه‌ نو نیست و درقالب ریخته نشده، به‌طور حتم دارای تلورانس است و سبب لاستیک‌سایی و... می‌شود.» وی تاکید کرد: «متاسفانه برخی از تعمیرکاران و فروشندگان قطعات نیز فرق میان قطعه استوک و نو را نمی‌دانند و این برای مالکان خودروها تبدیل به‌معضلی شده است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =