دبیر انجمن خودروسازان ایران

قرعه‌کشی صنعت خودرو در حالی انجام شد که بسیاری از ابتدا نسبت‌به انجام آن بدگمان بودند. در شرایطی که تقاضا در بازار خودرو ایران بسیار بیشتر از این میزان عرضه است، انجام قرعه‌کشی‌ با 25هزار دستگاه خودرو نمی‌تواند نیاز بازار را تامین کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، قرعه‌کشی صنعت خودرو در حالی انجام شد که بسیاری از ابتدا نسبت‌به انجام آن بدگمان بودند. در شرایطی که تقاضا در بازار خودرو ایران بسیار بیشتر از این میزان عرضه است، انجام قرعه‌کشی‌ با 25هزار دستگاه خودرو نمی‌تواند نیاز بازار را تامین کند. بسیاری بر این باورند که نیاز کشور به خودرو سالانه بیش از یک‌میلیون و 200هزار دستگاه خودرو است هرچند دبیر انجمن خودروسازان نیاز بازار را با توجه به کاهش قدرت خرید چیزی حدود 800هزار دستگاه در سال می‌داند؛ تولیدی که به عقیده بسیاری به دلیل پایین‌بودن قیمت خودرو و افزایش هزینه تولید و مواد اولیه جوابگوی نیاز بازار نیست. به گفته احمد نعمت‌بخش درحال‌حاضر خودروسازان به‌طور متوسط چیزی بین 1700 تا 2000 دستگاه خودرو تولید می‌کنند و به‌منظور پاسخگویی به نیاز بازار و همچنین رهایی از بحث قرعه‌کشی، خودرو باید تولید به بیش‌از 2500دستگاه خودرو می‌رسد. 
در خصوص قرعه‌کشی خودرو و دلایل رانت در این رابطه و همچنین در مورد این‌که چرا حدود 7میلیون نفر در این قرعه‌کشی ثبت‌نام کردند با احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان به گفت‌وگو پرداختیم.

 بلافاصله بعد از انجام قرعه‌کشی شاهد خریدوفروش امتیاز مربوطه بودیم و رانت وسیعی در این بخش توزیع شد. آیا خودروسازان موافق برگزاری قرعه‌کشی در چنین شرایطی بودند؟
من بارها بر فروش خودرو در حاشیه بازار یا در بورس تاکید کرده‌ام. اقداماتی مانند قرعه‌کشی و رفتن در چنین راه‌هایی سبب پیدا شدن مسیرهای جایگزین و دور زدن قوانین می‌شود. 
خودروسازان همواره پیشنهاد مارا برای نوع فروش و قیمت‌گذاری می‌پذیرند. به هرحال چون حکم خودروسازان از وزارتخانه می‌آید به احکام آن نیز تمکین می‌کنند. بحث کارشناسی این است که باید از تجربه‌های گذشته استفاده کنیم.

 ادامه این روند چه آثار و زیانی برای بازار خودرو خواهد داشت؟
ادامه پیدا کردن قرعه‌کشی به‌رغم فراهم‌آوردن شرایط عادلانه برای شرکت‌کنندگان، یعنی توزیع رانت در جامعه. قبلاکه روش قرعه‌کشی وجود نداشت 70 تا 80درصد متقاضیان را دلالان تشکیل می‌دادند و از طریق کامپیوتر بیشتر خودروها را نصیب خود می‌کردند. درحال‌حاضر این رانت بین کل کشور توزیع شده و از تمرکز دلالان خارج شده است. 
متاسفانه خودروسازان در این بین زیان می‌بینند و تولید با زیان دارند. می‌بینید شورای رقابت در حالی تنها 23درصد قیمت خودرو را افزایش داد که سال گذشته به طور متوسط بین70 تا 80درصد قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده است.
70درصد قیمت یک خودرو را هم مواد اولیه تشکیل می‌دهد. حتی چرتکه‌ای اگر بخواهیم حساب کنیم، باید 56 درصد افزایش قیمت اعمال می‌شد تا از زیان خارج شویم و ضرر نکنیم. در بحث بازار هم تورم انتظاری وقیمت پایین خودرو در کارخانه باعث شد قیمت‌ خودرو افزایش پیدا کند.

 طی روزها و هفته‌های اخیر موارد بسیاری از احتکار خودرو مشاهده شده است و برخی افراد هم دستگیر شده‌اند. این مسائل چه تاثیری بر قیمت‌ خـودرو خواهد داشت؟
طی سال‌هایی که در بحث خودرو فعال بوده‌ام،‌ بر اساس تجربه‌ای که کسب کرده‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که این اقدامات فایده‌ای ندارد. ممکن است در ابتدا هیاهویی برقرار شود، اما نتیجه بخش نیست. باید یک راه اصولی در پیش گرفته شود. 
برای فروش در حاشیه بازار باید ابتدا به خودروسازان کمک کنند که تولید راه بیفتد. یعنی ابتدا باید تولید خودروسازان به روزی 2500دستگاه خودرو برسد (در مجموع دو خودروسازان بیش از 5هزار دستگاه خودرو در روز تولید کنند) آن وقت بحث فروش در حاشیه بازار جواب خواهد داد. 
ضمن این‌که می‌توان از بورس هم برای فروش خودرو کمک گرفت. ما بسیاری از اقلام مورد نیازمان را از بورس تهیه می‌کنیم پس چرا نتوانیم خودروهایمان را در بازار بورس به فروش برسانیم؟ بازهم تاکید می‌کنم دو نرخی بودن منشأ رانت و فساد در 
کشور است.

 درحال‌حاضر تولید روزانه خودروسازان از ابتدای سال تاکنون چقدر بوده است؟
به‌طور متوسط هرکدام از خودروسازان چیزی حدود 1700 تا 2 هزار دستگاه خودرو در روز تولید کرده‌اند. البته بخشی از خودروها به‌صورت ناقص تولید می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =