تنها سایت تولید روغن‌ پایه در ترکیه بانام تورپاس (Tupras) تصمیم گرفته که تولید را در ازمیر از ابتدای ماه جولای آغاز کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تنها سایت تولید روغن ‌پایه در ترکیه با نام تورپاس (Tupras) تصمیم گرفته که تولید را در ازمیر از ابتدای ماه جولای آغاز کند. این پالایشگاه که درسال ۴۰۰ هزار تن روغن‌پایه تولید می‌کند، فعالیت خود را از روز پنجم می متوقف کرد. البته دلیل این موضوع صرفا سلامت کارکنان نبود؛ بلکه کاهش شدید تقاضای داخلی برای محصولات این پالایشگاه به‌دلیل شیوع کووید-۱۹ علت اصلی این تصمیم بوده است. 
تورپاس بزرگ‌ترین واحد صنعتی در ترکیه شناخته می‌شود و توقف فعالیت آن در ازمیر باعث ایجاد زنجیره‌ای از تعطیلی‌ها در بسیاری از صنایع این کشور شده است. این شرکت در بستر رسمی ارائه اطلاعات عمومی تصمیم‌های هیات‌مدیره که مربوط به‌بورس ترکیه است، توضیح داده: «شروع مجدد فعالیت آن‌ها منوط به‌افزایش تقاضا برای محصولات مرتبط به‌سوخت و روانکارهاست.» 
تورپاس در سه‌ماه نخست سال جاری میلادی، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن میعانات نفتی را فروخته که البته این آمار در زمان مشابه سال ۲۰۱۹ برابر با ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است. بنابراین پالایشگاه ازمیر با ۴۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کند. دربیانه این شرکت آمده: «ما به‌اطلاع عموم می‌رسانیم که حجم تولید خود را درسال ۲۰۲۰ به‌کمترین میزان ممکن رسانده‌ایم تا بتوانیم شرایط ایجادشده به‌دلیل شیوع کووید-۱۹ بر تقاضای محصولات نفتی را کنترل کنیم.» این سال برای تورپاس که بخشی از هلدینگ کنگلومرای ترکیه به‌حساب می‌آید، چالشی‌ترین سال فعالیت‌اش محسوب می‌شود. 
در ماه آوریل تغییرات مدیریتی اعمال‌شده در این شرکت باعث منفی شدن روند ارزش سهام این شرکت تا ۱۸ درصد و رسیدن به‌ارزش کلی ۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون‌لیر (معادل ۳۳۰ میلیون‌دلار) شد. جایگاه این شرکت به‌عنوان تنها تولیدکننده روغن‌پایه درترکیه یک مزیت به‌حساب می‌آید؛ به‌ویژه اینکه تقاضای قابل توجهی برای روغن‌های صنعتی در ترکیه وجود دارد و درواقع نیمی از روغن‌های مصرفی در این کشور را انواع مصارف صنعتی تشکیل می‌دهد. 
مایک کونلی، تحلیلگر صنعت روانکارها در «ICIS» گفت: «فکر می‌کنم اگرچه تاکنون شرایط سختی برای ترکیه به‌عنوان یک واردکننده صرف فرآورده‌های نفتی وجود داشته و این شرایط برای سال‌ها ادامه خواهد داشت، اما شیوه فعالیت تورپاس با سایر پالایشگاه‌‌ها دراروپا کاملا متفاوت است. با این وجود، نزدیکی آن‌ها به‌خاورمیانه باعث شده چالش‌های بیشتری برای حضور در یک بازار رقابتی متمرکز بر صادرات داشته باشند. البته من باور دارم که ترکیه نخستین و مهم‌ترین هدف برای آن‌ها نیست.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =