بورس

بورس تهران بعد از اصلاح قیمتی که تجربه کرد، دوباره این روزها در مسیر صعود قرار گرفته و شاهد ورود نقدینگی به بازار سهام است.

به گزارش «اخبار خودرو»، بورس تهران بعد از اصلاح قیمتی که تجربه کرد، دوباره این روزها در مسیر صعود قرار گرفته و شاهد ورود نقدینگی به بازار سهام است. به‌نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت روند صعودی بورس ادامه داشته و شاخص‌کل تا محدوده یک‌میلیون و 400هزار واحد، مانع جدی پیش‌روی خود نداشته باشد. در این بین، گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سهام، دوباره موردتوجه سهام‌داران قرار گرفته است و می‌توان پیش‌بینی کرد در هفته جاری، این صنعت بورسی روزهای روبه‌رشد و صعودی را تجربه کند. در همین راستا، سعید مومنی؛ مشاور سرمایه‌گذاری «گروه مالی نهایت‌نگر» در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» آخرین وضعیت بورس و همچنین دو شرکت ایران‌خودرو، سایپا و کلیت گروه خودرویی را تحلیل کرده است.

 وضعیت بازار سهام بعد از عبور از کانال یک میلیون واحد را چگونه ارزیابی می کنید؟
باتوجه به بازگشت پرقدرت شاخص‌کل از کف حمایتی خود یعنی محدوده 920هزار واحد، باید یک رشد یک‌ماهه تا تیرماه را که مصادف با فصل برگزاری مجامع است، برای بورس پیش‌بینی کرد. ازسوی‌دیگر، به‌دلیل این‌که سقف مقاومتی قبلی شاخص‌کل که محدوه یک‌میلیون و 48هزار واحدی بود نیز پرقدرت شکست، بنابراین می‌توان روند مثبت را ادامه‌دار دانست. 
در دادوستدهای چهارشنبه هفته گذشته اکثر صف‌های فروش نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز جمع شد و همگی آن‌ها وارد صف خرید شدند. همچنین در هفته گذشته گروه فلزات اساسی به همراه پالایشی‌ها به‌عنوان یکی از لیدرهای بازار مطرح بود که البته در هفته جاری باید دو گروه خودرویی و بانکی را نیز به این جمع اضافه کرد.

 مقاومت جدی شاخص‌کل روی چه عددی است؟
باتوجه به این‌که تحلیل تکنیکال روی شاخص کل بیشتر جنبه روانی دارد تا جنبه تکنیکی و علمی، همچنین چون شاخص‌کل تحت‌تاثیر حدود 30نماد قرار دارد، ما نمی‌توانیم نگاه عددی و مطلق داشته باشیم. ازسوی‌دیگر، نظر به این‌که شاخص سقف قبلی خود را با قدرت شکست، می‌توان کانال یک‌میلیون و 500هزار واحد را در میان‌مدت برای شاخص‌کل متصور بود. زیرا نمادهای شاخص‌ساز در هفته گذشته خیلی‌خوب مورد دادوستد قرار گرفتند، به‌طوری‌که در نمادهای ملی مس، فولاد مبارکه، پالایش نفت تهران و اصفهان و بانک‌های صادرات و ملت پول خوبی وارد شد و این امر نوید آن را می‌دهد که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاخص کل قله‌های بالاتری را فتح کند.

 آیا حجم ورود نقدینگی به بورس دلگرم‌کننده است؟
ورود نقدینگی به بازار واقعا دلگرم‌کننده است؛ پولی که از اسفندماه تاکنون به بورس تزریق شده، به دلیل این‌که جایگزینی برای بورس ندارد، کماکان در بورس حضور خواهد داشت. در این راستا، از نیمه‌اردیبهشت‌ماه اصلاح بازار از گروه‌های شیمیایی و فلزی شروع شد و به کل بورس سرایت کرد. اما بعد از دو هفته شاهد بودیم این پول‌ها دوباره بازگشت و سهم‌ها با قیمت پایین‌تری خریداری شدند. ازسوی‌دیگر، در هفته گذشته به‌دلیل خوش‌بینی نسبتی‌به ادامه روند رو به رشد بورس، روند ورود پول‌های حقیقی دوباره شتاب گرفت که این امر می‌تواند تضمین‌کننده وضعیت صعودی بازار سهام باشد. ازسوی‌دیگر، به‌دلیل این‌که هر هفته حدود 5 تا 6هزارمیلیاردتومان در اقتصاد کشور نقدینگی تولید می‌شود، می‌توان انتظار داشت بخش اعظمی از این منابع وارد بورس شود. زیرا بازار جذاب دیگری وجود ندارد. 
همچنین حقیقی‌های بازار نیز پول‌های پارک‌شده‌ای دارند که آن‌ها به‌مرور به بورس تزریق می‌شوند. البته به‌کار بردن اصطلاح ورود پول حقیقی چندان درست نیست، زیرا پولی که روزانه به بازار تزریق می‌شود، برای حقیقی‌های خارج بازار نیست، بلکه برای سرمایه‌گذارانی است که پولشان از بازار خارج نشده و سهمی نیز خریداری نکرده‌اند. اصطلاح درست برای این موضوع، افزایش میل خرید حقیقی‌هاست که با مثبت‌شدن بازار این امر رخ می‌دهد. همچنین پول‌های حقیقی از این بابت دارای اهمیت هستند که این منابع قیمت سهم‌ها را بالا می‌برند. چراکه حقوقی‌های بازار تنها در کف قیمتی سهام می‌خرند و زمانی‌که شرکت‌ها در مدار صعود هستند، اقدام به خرید نمی‌کنند.

 مهم‌ترین ریسک‌های موجود در بازار سهام شامل چه مواردی است؟
نخستین و مهم‌ترین ریسک بورس، قوانین ناگهانی و خلق‌الساعه‌ای هستند که مسئولان به‌یک‌باره آن‌ها را اعلام می‌کنند، مواردی نظیر محدود کردن خرید حقیقی‌ها و کاهش اعتبارات خرید از این جمله هستند. اما به‌نظر می‌رسد با حمایت دولت از بورس دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم. دومین ریسک نیز مربوط به کاهش قیمت‌های جهانی است. در این باره، با شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش قیمت‌های جهانی بودیم که این امر باعث شد نمادهای کالامحور نیز با افت قیمت روبه‌رو شوند. ریسک سوم نیز مربوط به سامانه‌های معاملاتی و کندی هسته معاملات است که در برخی روزها روند معاملاتی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که این مساله باید موردتوجه قرار بگیرد و سامانه‌های معاملاتی به‌روز شوند و کارایی و عملکرد آن‌ها بهبود یابد.
وضعیت نمادهای خودروساز ازجمله ایران‌خودرو و سایپا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
باتوجه به تغییر پارادایم اقتصاد ایران و بورس‌محور شدن، دولت نیز به‌خوبی دریافته که جذابیت بازار سهام از بازارهای موازی نظیر مسکن، طلا و ارز بسیار بیشتر است و قیمت‌ها نیز ارزان‌تر است. بنابراین تصمیم گرفته ارزش دارایی‌ شرکت‌ها را به‌روز کند. 
درهمین‌راستا، یکی از استراتژیک‌ترین صنایع بورسی که از نظر قیمتی عقب است، گروه خودرویی به لیدری ایران‌خودرو و سایپا محسوب می‌شود. باتوجه به این موضوع می‌توان پیش‌بینی کرد گروه خودرو امسال نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرند، کما این‌که در روز چهارشنبه ایران‌خودرو با مثبت 20‌درصد باز شد و برای سایپا نیز صف خرید سنگینی تشکیل شد.
اگر به صورت‌های مالی ایران‌خودرو در اردیبهشت‌ماه نگاهی بیندازیم، می‌بینیم میزان فروشی که این خودروساز در محصولات خود ذکر کرده 30درصد پایین‌تر از قیمت‌هایی بوده که در پیش‌فروش‌ها اعلام شده و همچنین 50‌درصد زیر قیمت بازار است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قیمت‌گذاری دستوری که دولت اجرا کرده، باعث زیان‌دهی شدید خودروسازان شده است. اگر رفته‌رفته قیمت‌گذاری خودرو آزاد شود و ارقام به نرخ بازار نزدیک شود و از سوی دیگر هزینه‌های مالی این دو خودروساز نیز کاهش یابد، می‌توان سال آینده این دو خودروساز را سودده متصور کرد. 
این در حالی است که خودروسازان اکنون با دو مشکل عمده روبه‌رو هستند؛ نخست این‌که قیمت‌گذاری دستوری و تحمیلی باعث شده است خودروسازان محصولات خود را با زیان تولید کنند که این موضوع باعث ایجاد زیان‌انباشته برای شرکت‌های خودروسازی شده که ایـــن موضوع باید حل شود. 
در غیراین صورت، زیان‌دهی این شرکت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. دوم آن‌که هزینه‌های مالی ایران‌خودرو و سایپا به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری بسیار زیاد است. حال اگر آن‌ها بتوانند دارایی‌های راکد و اموال مازاد خود را بفروشند، در چنین صورتی می‌توانند هزینه‌های مالی خود را به صفر برسانند و در چنین شرایطی به سمت سوددهی هم حرکت کنند.

 وضعیت نمادهای کوچک و قطعه‌ساز چگونه است؟
باتوجه به این‌که درحال‌حاضر قیمت چنین نمادهایی بالاست که تا حدودی حباب دارد، به سرمایه‌گذاران توصیه نمی‌شود در چنین سهم‌هایی ورود کنند. این در حالی است که برخی نمادهای قطعه‌ساز دارای بنیاد خوبی هستند، اما در کل قیمت‌ آنان امروز بالاتر از ارزش ذاتی آن‌هاست. هرچند شاید در روند صعودی بازار این نمادها هم رشد کنند، اما در اصلاح قیمت نیز به‌دلیل شناوری کم این شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران ممکن است با ضرر و زیان زیادی روبه‌رو شوند. این نمادهای امروز قدری پرریسک هستند. ازاین‌رو، بهتر است مردم روی نمادهای و لیدرهای خودرویی سرمایه‌گذاری کنند.

 ورود نقدینگی به گروه خودرویی در چه وضعیتی قرار دارد؟
ورود و خروج نقدینگی از یک صنعت و گروه در کوتاه‌مدت رخ می‌دهد. در دو هفته گذشته شاهد خروج نقدینگی از گروه خودرویی بودیم اما در هفته گذشته باتوجه به کاهش قیمت سهام نمادهای خودروساز شاهد بودیم ابتدا تقاضا و ورود نقدینگی برای سایپا شکل گرفت و طی روز سه‌شنبه و روز چهارشنبه نیز این اتفاق برای ایران‌خودرو رخ داد.
 
 آیا نمادهای تایری باتوجه به افزایش نرخ لاستیک مورد اقبال قرار خواهند گرفت؟
نمادهای این گروه نیز از قبل اثر افزایش قیمت لاستیک را پیش‌خور کرده‌اند و در این مدت افزایش قیمت سهام برای آن‌ها اتفاق افتاده است. از این به بعد نیز اگر افزایشی رخ دهد یا به دلیل فروش دارایی و افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌هاست یا این‌که تحت‌تاثیر هیجانات بازار با رشد روبه‌رو خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =