معرفی کارت‌های اعتباری و سپس فناوری پرداخت غیرتماسی باعث شد شیوه پرداخت هزینه کالا توسط انسان مدرن به‌طور کامل تغییر پیدا کند. اما این تاثیر روی پرداخت هزینه سوخت در ایستگاه‌های سوخت‌رسانی که یکی از مکان‌های پرتردد به‌شمار می‌آید، تا چه‌حد است

 به گزارش «اخبار خودرو»،معرفی کارت‌های اعتباری و سپس فناوری پرداخت غیرتماسی باعث شد شیوه پرداخت هزینه کالا توسط انسان مدرن به‌طور کامل تغییر پیدا کند. اما این تاثیر روی پرداخت هزینه سوخت در ایستگاه‌های سوخت‌رسانی که یکی از مکان‌های پرتردد به‌شمار می‌آید، تا چه‌حد است و آیا با نصب دستگاه‌هایی از این دست، کار مشکل‌تری برای پرداخت وجه در پمپ‌بنزین خواهیم داشت؟

   حذف اسکناس از دنیا
حقیقت این است که ارائه پول نقد به‌عنوان یکی از روش‌های پرداخت درحال منسوخ شدن است. چراکه افراد خریدار کمتر علاقه‌ای به‌خارج کردن اسکناس از کیف پول خود دارند. درسال ۲۰۱۸ به‌طور متوسط یک فرد آمریکایی تنها ۴۲ دلار در کیف پول خود حمل می‌کرد که البته این رقم نسبت به‌آمار سال ۲۰۱۷ حدودا ۸ دلار کمتر بوده است. در این میان، افراد بیشتری علاقه‌مند به‌استفاده از روش‌های جایگزین پرداخت شده‌اند. درحال‌حاضر ۶۱ درصد از مصرف‌کنندگان آمریکایی ترجیح می‌دهند از مکان‌هایی خرید کنند که نیازی به‌همراه داشتن پول نقد نداشته باشد. همچنین این افراد علاقه دارند که محدودیت ۵۰ دلاری برای این نوع از پرداخت‌ها برداشته شود. همچنین ۸۴ درصد از مردم این کشور فکر می‌کنند پرداخت از طریق گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند راحت‌تر از پرداخت با پول نقد است.
 اینکه مصرف‌کننده علاقه دارد گزینه‌‌های بیشتری برای پرداختش درنظر گرفته شود، امری واضح است؛ اما همین افراد مایل هستند که هزینه سوخت در پمپ‌بنزین را نیز از طریق روش غیرتماسی پرداخت کنند. درواقع بسیاری از تجار و مالکین پمپ‌های بنزین نیز به‌دنبال این تقاضا قصد پیاده‌سازی روش‌های جدید برای پرداخت مشتریان را دارند؛ اما برای اجرای این روش چالش‌های متعددی را پیش روی خود می‌بینند که باید بر آن‌ها غلبه کنند. 
   از کاغذ تا چیپ و حتی فراتر
طی مطالعه‌ای که اخیرا انجام گرفته است، محققان به‌این نتیجه رسیده‌اند که ایستگاه‌های پمپ‌بنزین شاید دیرتر از باقی کسب‌وکارها به‌روش پرداخت بدون‌تماس روی بیاورند؛ اما روند هماهنگ شدن آن‌ها سریع خواهد بود. حدود ۷۰ درصد از پایگاه‌های فروش در فروشگاه‌های مختلف در آمریکا شیوه پرداخت بدون تماس را دراختیار مشتری گذاشته‌اند. همچنین پیش‌بینی شده که تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود دو پنجم از کارت‌‌های اعتباری از نوع بدون‌نیاز به‌تماس خواهد بود. جولیه پوکاس، مالک بانک تورنتو‌دومینیون «TD» گفت: «طی چندسال آینده این تصور به‌وجود خواهد آمد که استفاده از فناوری پرداخت غیرتماسی، چیزی بوده که ما از مدت‌ها پیش آن را انجام می‌دادیم. اما در زمانی که توزیع این کارت‌ها را آغاز کردیم، بازرگان‌های بیشتری علاقه‌مند به‌استفاده از آن‌ها بودند. فکر می‌کنم مشتری‌ها به‌شدت پذیرای این روش باشند.» با این وجود به‌نظر می‌رسد کار اوپراتورهای پمپ‌بنزین برای تطبیق با شرایط کاری سخت‌تر از سایر تجار باشد.

   هزینه، عادت و میراث گذشتگان
همان‌طور که در فیلم‌های آمریکایی مشاهده کرده‌اید، بسیاری از ایستگاه‌های سوخت‌رسانی در ایالات‌متحده به‌صورتی ساخته شده که در کنار این مجموعه فروشگاه‌های کوچکی نیز وجود دارد. گروه کاپرا از شرکت‌هایی است که اینگونه مجموعه‌ها را به‌صورت شعبه‌های متعدد در سراسر ایالات‌متحده پیاده‌سازی کرده است. از سال ۲۰۱۸ این شرکت اعلام کرد که حدود ۹۰ درصد از فروشگاه‌های آن‌ها به‌این فناوری مجهز خواهند شد. 
حال مشخص شده ۷۲ درصد از مراجعین به پمپ‌بنزین‌های این مجموعه برای پرداخت هزینه سوخت از دستگاه داخل فروشگاه اقدام نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند برای پرداخت هزینه بنزین دست‌به‌جیب شوند؛ درمورد پمپ بنزین‌هایی که فاقد فروشگاه هستند نیز این آمار بدتر است. از میان ۸ هزار ایستگاه سوخت‌رسانی کمپانی مشهور شورون تنها ۳۰۰ ایستگاه امکان پرداخت موبایلی را فراهم کرده‌اند و درمجموع یک درصد از کل ایستگاه‌های سوخت‌رسانی از امکان پرداخت بدون‌تماس بهره می‌برند. واضح است که این ایستگاه‌ها حجم نقل و انتقال مالی زیادی نیز دارند و درواقع روزانه برای هرایستگاه حدود ۳۰ هزاردلار است و درمجموع طی هرسال حدود ۴ الی ۶ میلیارد دلار می‌شود. به‌طور قطع زیرساخت قدیمی برخی جایگاه‌‌های سوخت‌رسانی نیز در عدم‌امکان به‌روزرسانی آن‌ها با شیوه‌‌های جدید پرداخت دخیل است.
   اکتبر ۲۰۲۰ آخرین فرصت برای پیوستن به «EMV»
باتوجه به‌هزینه، پیچیدگی و مشکلات احتمالی که برای پیدا کردن تکنسین‌های جدید برای نظارت بر ایستگاه‌ها وجود خواهد داشت، اما این روند تا ابد ادامه پیدا نخواهد کرد. درواقع تا چندماه دیگر آن‌ها مجبور خواهند بود که تکانی به‌خود بدهند. از اکتبر سال جاری میلادی، مسئولیت کلاهبرداری در معاملات در پمپ‌بنزین‌هایی که از روش‌های قدیمی پرداخت پشتیبانی می‌کنند، به‌عهده جایگاه‌دار خواهد بود. درصورت اجرای این قانون خواهیم دید که برای جلوگیری از ضررهای ناشی از این نوع کلاهبرداری‌ها، جایگاه‌داران بخشی از حاشیه سود خود را به‌، به‌روزرسانی اختصاص خواهند داد. باتوجه به‌اینکه هر پمپ حدود ۱۵ سال عمر می‌کند، به‌احتمال زیاد جایگاه‌دار به‌سراغ آخرین سطح از فناوری که درحال‌حاضر EMV نام دارد و اختصارشده جمله «یوروپی، مسترکارت و ویزا» است، خواهد رفت. 

   وقتی جایگاه‌دار قانع می‌شود
با افزایش استفاده از این روش‌های پرداخت، کم‌کم پمپ‌بنزینی‌ها نیز به این باور می‌رسند که باتوجه به‌حجم بالای مشتری، وقت تغییر رسیده است. به‌همین خاطر طبق نظرسنجی‌ها ۷۴ درصد از جایگاه‌داران فکر می‌کنند طی دو سال آینده به‌روش‌های پرداخت غیرتماسی روی می‌آورند. از این میان ۳۳ درصد نیز فکر می‌کنند خرید با تلفن‌های همراه رواج می‌یابد. درهمین‌راستا اگزان‌موبیل و شل هردو نرم‌افزارهای موبایلی را طراحی کرده‌اند که به‌مشتری اجازه می‌دهد بدون نیاز به‌خارج شدن از خودرو و از طریق اسکن کد QR اقدام به‌پرداخت هزینه کند. 
حتی در مورد شل امکان انتخاب پمپ مورد نظر، سوخت‌رسانی و سپس پرداخت از طریق کیف پول مجازی نیز وجود دارد. گروه Chase نیز برای ایستگاه‌های شل و مجموعه «۷۶» نرم‌افزاری به‌نام Chase Pay طراحی کرده که به‌غیر از امکان پرداخت از طریق تلفن همراه، باشگاه مشتریان را برای تخفیف دادن و کاهش مالیات بر سوخت درنظر گرفته است. 
در پایان باید گفت باتوجه به‌حرکت‌ روبه‌جلو این صنعت، به‌نظر می‌رسد تغییرات بزرگ و بنیادینی درنحوه انتقال هزینه سوخت اعمال خواهد شد که بد نیست پیش از آنکه دیر شود، حداقل اقدام به‌نمونه‌برداری و تلاش برای ساخت نمونه‌های مشابه در کشورمان کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =