مهدی کامکار

داخلی‌سازی قطعاتی که صرفه اقتصادی داشته باشد، نه‌تنها می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد و میزان ارزبری و خروج ارز از کشور را کاهش دهد، بلکه درآینده می‌تواند زمینه‌ساز صادرات محصولاتی از کشور باشد که امروز درانحصار برخی کشورهاست.

به گزارش «اخبار خودرو»،بومی‌سازی قطعات یکی از برنامه‌های وزارت صمت طی یکی‌دو سال گذشته بوده است. درهمین‌ راستا داخلی‌سازی قطعاتی که صرفه اقتصادی داشته باشد، نه‌تنها می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد و میزان ارزبری و خروج ارز از کشور را کاهش دهد، بلکه درآینده می‌تواند زمینه‌ساز صادرات محصولاتی از کشور باشد که امروز درانحصار برخی کشورهاست. دراین‌زمینه مهدی کامکار، دبیر انجمن تولیدکنندگان باتری در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «یکی از محصولاتی که می‌توان با سرمایه‌گذاری و همکاری شرکت‌های داخلی و البته شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به بومی‌سازی بیشتر و توسعه آن در داخل کشور گام برداشت، باتری‌ خودرو است.»

 دعوت انجمن تولید کنندگان باتری برای بومی‌سازی سپراتورهای پلی‌اتیلن
وی افزود: «درحال‌حاضر علم فناوری‌های جدید در صنعت‌باتری‌‌ همچون سپراتورهای پلی‌اتیلن دست کشورهای معدودی است و به‌همین منظور انجمن تولید کنندگان باتری کشورمان درنظر دارد با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به‌بومی‌سازی و به‌دست آوردن علم فناوری‌های جدید در این حوزه اقدام کند. یکی از مواردی که این انجمن نسبت به‌بومی‌سازی آن از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت به‌همکاری کرده، بومی‌سازی سپراتورهای پلی‌اتیلن برای تولید باتری‌های نسل جدید است.»

 تولید سپراتورها در دست چند کشور
کامکار ادامه داد: «باتری‌های خودرویی نسل جدید «MF» (بدون نیاز به نگهداری) از صفحات مثبت و منفی سربی ساخته شده که برای جلوگیری از اتصال صفحات، از عایق‌های جداکننده‌ای به‌نام سپراتورهای پلی‌اتیلنی بهره می‌گیرد. این باتری‌ها بر پایه UHMWPE ساخته شده‌اند و درگذشته از PVC برای این صفحات جداکننده استفاده می‌شد که تولید آن به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی و دوام پایین درحرارت بالا درمحیط اسیدی منسوخ شد. پلی‌اتیلن‌ها با وزن مولکولی خیلی بالا از سال 1950 مورد استفاده تجاری قرار گرفت؛ اگرچه این ماده به‌خانواده پلی‌اتیلن وابسته است، اما پلی‌اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا مقاومت زیادی دربرابر ضربه و فرسایش نسبت به‌دیگر ترموپلاستیک‌ها دارد و نخستین‌کاربرد تجاری پلی‌اتیلن با وزن مولکولی بسیار زیاد درسپراتورهای پلی‌اتیلن برای باتری‌های اسید- سربی بود که در اوایل سال 1970 مورد استفاده قرار گرفت. 
سپراتورهای پلی‌اتیلنی باعث بهبود انرژی مخصوص و قدرت ویژه می‌شود که این افزایش قدرت و انرژی باعث افزایش عمر باتری در دمای بسیار بالا حین کار می‌شود. سپراتورهای پلی‌اتیلن جایگزین سپراتورهای پی‌وی‌سی و سلولزی و الیاف شیشه و دیگر سپراتورهای متداول شده است. امروزه تقریباً 100 درصد از سپراتورهای موجود در کل جهان از این ماده ساخته می‌شود و تاکنون هیچ موردی در داخل کشور مبنی‌بر بومی‌سازی سپراتورهای پلی‌اتیلنی در مقیاس صنعتی وجود نداشته است. همچنین درسطح بین‌المللی نیز کشور کره‌جنوبی، فرانسه و اتریش از تولید کنندگان این سپراتور هستند.»

  سالانه 10 میلیون دلار صرف واردات سپراتورهای باتری 
دبیر انجمن تولیدکنندگان باتری بااشاره به‌اینکه سالانه مبلغ 10 میلیون‌دلار صرف واردات این سپراتور می‌شود که با توجه به‌بالابودن رقم ارزی آن، اهمیت بومی‌سازی آن در داخل کشور بسیار نمود پیدا کرده است، افزود: «بنابر اهمیت استفاده کلیدی از سپراتور مذکور در فرآیند تولید باتری‌ها در داخل کشور و برای جلوگیری از واردات هنگفت این مواد که باعث خروج سالانه 10 میلیون‌دلار ارز از کشور می‌شود، طرحی را  باهدف دستیابی به‌دانش فنی فناوری تولید و بومی‌سازی سپراتورهای پلی‌اتیلنی درمقیاس صنعتی در داخل کشور دنبال می‌کنیم.»

 تامین مالی تحقیقات طرح پایلوت سپراتورهای باتری
وی در آخر گفت: «درحال حاضر شرکت‌های عضو انجمن تولیدکنندگان باتری به‌حدود 10 میلیون‌متر سپراتور نیاز دارند که اکنون این ماده‌اولیه از خارج از کشور تامین می‌شود و انجمن تولید کنندگان باتری از کلیه شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی دعوت به‌همکاری کرده تا درصورت برخورداری از توان تولید این محصول، همکاری لازم را درخصوص خرید تضمینی این ماده از آن‌ها داشته باشد. درحال‌حاضر جلسات و مکاتباتی با معاونت محترم پژوهش و فناوری ریاست جمهوری انجام شده و درخصوص تامین هزینه‌های تحقیقات طرح پایلوت صنعتی محصول سپراتور قول مساعد داده شده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =