خودروهای تجاری

طرح نوسازی خودروهای تجاری در بدو ورود به مراحل جدید خود مشکلات بسیاری را به همراه داشته و افزایش قیمت‌ خودروهای تجاری به‌واسطه نرخ صعودی ارز نیز مزید بر علت شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، طرح نوسازی خودروهای تجاری در بدو ورود به مراحل جدید خود مشکلات بسیاری را به همراه داشته و افزایش قیمت‌ خودروهای تجاری به‌واسطه نرخ صعودی ارز نیز مزید بر علت شده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اجرای این طرح با اما و اگرهایی همراه خواهد بود که قابلیت اجرای آن را از بین خواهد برد. اضافه‌شدن واردات به اجرای این طرح گرچه قرار بود راهکاری اساسی باشد، اما نبود خدمات پس از فروش و عدم تضمین سلامت این خودروها موضوعی است که احتمال می‌رود واردات کارکرده‌ها را با مشکل مواجه کند. هرچند اورهال شدن این خودروها توسط کمپانی مادر، موضوع انگیزشی حضور در این طرح بود، با این‌حال به گفته فربد زاوه؛ این اقدام چه در تحریم‌ها و چه بدون تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست، مگر آن‌که با همکاری برخی از تعمیرکاران مجاز این برندها در کشورهای ثالث انجام شود. در ادامه نظرات این کارشناس صنعت خودرو را در خصوص اجرای طرح نوسازی می‌خوانید.
 
   اورهال کردن کارکرده‌های اروپایی امکان‌پذیر نیست
فربد زاوه با اشاره به موضوع اورهال شدن خودروهای وارداتی توسط شرکت مادر تصریح کرد: «اورهال کردن خودروها در خارج از کشور به‌طور قطع نشدنی است. 
چنین سیستمی در شرکت‌های مادر وجود ندارد و نمی‌توان به‌عنوان مثال خودروهای کارکرده ولوو را در شرکت تولیدکننده اورهال کرد.» 
این کارشناس صنعت خودرو کشور افزود: «در بهترین حالت برخی از تعمیرکاران مجاز ولوو در کشوری مانند آلمان یا ترکیه بازدیدی بر این خودروها خواهند داشت و سرویس آن را انجام می‌دهند.» وی احتمال تاثیر تحریم‌ها بر اورهال شدن این خودروها را رد کرد و گفت: «این موضوع هیچ ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و در شرایط غیر از تحریم‌ها نیز این کار عملی نبود.»

  نبود خدمات شرکتی بازدارنده اجرای طرح نیست
وی در ادامه با اشاره به موضوعات مطرح‌شده در زمینه بلاتکلیفی خدمات کامیون‌های کارکرده وارداتی عنوان کرد: «عدم ارائه خدمات از سوی خودروسازان، به دلیل عدم کیفیت خدمات ارائه‌شده از سوی آن‌ها، تاثیر چندانی در بازار ندارد.» 
وی افزود: «درحال‌حاضر هم بسیاری از خودروهای داخلی فاقد خدمات هستند. بنابراین عدم ارائه خدمات عامل بازدارنده‌ای در بازار نخواهد بود.» این کارشناس صنعت خودرو در ادامه تصریح کرد: «خدمات پس از فروش شرکتی به‌واسطه نرخ بالایی که دارد، در ایران چندان جذابیتی ندارد. 
این موضوع شامل خودروهای سواری هم می‌شود که بعد از دوره گارانتی، خدمات شرکتی ندارند.» 
وی بیان کرد: «فرمول‌هایی که باید براساس اعتقاد ISQI در شرکت اجرا شود، هزینه‌زاست و امکان رقابت خدمات شرکتی را با واحدهای غیــــــرشرکتی از بین می‌برد و باعث می‌شود بازار این صنعت از دست شرکت‌ها خارج شود.»

  حذف خودروسازان از بازار خدمات خارج از گارانتی
فربد زاوه مزیت دسترسی به قطعات اصلی به واسطه استفاده از خدمات پس از فروش شرکتی را هم کارآمد ندانست و اظهار کرد: «خودروسازان داخـــــلی نیز درحال‌حاضر نه قطعات دارند و نه ابزار مخصوص ارائه خدمات.» 
وی بیان کرد: «مشکل ارائه خدمات و تامین قطعات در واقع تنها مربوط به خودروهای کارکرده وارداتی نخواهد بود، بلکه شبکه خودروهای تجاری ایران سال‌هاست با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کند.» 
وی با اشاره به سهم تجاری‌سازان داخلی از بازار خدمات پس از فروش گفت: «به‌جز دو شرکت ماموت و عقاب‌افشان سایر خودروسازان سهم چندانی از خدمات پس از فروش ندارند و مالکان خودروهای آن‌ها تنهـــــا در دوران گارانتی به واحد خدمات پس از فروش شرکـــــت مراجعه می‌کنند.» 
وی نبود ابزار کامل، آموزش و قطعه را مشکلات اصلی شرکت‌های داخلی در ارائه خدمات پس از فروش دانست و گفت: «نمی‌توان گفت کیفیت خدمات در شرکت‌ها بی‌نظیر است و نبود آن‌ها برای خودروهای کارکرده مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد. 
در واقع محصولات کارکرده که به کشور وارد شوند، حکم محصولات داخلی را دارند که دوران گارانتی آن‌ها گذشته است و مالکان برای تعمیرات به تعمیرگاه‌های غیرشرکتی مراجعه می‌کنند.»

  تعویق در نوسازی و چهاربرابر شدن قیمت خودروها
زاوه درخصوص امکان اجرای طرح جدید نوسازی در کشور و تاثیر نرخ ارز بر این طرح گفت: «درحال‌حاضر نرخ ارز به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده است که به نظر نمی‌رسد طرح نوسازی حتی با شرایط فعلی قابل اجرا باشد.» 
این کارشناس صنعت خودرو کشور اظهار کرد: «اجرای این پروژه به اندازه‌ای به تعویق افتاد تا کامیون‌های صفر تبدیل به مدل‌های کارکرده و دست دوم شد و قیمت‌ها نسبت به گذشته 4برابر افزایش یافت.» 
وی بیان کرد: «در شرایط کنونی که رانندگان کامیون و اتوبوس از نظر قیمت خدمات به شدت تحت فشار هستند، هزینه‌های جاری آن‌ها مانند لاستیک و روغن بسیار بالاست، کیفیت سوخت پایین است و هزینه تعمیرات نسبت به نرخ‌های جهانی بالاست، این طرح هم به موفقیت نخواهد رسید. 
پولی که در گذشته می‌توانست برای خرید 4 خودرو هزینه شود در وضعیت فعلی برای خرید یک خودرو سنگین کافی خواهد بود. یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های مدیران قبلی وزارت صنعت، تعویق در نوسازی بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =