ایران خودرو فارس

آبی‌پوشان جاده مخصوص روزهای بسیار خوبی را پست سر می گذارند. بعد از افزایش سرمایه بیش از 3هزار درصدی که این شرکت را از زیان‌دهی خارج کرد، انتشار آمار تولید و فروش این شرکت نشان‌دهنده بهبود عملکرد بزرگ‌ترین خــودروساز کشور و خاورمیانه است. 

به گزارش «اخبار خودرو»، آبی‌پوشان جاده مخصوص روزهای بسیار خوبی را پست سر می گذارند. بعد از افزایش سرمایه بیش از 3هزار درصدی که این شرکت را از زیان‌دهی خارج کرد، انتشار آمار تولید و فروش این شرکت نشان‌دهنده بهبود عملکرد بزرگ‌ترین خــودروساز کشور و خاورمیانه است. 
درحال‌حاضر ایران‌خودرو در زمینه داخلی‌سازی محصولات خود گام‌های بسیار بزرگی را برداشته است که این امر نشان می‌دهد این خودروساز به‌تدریج راه‌های مقابله با تحریم‌ها را به‌خوبی آموخته و با توجه به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، ایران‌خودرو توانسته است در مسیر بهبود عملکرد خود گام بردارد.

   داخلی‌سازی بیش از 92 درصدی پروژه 132 K
داخلی‌سازی بیش از 92 درصدی پروژه 132 K به‌وسیله بزرگ‌ترین خودروساز کشور اقدامی بسیار مهم قلمداد می‌شود، چراکه این پلت‌فرم می‌تواند به‌عنوان برگ برنده ایران‌خودرو در بازار داخل عمل کند و همچنان باعث شود این خودروساز جایگاه نخست تولید خودرو در کشور را تصاحب کند. همچنین گفته می‌شود با استفاده از این پلت‌فرم قرار است یک محصول کراس‌اوور نیز تحت عنوان K125 روانه بازار شود که قدر مسلم این امر می‌تواند اقبال به تولیدات ایران‌خودرو در کشور را بیش از پیش کند.

   قیمت‌گذاری دستوری؛ یک مانع جدی 
اگر ایران‌خودرو همین وضعیت فعلی را حفظ کند، می‌تواند به سودآوری نیز برسد؛ اتفاقی که می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. اما در این راه ایران‌خودرو با یک مانع جدی به نام قیمت‌گذاری دستوری مواجه است. درحال‌حاضر این خودروساز محصولات خود را با زیان تولید می‌کند، اما قیمت کارخانه با حاشیه بازار اختلاف بسیار زیادی دارد که این امر به نفع سوداگران بازار خودرو است، چراکه دست اغلب مردم همچنان از پیش‌فروش‌ها کوتاه است و مصرف‌کنندگان واقعی مجبورند از بازار آزاد نیاز خود را برطرف کنند که هزینه بسیار بیشتری را به آن‌ها تحمیل می‌کند. از سوی دیگر، خودروساز نیز در این بین نفعی نمی‌برد و اگر قرار باشد قیمت‌گذاری دستوری همچنان ادامه پیدا کند، زیان انباشته ایران‌خودرو بازخواهد گشت و این شرکت مجبور خواهد بود دوباره در 5 سال آینده به منظورخروج از زیان‌دهی و شمول ماده 141 قانون تجارت، سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هایش افزایش دهد. 

   احتمال خروج محصولات جدید از قیمت‌گذاری دستوری 
اگر محصولات جدید ایران‌خودرو از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج شود، این شرکت نه‌تنها می‌تواند طی دو سال‌ آینده از زیان‌دهی خارج شود، بلکه به سوددهی قابل توجهی نیز می‌رسد. از سوی دیگر، درخواست خودروسازان به‌منظور افزایش قیمت که قرار است هر سه ماه یک بار انجام شود، این امید را زنده نگه داشته است که طی سال‌های آینده قیمت‌گذاری دستوری به‌نوعی کنار گذاشته شود و عملا خودروساز بر اساس عرضه و تقاضا در بازار قیمت‌گذاری را انجام دهد. در این بین به نظر می‌رسد ایران‌خودرو با توجه به تنوع محصولی که طی امسال و سال آینده خواهد داشت، جایگاه خود را بسیار محکم خواهد کرد.


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =