کد خبر: 229937
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

تا جایی که تفاوت قیمت‌ها بین آنچه کارخانه‌دار به‌بازار عرضه کرده با آنچه خریدار نهایی تهیه می‌کند، زمین تا آسمان است. نمونه‌ای از آنچه گفته شد، این روزها در بازار تایر کشور به‌خوبی ملموس و قابل رویت است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،انحصار در هر بازاری آفت‌های بسیاری به‌همراه دارد. از ایجاد بازار سیاه گرفته تا احتکار و گران‌فروشی و درنهایت خالی شدن جیب مصرف‌کننده نهایی و ایجاد ثروت برای واسطه‌ها. شیوه کسب‌وکار سنتی در ایران شاید اصلی‌ترین دلیل برای ایجاد برخی‌انحصارها دربازار و بزرگ شدن افرادی خاص و کوچک‌تر شدن جیب مردم باشد. 
تا جایی که تفاوت قیمت‌ها بین آنچه کارخانه‌دار به‌بازار عرضه کرده با آنچه خریدار نهایی تهیه می‌کند، زمین تا آسمان است. نمونه‌ای از آنچه گفته شد، این روزها در بازار تایر کشور به‌خوبی ملموس و قابل رویت است. 
کارخانه‌دار ادعای سود حداقلی و روشن نگه داشتن چرخ کارخانه با هزار ضرب و زور را دارد و اینکه سود اصلی به‌جیب دلال‌ها می‌رود و ما وظیفه‌ای برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها و نحوه فروش عوامل خود در بازار نداریم. درحالی‌که بسیاری از صنایع از صنایع مرتبط با خودرو مانند روانکارها گرفته تا صنایع غذایی و شوینده سال‌هاست  شبکه مویرگی فروش را ‌ایجاد کرده‌اند تا با حذف انحصار در بازار بتوانند هم قیمت تمام‌شده برای مشتری را به‌رقم واقعی نزدیک کنند و هم از سودجویی دلال‌ها و ویژه‌خواران کم کنند. 
اتفاقی که هیچ‌گاه در صنعت تایر رخ نداده و گویی برخی مسئولان و برخی مدیران این صنعت نیز علاقه‌ای به‌ورود به‌این مبحث ندارند. اگرچه ورود به‌این مقوله و داشتن عملکردی درست در این حوزه نیازمند دریافت مجوزهای اولیه از وزارت صمت و سازمان حمایت است تا شرکت‌های تولیدی به‌ دور زدن بخش عمده فروش خود متهم نشوند، ‌اما آنچه واضح  است امکان عملیاتی کردن این ایده بوده و مهم‌تر آنکه برخی از تایرسازان تمایل به‌انجام این کار ندارند! این درحالی است که باایجاد شبکه فروش مویرگی در صنعت و بازار تایر و نظارت شرکت‌ها بر این شبکه،‌ علاوه‌بر اینکه کالا به‌‌شکل مستقیم به‌دست آپاراتی‌ها به‌عنوان خرده‌فروشان اصلی و مرتبط با مشتری نهایی می‌رسد، ‌قیمت‌ها نیز از وضعیت فعلی خارج می‌شود و به‌آنچه دولت تصویب و تعیین کرده است، نزدیک خواهد شد. 
اما چرا تایر سازان به‌ویژه آن‌هایی که لقب رهبری بازار را نیز با خود یدک می‌کشند، هنوز برای ایجاد شبکه فروش مویرگی اقدامی نکرده‌اند، خود جای بحث دارد. چنین‌شبکه‌های فروشی در دیگر کشورها سابقه‌  چنددهه‌ای دارد و شرکت‌های تولیدکننده لوازم مصرفی خودرو مانند فیلتر، ‌روانکار و مایعات مورد نیاز درخودرو نیز سال‌هاست دست به‌تشکیل شبکه مویرگی برای فروش محصولات خود زده و به‌صف مقدم ارائه‌دهنده خدمت به‌مشتری پیوسته‌اند. تجربه‌ای که باعث رضایت خرده‌فروشان و مصرف‌کننده نهایی می‌شود و با حذف دلال‌ها و واسطه‌ها به‌بهترین شکل از ایجاد قیمت‌های کاذب در بازار جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =