تایر

برخی نمایندگان فروش ویژه‌خوار در بدنه تعدادی از شرکت‌های تایرساز، حلقه گمشده‌ای هستند که ناظران بر بازار پیش‌از سرکشی به انبارهای عمومی باید سری به دفاتر عملکرد آنها طی یکی دو سال گذشته بزنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،با اینکه مدتی از  حضور گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صمت در سطح بازار و سرکشی به انبارهای عمومی مملو از تایر می‌گذرد اما هنوز آشفته‌بازار این کالا سروسامان نگرفته است. اقدامی که اگرچه با انجام آن، برخی انبارها پلمپ و تعدادی از متخلفان نیز شناسایی شدند اما راهکار مناسبی برای مبارزه با فساد در بازار  لاستیک کشور نیست. 
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌برخی نمایندگان فروش ویژه‌خوار در بدنه تعدادی از شرکت‌های تایرساز، حلقه گمشده‌ای هستند که ناظران بر بازار پیش‌از سرکشی به انبارهای عمومی باید سری به دفاتر عملکرد آنها طی یکی دو سال گذشته بزنند. افرادی که بی‌شک شناسایی آنها چندان دشوار نیست زیرا با یک بررسی کوچک درباره خریدوفروش‌ها و همچنین بررسی عملکرد شرکت‌های تایرساز که اقدام به فروش انحصاری محصول به آنها کرده‌اند، می‌توان به سرنخ‌های  خوبی برای کنترل صحیح بازار دست یافت. 
با اینکه گزارش‌های رسیده از بازار تایر حکایت از ورود نهادهای نظارتی بر نحوه فروش و عملکرد یکی از بزرگ‌ترین تایرسازان کشور دارد و تا حدودی نیز موفق به شناسایی نماینده‌های فروش این شرکت  که به‌صورت ویژه تعداد زیادی سبد کالا دریافت می‌کردند، شده‌اند ‌اما به‌نظر می‌رسد نهادهای نظارتی راه را برای سایر شرکت‌ها اشتباه می‌روند. 
ورود به انبارهای عمومی و بررسی نحوه فروش عمده‌فروشانی که چندان موردحمایت مدیران فروش بعضی شرکت‌های تایرساز قرار  ندارند نه راه به جایی خواهد برد و نه مشکلی از این آشفته بازار  را حل خواهد کرد. باید توجه داشت برخی شرکت‌های متخلف تنها با عده محدودی از عاملان فروش ارتباط نزدیک  دارند و تایرها را بدون‌ثبت در سامانه به‌دست این افراد می‌رسانند. بنابراین دستگاه‌های نظارتی به جای  بازرسی انبارهای عمومی باید به‌سمت بازرسی از ادارات فروش بعضی تایرسازان بروند تا مشخص  شود چه کسانی محصولات تولیدی در برخی  کارخانه‌ها را به‌صورت انحصاری در اختیار دارند و کالاهایشان را نه در انبارهای عمومی بلکه در انبارهای خصوصی و به‌دور از چشم ناظران بازار نگهداری می‌کنند. 
البته انبارهای‌خصوصی؛ معضلی چندساله در بازار تایر ایران بوده اما برای دسترسی به آنها کافی است مدتی کوتاه میزان تولید تایر، فروش و خروج محصول از کارخانه بررسی شود تا ناظران بازار بتوانند به اطلاعات ویژه‌خواران و انبارهای خصوصی این افراد در گوشه کنار کشور دست یابند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =