کد خبر: 230141
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
مزدا تری

شاید ایران از معدود کشورهایی باشد که در آن نسل دوم خودرویی را با پسوند نیو یا پلاس از نسل قدیمی جدا می‌کنند. همین امر به نظر باعث می‌شود که در خریدار و کاربر توقع اعمال تغییراتی اساسی و بنیادی در نسل جدید ایجاد نشود. 

یکی از این تغییر نسل‌های عجیب، مزدا سه ژاپنی، محبوب ایرانی‌هاست. مزدا سه که در کشور ما از بدو ورود بسیار مورد استقبال جوانان قرار گرفت، اکنون به خودرویی خانوادگی تبدیل شده است.

در این مطلب می‌خواهیم تفاوت‌های نسل قدیمی و جدید این محصول مزدا را که در ایران مونتاژ شده‌اند، بررسی کنیم تا ببینیم بهمن‌موتور چقدر به قوانین معمول تغییر نسل‌ها و نیو شدن یک خودرو پایبند بوده است. آن هم زمانی که سال‌هاست نسل سوم این خودرو وارد بازار شده و نسل چهارم آن نیز در راه است. اما ایرانیان همچنان با نسل دوم آن و مزایا و معایبش دست و پنجه نرم می‌کنند.

تفاوت نسخه‌های سدان مزدا سه

مزدا سه تولید ۸۶ تا ۸۹ شمسی که در ایران با عنوان مزدا سه قدیم شناخته می‌شود، نسخه فیس‌لیفت نسل اول مزدا ۳ است که در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط این کمپانی روانهٔ بازار شد. بهمن‌موتور از این مدل تنها نمونه‌های سدان را تولید کرد. 

مزدا سه نیو نیز نسل دوم این خودروست که در ۲۰۱۰ روانه بازار و همزمان مونتاژش در ایران آغاز شد. بهمن‌موتور نسل دوم مزدا سه را در نسخه‌های هاچبک و سدان عرضه کرد. 

هر دو نسل از مزدا سه دارای موتور دو لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ هستند، اما با گیربکس‌های متفاوت. نسل اول گیربکس چهار دنده اتوماتیک مجهز است،اما نسل دوم از یک گیربکس پنج دنده اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک و شیفتر پشت فرمان است. البته این تفاوت گیربکس در حداکثر توان و گشتاور دو نسل تفاوتی ایجاد نکرده‌اند و هر دو دارای ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌تر گشتاور هستند. حداکثر سرعت دو نسل نیز ۲۱۰ کیلومتر در ساعت است.

نکته مهم در بازده و عملکرد فنی دو نسل، مربوط به مصرف سوخت آن‌هاست. بهینه‌سازی موتور مزدا سه نیو مصرف آن را به شکل چشم‌گیری کاهش داده است. این تفاوت‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

مصرف سوخت ترکیبی

مصرف سوخت شهری

مصرف سوخت جاده‌ای

مزدا سه قدیم

۸.۲ لیتر در هر صد کیلومتر

۱۱.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

مزدا سه جدید

۷.۶ در هر صد کیلومتر

۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

از دیگر تفاوت‌های این دو نسل، استاندارد یورو دو مزدا سه قدیم و یورو سه مزدا سه نیو است. همچنین در مزدا سه نیو مشکل خشکی سیستم تعلیق نسل قبلی با اضافه شدن میل تعادل و فنر لول به سیستم جلوبندی رفع شده است و در نتیجه تعادل خودرو افزایش یافته و لرزش‌های حین رانندگی با سرعت‌های بالاتر نیز کاهش یافته است. همچنین شتاب نسل دوم نسبت به نسل اول جوان‌پسندتر شده و شتاب صفر تا صد از ۱۰.۸ ثانیه در نسل قبلی به ۹.۸ ثانیه در نسل جدید رسیده است.

 به نظر می‌رسد این شتاب بهتر از کاهش وزن نسل دوم ناشی می‌شود. وزن سدان در نسل اول ۱۳۴۰ کیلوگرم و در نسل دوم ۱۲۶۰ کیلومتر است. ارتفاع خودرو نیز در نسل دوم دو سانت افزایش داشته و از ۱۴۶۸ به ۱۴۷۰ میلی‌متر رسیده است. برای بررسی بیشتر اختلافات این دو نسل میتوانید به www.divar.ir و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو سری بزنید. 

تفاوت نسخه سدان و هاچ بک

اما نکته جالب دیگر در مقایسه نسل‌های مزدا سه تفاوت‌های نسخه هاچبک نسل دوم با سدان نسل اول عرضه شده در ایران است. 

موتور نسخه‌های هاچ‌بک نیز با موتور نسخه‌های سدان قدیم و جدید یکی است و گیربکس آن نیز با جعبه دنده نسخه سدان جدید هم‌خوانی دارد. اما با وجود ابعاد و وزن کمتر، از این خودرو شتاب یا قدرت و گشتاور بهتری نسبت به نسل قبلی نمی‌بینیم. 

تنها تفاوت عملکرد نسخه هاچبک با نسل اول مصرف سوخت آن است که در نسخه سدان نیز شاهد بودیم. درباره قیمت مزدا ۳ در بازار کشور، باید گفت تفاوت نسخه‌های سلامت و کم‌کارکرد نسل قبلی با نسخه‌های کارکرده و سلامت نسل جدید زیاد است که به نظر تنها از طراحی زیباتر و به‌روزتر خودروهای نسل دوم مزدا سه ناشی می‌شود. اگر به دنبال خودرویی با عملکرد فنی خوب و استهلاک پایین بوده اما چندان در قید و بند ظاهر نیستید، مزدا سه قدیم انتخابی معقول با قیمت مناسب‌تر است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =