کد خبر: 230196
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
اولین و آخرین محصولات خودروسازان مشهور جهان

اولین اتومبیل تولیدی بنز، پتنت موتورواگن نام داشت که در سال ۱۸۸۶ به جهان خودرو معرفی شد. یعنی ۱۵ سال قبل از ثبت رسمی مرسدس بنز به عنوان یک شرکت در این صنعت.

درباره زمان اختراع و مخترع اولین اتومبیل دنیا بحث‌های بسیاری وجود دارد. برخی منابع اولین مخترع خودروی بنزینی درون‌سوز را کارل بنز می‌دانند و برخی گوتلیب دایملر و ویلهلم میباخ. البته که هر سه این افراد از مؤسسین یکی از بزرگترین و معتبرترین خودروسازان جهان یعنی مرسدس بنز هستند. 

مرسدس بنز در کنار کمپانی‌های دیگر مانند فورد، رنو، پژو، فیات و بیوک و امثال‌شان لیست قدیمی‌ترین و پرسابقه‌ترین خودروسازان تاریخ را تشکیل می‌دهند و همچنان در صدر کمپانی‌های بزرگ این صنعت هستند. اکنون می‌خواهیم اولین و آخرین تولیدات برخی از این کمپانی‌ها را با هم مقایسه کنیم.

مرسدس بنز

اولین اتومبیل تولیدی بنز، پتنت موتورواگن نام داشت که در سال ۱۸۸۶ به جهان خودرو معرفی شد. یعنی ۱۵ سال قبل از ثبت رسمی مرسدس بنز به عنوان یک شرکت در این صنعت. این خودرو که سه چرخ داشت با موتوری به حجم ۹۵۴ سی‌سی و توان ۰.۷۵‌ اسب بخار تولید شد. اولین خودروی چهار چرخ این شرکت نیز در سال ۱۸۹۳ با موتوری به حجم ۱۷۴۵ سی‌سی با قدرت ۳ اسب بخار تولید شد.

شاید برای این کمپانی که اکنون بیش از دو میلیون دستگاه خودرو به جهان عرضه می‌کند و زیرمجموعه‌های فراوانی مانند ای‌ام‌جی، مک‌لارن و میباخ دارد، ارائه محصولی به عنوان آخرین نسخه کار راحتی نباشد. اما با صرف نظر از کانسپت‌های بی‌نظیری مانند VISION MG CODE می‌توان به نسل جدید کراس‌اوور GLA اشاره کرد. سقف قدرت این خودرو ۳۰۶ اسب بخار است.

فورد

اولین خودروی تولید هنری فورد، اتومبیلی به نام چهار چرخه بود که در سال ۱۸۹۶ میلادی به صورت شخصی تولید شد. هنری فورد در سال ۱۹۰۳ چهارچرخه را بهینه‌سازی کرد و سری A کمپانی فورد را براساس آن ساخت.خودروی A فورد موتوری دو سیلندر با حجم ۱.۶ لیتر داشت و جعبه دنده دو سرعته.

فورد اکنون پنجمین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود.این خودروساز تاکنون محصولاتش را با برندها معتبری همچون مرکوری،‌ جگوار، استون مارتین، مزدا و ولوو عرضه کرده است. اما یکی از پر سر و صداترین و آخرین محصولات فورد موستانگ ماک ۱ است. این خودرو که به تازگی رونمایی شده موتور ۵ لیتری با سقف قدرت ۴۸۰ اسب بخار دارد.

پژو

اولین خودروی پژو در سال ۱۸۹۱ رونمایی شد. این خودروی چهار چرخ موتوری دو سیلندر و V شکل داشت و دیفرانسیل عقب بود. از این خودرو در سال 1891 تنها پنج نسخه ساخته شد. 

پژو اکنون یکی از پرفروش‌ترین خودروسازان جهان است که از سطح اقتصادی تا سطح لوکس تولیداتی در این صنعت عرضه می‌کند. سیتروئن و واکسول از زیرمجموعه‌های پژو هستند. 

پژو تقریباً پررنگ‌ترین حضور را بین خودروسازان خارجی در ایران داشته است. با نگاهی به نیازمندی‌های دیوار و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو متوجه حجم بالای خرید و فروش نمونه‌های این کمپانی می‌شویم. ۳۰۸ مدل ۲۰۲۱ آخرین خودرویی است که توسط پژو رونمایی شد. این خودرو که یک کامپکت اقتصادی محسوب می‌شود یک موتور ۱.۲ لیتری دارد با ۱۲۸ اسب بخار قدرت. انواع قیمت روز این خودرو را در بخش جدید سایت دیوار مشاهده کنید

رنو

رنو تایپ ‌A اولین خودروی تولیدی برادران رنو بود که پس از آزمایش موفقیت‌آمیز آن به اولین محصول کمپانی تازه تاسیس رنو تبدیل شد. پس از آن برادران رنو، نام محصول موفق خود را CV1 گذاشتند. سقف سرعت CV1 به ۳۲ کیلومتر در ساعت و سقف توان پنج اسب‌بخار هم می‌رسید. 

رنو اکنون با میتسوبیشی و نیسان همکاری جدی و مستقیم دارد. آخرین کانسپت ارائه شده توسط رنو شاسی بلند برقی جذابی است با برد ۷۰۰ کیلومتر. این خودرو به دو باتری ۴۰ و ۵۰ کیلو وات ساعتی مجهز است.

فیات

اولین خودروی این کمپانی ایتالیایی که تولیدش با تاسیس تولید کننده‌اش همزمان بود 4PH نام داشت. این خودرو که در سال ۱۸۹۹ تولید شد موتور ۶۷ سی‌سی دو سیلندر داشت که در طول یک سال تنها ۲۴ نسخه از آن تولید شد. 

فیات که اکنون از زیرمجموعه‌های فیات کرایسلر است، خودروساز چندان فعالی در برابر رقبا محسوب نمی‌شود. آخرین مدل مفهومی آن CENTOVENTI نام دارد که در ژنو ۲۰۱۹ رونمایی شد. تولید این خودروی برقی قرار است به مناسبت ۱۲۰ سالگی فیات صورت گیرد. این کامپکت شهری تا ۵۰۰ کیلومتر برد دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =