بازار خودرو

خرید و فروش در بازار خودرو به‌نوعی قفل شده و عملا میزان دادوستد در آن به پایین‌ترین حد خود رسیده است، به‌طوری‌که نمایشگاه‌داران از کسادی بازار خبر می‌دهند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،خرید و فروش در بازار خودرو به‌نوعی قفل شده و عملا میزان دادوستد در آن به پایین‌ترین حد خود رسیده است، به‌طوری‌که نمایشگاه‌داران از کسادی بازار خبر می‌دهند. 
افزایش هر روزه نرخ دلار طی هفته‌های گذشته باعث شده است تا بازار به‌طور کامل قفل شود. با ثابت ماندن نرخ ارز در کانال 22 هزار تومانی این امید وجود داشت که قیمت خودرو تا حدودی تعدیل شود و خرید و فروش خودرو دوباره رونق بگیرد. 
اما به نظر می‌رسد انتظار تورمی در مردم بیش از امید به کاهش قیمت باشد و از این منظر بسیاری خودرو خود را حفظ کرده‌اند و ریسک فروش آن را به جان 
نمی‌خرند.

   افزایش قیمت‌ خودرو و کاهش معاملات
در همین زمینه، نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درخصوص تاثیر یا عدم تاثیر نرخ ارز بر تحرک بازار خودرو، به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «قیمت‌ها بسیار افزایش پیدا کرده و میزان معاملات در نمایشگاه‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرده و تقریبا می‌توان اظهار کرد که بازار خودرو قفل شده است.»

   خریدار زیاد و فروشنده نایاب
وی درخصوص تاثیر افزایش قیمت‌ها بر بازار نیز تاکید کرد: «هر وقت قیمت خودرو روند افزایشی پیدا می‌کند، کسی حاضر به فروش خودرو خود نیست. درحال‌حاضر نیز قیمت‌ها شکل صعودی خود را حفظ کرده و همه در انتظار افزایش قیمت بیشتر هستند. یعنی در این شرایط فروشنده برای حفظ ارزش پول خود حاضر به فروش خودرو خود نیست.»
   دلار 22هزارتومانی و قفل بازار خودرو
این فعال بازار خودرو با تاکید بر این‌که خریدار در بازار وجود دارد، اما فروشنده‌ای نداریم. درخصوص ثبات قیمت دلار و تاثیر آن بر خودرو اظهار می‌کند: «با وجود این‌که قیمت دلار روی کانال 22هزار تومانی باقی مانده است، اما شاهدیم که قیمت‌ها همچنان در بازار خودرو افزایشی است. درحال‌حاضر هم قیمت‌ خودروهای ایرانی و هم خودروهای خارجی افزایش داشته است. اما حتی با وجود افزایش قیمت فروشنده حاضر به معامله خودرو خود نیست.» نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تاکید می‌کند: «به دلیل این‌که شرایط اقتصادی و قیمت ارز قابل پیش‌بینی نیست، اصولا نمی‌توان تصویر مشخصی از بازار خودرو برای ماه‌های آینده داشت.»

   شیب ملایم افزایش قیمت خودرو و رکود در بازار
اما از سوی دیگر، قول‌های دولت مبنی بر کاهشی‌شدن قیمت ارز باعث شده است بسیاری هم دست از خرید خودرو به امید کاهش قیمت بردارند. این در شرایطی است که اصولا هیچ چشم‌اندازی از کاهش قیمت ارز وجود ندارد؛ مساله‌ای که باعث شده است تا بازار خودرو به‌طور کامل در رکود فرو برود. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز با تایید این مطالب از رکود کامل در بازار خودرو صحبت کرده و اظهار می‌کند: «بازار در رکودی کامل به سر می‌برد و سطح معاملات به پایین‌ترین میزان خود رسیده است؛ چراکه دارندگان خودرو برای عدم ضرر، نسبت به فروش اقدام نمی‌کنند و خریداران نیز به امید کاهش قیمت‌ها، خریدی انجام نمی‌دهند.» وی تاکید می‌کند: «این در حالی است که قیمت‌ها در مقایسه با هفته‌های گذشته با شیبی ملایم، روند افزایشی داشته است.»

   قیمت ارزان‌ترین خودروهای خودروسازان در بازار
موتمنی در رابطه با ارزان‌ترین خودروهای خودروسازان نیز می‌گوید: «دو خودرو پراید و پژو405 به‌عنوان ارزان‌ترین محصولات ایران‌خودرو و سایپا در بازار بار دیگر با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، به‌طوری‌که قیمت پراید 111 طی هفته‌های اخیر از 89میلیون تومان با افزایش 4میلیون تومانی به 93 میلیون تومان رسیده است.» این فعال بازار خودرو درخصوص قیمت ارزان‌ترین خودرو ایران‌خودرویی‌ها نیز می‌گوید: «هر دستگاه پژو۴۰۵ GLX با افزایش 9 میلیون تومانی طی هفته‌های اخیر روبه‌رو شده است، به‌طوری‌که قیمت‌ این خودرو از 130میلیون تومان به 139 میلیون تومان رسیده است.»

   نگذاریم پراید 100میلیون تومانی شود
به این ترتیب، ارزان‌ترین خودروهای خودروسازان که از خط تولید هم خارج شده‌اند، همچنان با افزایش قیمت ناشی از انتظار تورمی و مساله ارز مواجه هستند. بازار نیز با وجود این شرایط اقتصادی قفل شده است و پیش‌بینی می‌شود این شرایط تا ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند. کارشناسان بازار هشدار داده‌اند که باید با اتخاذ تدابیر لازم، جلوی 100میلیون تومانی‌شدن قیمت خودرو پراید را گرفت. چون به این ترتیب، دیگر خودرویی برای استفاده اقشار پایین‌تر جامعه باقی نخواهد ماند. نمایشگاه‌داران نیز در این شرایط با خطر تعطیلی کسب‌وکارهایشان مواجه هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =