باتری خودرو

مغازه به‌مغازه قیمت‌ها متفاوت است. محسن یکی از فروشندگان باتری خودرو در تهران است که وضعیت قیمت باتری را آشفته می‌داند.

به گزارش «اخبار خودرو»،باتری خودرو به‌عنوان کالایی مصرفی و البته نسبتا گران این روزها دغدغه بسیاری از رانندگان است. با گشت‌وگذاری در بازار متوجه عرضه تعداد بسیار زیادی برند ایرانی و اندکی  برند خارجی (تاریخ‌ گذشته یا قاچاق) می‌شویم که خرید را برای مشتری سخت می‌کند. مغازه به‌مغازه قیمت‌ها متفاوت است. محسن یکی از فروشندگان باتری خودرو در تهران است که وضعیت قیمت باتری را آشفته می‌داند و دراین‌باره به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «واقعیت این است که تقریبا هرکسی محصول مشخصی را با قیمتی متفاوت عرضه می‌کند. حتی کارخانه‌های تولید باتری نیز قیمت مشخصی را برای یک‌نوع محصول درنظر نمی‌گیرند. قیمت‌ها از آمپری 10 هزار تومان تا 13 هزار و 500 تومان و بیشتر متفاوت است. اما نمی‌توان قیمت ثابتی را برای یک مدل باتری در چند فروشگاه یافت.»
آَشفته‌بازار باتری به‌عنوان یکی از اقلام پرمصرف و البته گران برای مشتریان دردسرهای بسیاری ایجاد کرده است. حسین راننده تاکسی در تهران است و به‌تازگی باتری خودرویش را تعویض کرده است. وی دراین‌باره به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «مطابق تجربه‌های قبلی از یک برند مشخص خرید می‌کنم و هفته گذشته برای خرید محصول از همان برند به‌بازار مراجعه کردم و متوجه شدم اختلاف قیمت‌ این محصول درفروشگاه‌های مختلف بعضا تا 70 هزار تومان است! ظاهرا نظارتی بر قیمت‌ها وجود ندارد و هرکس هرقیمتی بخواهد کالایش را ارائه می‌کند.» وی درنهایت درخصوص محصول خریداری‌شده می‌گوید: «باتری 60 آمپری را با قیمت هرآمپر 10 هزار تومان خریدم؛ اما بعد از یک‌هفته آن را مرجوع کردم. چراکه تاریخ مصرف باتری منقضی شده بود.» محصولات یک کارخانه باتری‌سازی درحالی هرآمپر 10 هزار تومان و حتی کمتر در بازار بین بنکداران و فروشندگان خرد، خرید و فروش می‌شود  که همان باتری توسط تولیدکننده به‌قیمت هرآمپر ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان به‌نمایندگی‌ها فروخته  می‌شود. یک فعال صنعت باتری درپاسخ به‌چرایی این موضوع به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «فروش باتری‌ ارزان‌تر از قیمت تمام‌شده دلایل مختلفی دارد. نخست‌اینکه احتمالا تاریخ‌ مصرف باتری گذشته است. مورد دیگر به عملکرد عرضه‌کننده و تولیدکننده باتری بازمی‌گردد.»
وی تاکید می‌کند: «قیمت هرآمپر 10 هزار و 900 تومان فاکتور می‌شود. بنابراین وقتی بنکدار هرآمپر را 10 هزار تومان می‌فروشد، یا تولیدکننده از کار زده است یا در شرکت تولیدکننده فردی یا گروهی می‌خواهد تخلف کند. بنابراین وقتی هرآمپر 10 هزار تومان به‌فروش می‌رسد، یک مشکلی در فرآیند تولید یا عرضه وجود دارد.» با این تفاصیل به‌نظر می‌رسد ارگان‌های نظارتی بر این بخش نظارت کافی نداشته باشند و دراین‌باره از پلیت‌هایی که حذف شده تا سربی که کمتر ریخته می‌شود و غیره باید توسط نهادهای نظارتی بررسی شود.
همچنین از دیگر عوامل نابسامانی‌های قیمت محصول درمیان برندهای مختلف داخلی، نداشتن یک انجمن واحد و پایبند نبودن به‌تصمیمات آن است. دراینجا این سوال مطرح می‌شود که چرا باید محصولات یک کارخانه آمپری ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان باشد و محصولات کارخانه دیگر آمپری بالاتر از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، درصورتی که مواد مصرفی و هزینه حامل‌های انرژی و کارگر و غیره برای هر دو کارخانه یکسان است؟ شاید به‌این سوال بتوان این‌گونه پاسخ داد که این تفاوت فاحش تنها به‌دلیل نبود نظارت کافی بر سر میزان و کیفیت مواد اولیه مصرفی است. شاید کم‌فروشی در کار باشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تریجو IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 0
    خوب حالا اومد و همون پلیت و سرب و هم کم گذاشت و قیمت رو هم کم نکرد این از کجا معلوم میشه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =