تایرهای ساخت داخل

الزام تایرسازان و شبکه توزیع این محصول برای ثبت میزان تولید،‌ عرضه و جزئیات فروش آن به شبکه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی تایر اگرچه در نهایت به کاهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار می‌انجامد اما به‌نوعی می‌توان آن را پایان حکمرانی تایرسازان بر بازار دانست. 

به گزارش «اخبار خودرو»،الزام تایرسازان و شبکه توزیع این محصول برای ثبت میزان تولید،‌ عرضه و جزئیات فروش آن به شبکه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی تایر اگرچه در نهایت به کاهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار می‌انجامد اما به‌نوعی می‌توان آن را پایان حکمرانی تایرسازان بر بازار دانست. 
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» چند سالی است برخی ایرادها در نحوه فروش شرکت‌های تایرساز و ارتباطات پشت‌پرده برخی از آنها با بزرگان عمده‌فروش این  صنف باعث شده است تایر تولید داخل در نهایت حتی به دوبرابر قیمت به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. 
اتفاقی که چندی است باعث ایجاد صف‌های طولانی برای دریافت تایر با  نرخ دولتی شده و تایرسازان، ‌نهادهای نظارتی را مسئول رسیدگی و حل این مشکل دانسته‌اند. حال با تصمیم اخیر و البته درست ستاد تنظیم بازار،‌ کارخانه‌های تولیدکننده تایر مکلف شده‌اند  آمار تولیدات و فروش خود به نمایندگان را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. 
از آن سو  عمده‌فروشانی که تا پیش از این برای  بازار تایر تعیین تکلیف می‌کردند و نرخ می‌ساختند، ‌باید تنها با اکتفا به سه‌درصد سود قانونی خود تایر را به دست بخش خرده‌فروشی برسانند. با پیاده‌سازی این شیوه،‌ دیگر خبری از فروش خارج از شبکه و سودهای کلان که به جیب برخی افراد می‌رفت، نخواهد بود. بی‌شک بخش عمده‌ای از عمده‌فروشان بازار را به دلایلی که به آن خواهیم پرداخت از این پس تمایلی برای خرید از تایرسازان نخواهند داشت. 
ازجمله دلایلی که نمایندگان فروش را نسبت‌به خرید از تایرسازان دلسرد خواهد کرد، ودیعه‌های سنگینی  است که طی سال‌های گذشته، شرکت‌ها از نماینده‌های خود اخذ کرده‌اند. دریافت 100میلیون‌تومان ودیعه که بعضی از آن به عنوان چرخ محرک کارخانه برای خرید مواد اولیه یاد می‌کنند و برخی دیگر نام ضمانت حسن انجام کار برای آن گذاشته‌اند،  در هر دوره اعلام سبد فروش، ‌سه‌درصد برای هر توزیع‌کننده هزینه دارد که وقتی با سرمایه بین 120تا 150میلیونی این فرد برای خرید هر سبد تایر ترکیب شود،‌ برای عمده‌فروش بیش‌از 6درصد هزینه دربرخواهد داشت و در عمل کسب‌وکار با سود 3درصدی مصوب هیچ توجیهی ندارد. به گزارش خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌ورود سازمان‌های نظارتی بر نحوه عملکرد یکی از  تایرسازان بزرگ کشور و برخورد باتخلفات گسترده این شرکت باعث شد خرید عمده‌فروشان بزرگ از این شرکت در عمل عاری از سود باشد، البته شنیده‌ها حاکی‌از آن است بسیاری از آنها با پیاده شدن نظام فروش تایر برمبنای ثبت در سامانه جامع‌تجارت،‌ برای  خرید از این شرکت پاپس کشیده‌اند .
ازسوی دیگر عمده‌فروشانی که محصولات برخی تایرسازان را تنها به خاطر کیفیت بالای بعضی محصولاتشان خریداری می‌کردند، از این پس تمایلی برای خرید تمامی گروه کالاها یا شرکت‌های تابعه یک تایرساز خاص نشان نخواهند داد و در عمل بازار فروش برای برخی برندها به شدت افت خواهد کرد. درچنین شرایطی،‌ دوران حکمرانی تایرسازان بر بازار تایرهای داخلی و فروش محصولات ایرانی به دوبرابر قیمت به پایان خواهد رسید و تولیدکنندگان مجبور به ارتباط‌گیری مستقیم با مشتری و مصرف‌کننده نهایی  خواهند شد. 
دقیقا مانند شیوه‌ای که یکی از تولیدکنندگان تایرهای رادیال سواری در پیش  گرفته و در تبلیغات پیامکی خود از فروش مستقیم کالا به مصرف‌کننده،‌50درصد کمتر از قیمت بازار خبر می‌دهد. البته به‌نظر می‌رسد برخی از تولیدکنندگان ساکت نخواهند نشست و در آینده درصدد تضعیف این شیوه فروش برخواهند آمد. 
شرایطی که وزارت صنعت، معدن‌وتجارت و نهادهای نظارتی باید با تیزبینی از آن عبور کنند و با حفظ شیوه فعلی فروش و الزام تمامی شبکه تولید تا عرضه برای ثبت اطلاعات معاملات خود در سامانه جامع تجارت،‌ قیمت تایر  در بازار را کنترل و آن را هم‌پای نرخ‌های مصوب سازمان حمایت کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =