خط تولید روغن موتور

روغن‌های موتوری با سطح کیفی بالا با 60 درصد زیان تولید و توسط شرکت‌های تولیدکننده پالایشگاهی به‌بازار عرضه می‌شوند!

به گزارش «اخبار خودرو»،روغن‌های موتوری با سطح کیفی بالا با 60 درصد زیان تولید و توسط شرکت‌های تولیدکننده پالایشگاهی به‌بازار عرضه می‌شوند! به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌حمایت از صنعت حمل‌ونقل سنگین و کامیونداران این بار کار دست یک صنعت بزرگ درکشور داده و سبب شده است روغن‌موتورهای دیزلی با سطح کیفی بالا که تمام مواداولیه مورد استفاده در آن از روغن‌پایه‌های گروه‌های 2 و 3 و افزودنی‌های شیمیایی (ادتیوها) به‌صورت کاملا وارداتی تامین می‌شود، با زیانی حداقل 60 درصدی تولید شود. 

   حفظ ثبات بازار به‌بهای زیان‌ده شدن
اگرچه 4 پالایشگاه‌دار بزرگ کشور تاکنون برای کاهش یا توقف تولید محصولات دیزلی خود به‌دلیل افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید و ثابت نگه داشته شدن قیمت‌ها اقدامی نکرده‌اند، ‌اما خبرها از  بلندینگ‌های بخش‌خصوصی حکایت از توقف تولید این محصولات در بسیاری از شرکت‌های بخش‌خصوصی دارد. اقدامی که شاید 4 شرکت بهران،‌ نفت‌پارس،‌ ایرانول و سپاهان به‌واسطه عمل به‌مسئولیت اجتماعی خود و حفظ نظم بازار هنوز به‌سراغ آن نرفته‌اند و به‌اذعان کارشناسان، این صنعت محصولات دیزلی خود را با زیان60 درصدی به‌دست رانندگان بخش حمل‌ونقل می‌رساند. این درحالی است که بررسی قیمت کرایه ناوگان حمل‌ونقل بار درکشور در بازه زمانی سال گذشته تا امروز حکایت از افزایش تقریبا دوبرابری آن دارد و حتی دیگر صنایع مرتبط با حمل‌ونقل مانند صنعت تایر نیز موفق به‌اخذ مجوز افزایش 55 درصدی قیمت تولیدات خود شده‌اند.
 گلایه روغن‌سازان از زیان‌ده بودن تولید محصولات دیزلی با سطح کیفی بالا به‌امروز و دیروز ختم نمی‌شود و سال گذشته هم‌زمان با ابلاغ مصوبه افزایش  قمیت 60 و 70 درصدی قیمت روغن‌های دیزلی و بنزینی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان،‌ تولیدکنندگان روغن‌های دیزلی باز هم از زیان‌ده بودن تولیدات خود گلایه داشتند و در آن زمان نیز با وجود خرید مواداولیه وارداتی مورد نیازشان با ارز 9 هزار تومانی،‌ باز هم میزان زیانشان را بیش از 30 درصد اعلام می‌کردند. حال اما با گذشت بیش از 15 ماه از آن تاریخ، نه‌تنها کارگروه تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای واقعی‌سازی قیمت روغن‌موتور در بازار اقدامی نکرده است، ‌بلکه با حفظ دستوری قیمت‌ها، ‌اقتصاد این صنعت و درنهایت فعالان بخش حمل‌ونقل را نشانه رفته است. آن‌ هم درشرایطی که نرخ ارز نسبت به‌سال گذشته بیش از 10 هزار تومان افزایش یافته و هزینه‌های ارزی تولید روغن‌موتور را صددرصد افزایش داده است.
   راننده‌ها بازنده اصلی ثابت نگه داشتن قیمت روغن‌موتور
شاید در نگاه نخست ثابت نگه داشتن اجباری قیمت‌ها آن هم به‌بهای زیان‌ده شدن تولید روغن‌سازان به‌نفع فعالان بخش حمل‌ونقل و راننده‌های خودروهای سنگین باشد؛ اما از دید کارشناسان بازار، چنین برخوردی با تولیدکننده سبب افزایش بی‌رویه تولید و توزیع روغن‌های تقلبی و بی‌کیفیت در بازار خواهد شد. محصولاتی که درنهایت به‌موتور خودروهای گران‌قیمت سنگین آسیب‌های جدی وارد می‌کند و این راننده است که باید چند ده برابر بیشتر برای تعمیر خودرو خود و بازگرداندن آن به‌چرخه کسب و کارش هزینه کند.

   روزهای طلایی برای دلال‌ها
بررسی خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» از بازار روانکارها حکایت از ورود دوباره و پرقدرت دلال‌های روغن‌موتور به‌این بازار دارد. تا جایی که قیمت محصولات اصلی درمواردی بین 30 تا 40 درصد بالاتر از آنچه تولیدکننده روی محصول درج کرده است، در بازار به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد که با این شیوه نه‌تنها سودی به‌جیب راننده نمی‌رود، بلکه تولیدکننده نیز همچنان  با زیان 60 درصدی محصولات خود را تولید می‌کند و سود اصلی روانه جیب دلال‌های بازار می‌شود. با این حال افزایش هزینه‌های تولید تنها به‌بالا رفتن نرخ ارز و بهای تمام‌شده روغن‌پایه‌های گروه‌های 2 و 3 و ادتیوها ختم نمی‌شود؛ بلکه هزینه‌های تولید از ابتدای سال دربخش حقوق و دستمزد،‌ خوراک پالایشگاه‌های روغن‌سازی برای تولید روغن‌پایه،‌ ظروف،‌ کرایه حمل‌ونقل و .... افزایش داشته و درنهایت منجر به‌کاهش سود شرکت‌های روغن‌ساز در فروش سبد کالایشان شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =