باتری ماشین

بازار باتری درسال‌های گذشته با روند متفاوتی مواجه بوده است. طی سال‌هایی باتری‌های خارجی یکه‌تاز بازار بودند و در سال‌های اخیر و با ممنوعیت واردات باتری، شرایط به‌نفع باتری‌سازان داخلی تغییر کرد و شرکت‌های داخلی توانستند بازار باتری را در دست بگیرند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار باتری درسال‌های گذشته با روند متفاوتی مواجه بوده است. طی سال‌هایی باتری‌های خارجی یکه‌تاز بازار بودند و در سال‌های اخیر و با ممنوعیت واردات باتری، شرایط به‌نفع باتری‌سازان داخلی تغییر کرد و شرکت‌های داخلی توانستند بازار باتری را در دست بگیرند. اما با وجود اینکه بازار دراختیار داخلی‌هاست، شرایط چندان مناسب نیست و قیمت‌گذاری‌ها به‌شکل منطقی صورت نمی‌گیرد.
درهمین‌زمینه یکی از مدیران قدیمی صنعت‌باتری کشور به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «شرایط کار ما درانجمن تولیدکنندگان باتری مشخص است و محصولات را با درصد مشخصی از سود به‌فروش می‌رسانیم. یعنی سودی حدود 5 تا 6 درصد روی باتری‌ها کشیده می‌شود که این سود نیز گاهی درنوسانات بازار از بین می‌رود.»
این فعال و تولیدکننده باتری می‌گوید: «درهیچ‌کجای دنیا دو انجمن باتری دیده نمی‌شود و این‌طور نیست که در یک انجمن اکثریت باتری‌سازان حضور داشته باشند و درانجمن دیگر نام تعداد اندکی از آن‌ها به‌چشم بخورد.»
وی درادامه اظهار می‌کند: «با گذری در بازار متوجه می‌شویم که گاهی برای برخی برند‌های خاص، قیمت‌های متفاوتی وجود دارد. یعنی اگر از دو فروشگاه مختلف که کنار هم هستند قیمت مدل خاصی از باتری را بپرسید، درمی‌یابید که قیمت‌ها متفاوت است و بعضا فروشگاه‌ها نیز اطلاعی از این موضوع ندارند.»
این مدیر تولیدکننده باتری با اشاره به‌قیمت‌گذاری سلیقه‌ای از سوی برخی شرکت‌ها می‌گوید: «ما برای برخی از بنکدارانمان درپایان سال تشویقی درنظر می‌گیریم؛ اما هیچ‌گاه برای هر بنکدار یک قیمت بخصوص درنظر نمی‌گیریم. موردی که دربرخی شرکت‌ها دیده شده و درنهایت سبب به‌هم ریختن بازار می‌شود.»
وی با تاکید براینکه اگر هر بنکدار باتری محصول مشخصی را به‌شکل سلیقه‌ای به‌فروش رساند، سبب افزایش نابسامانی در بازار خواهد شد، می‌افزاید: «اینکه برای یک بنکدار 10 درصد سود و برای دیگری یک درصد سود درنظر بگیرند، کار نادرستی است و بازار را به‌هم می‌ریزد. درواقع وقتی بنکداری باتری را آمپری 10 هزارتومان و دیگری آمپری 11 هزار تومان و... خریداری می‌کنند، مشخص است که درچنین‌شرایطی بازار به‌شدت به‌هم می‌ریزد.»
این تولیدکننده با بیان اینکه معمولا درصورت پایین بودن قیمت،‌ وزن باتری سبک‌تر است، اظهار می‌کند: «شرکت‌هایی که محصولاتشان وزن کمتری دارد، باید قیمت‌ آن را نیز پایین بیاورند. چراکه به‌رغم یکسان بودن سرب و قالب استفاده‌شده اما وزن صفحه‌ها متفاوت است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =