شرکت تولیدکننده چراغ «مادکو»

افزایش قیمت مواداولیه سبب شده است بسیاری از تولیدکنندگان با چالش‌های جدی مواجه شوند. دراین بین هرچند اخباری از سوی وزارت صمت برای ساماندهی بحث عرضه مواداولیه مطرح می‌شد، به‌نظر می‌رسد با عدم رای اعتماد مجلس به‌سرپرست قبلی وزارت صمت، این بحث نیز از دور خارج شده باشد.

بسیاری از تولیدکنندگان امیدوار بودند با دریافت مواداولیه‌ به‌قیمت مناسب بتوانند با هزینه کمتری به‌تولید بپردازند. دراین میان عدم‌اختصاص ارز نیز سبب شده است تولیدکنندگان نتوانند مواداولیه وارداتی را تامین کنند.

درهمین زمینه یکی از مدیران در بخش تولید چراغ خودرو با اشاره به‌افزایش قیمت مواداولیه طی ماه‌های اخیر به «دنیای ‌خودرو» می‌گوید: «قیمت مواداولیه طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است.

به‌عنوان مثال قیمت پلی‌کربنات هونام که برای تولید لنز چراغ جلو از آن استفاده می‌شود، طی یک ماه گذشته از کیلویی ۴۰ هزارتومان به‌بیش از ۶۳ هزارتومان رسیده است و عمدتا از کره یا تایوان وارد می‌شود. البته طی روزهای اخیر به علت رکود بازار و نبود تقاضا از طرف تولیدکنندگان قیمت بعضی اقلام از جمله پلی‌کربنات هونام از کیلویی ۶۳ هزار تومان به ۵۳ هزار تومان  کاهش یافته است.»

بیتا داوودی، مدیرعامل شرکت تولیدکننده چراغ «مادکو» با اشاره به‌میزان استفاده از این ماده در تولید چراغ می‌گوید: «میزان استفاده از این ماده در مدل‌های مختلف چراغ‌ متفاوت است؛ اما برای تولید لنز چراغ پراید ۱۳۱ حدود ۳۱۵ گرم از این ماده استفاده می‌شود.»

وی درادامه می‌افزاید: «سایر مواداولیه نیز به‌همین صورت با افزایش قیمت مواجه شده است. پلی‌آمید و نوع دیگری از پلی‌کربنات که دربخش‌های دیگر تولید چراغ استفاده می‌شوند، طی ماه‌های اخیر چیزی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.»

داوودی با بیان اینکه طی یک ‌ماه اخیر حداقل با افزایش ۲۵ درصدی قیمت چراغ مواجه بوده‌ایم، تاکید می‌کند: «آبکاری و تهیه جعبه کارتن نیز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ است. همین‌طور پیچ و چسب‌ آب‌بندی که در کار ما استفاده زیادی دارد، تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ و این درحالی است که بازار به‌هیچ‌عنوان ظرفیت افزایش قیمت‌ را ندارد.»

این مدیرعامل تولیدکننده چراغ با تاکید بر اینکه درآمد فردی که پراید دارد طی سال جاری افزایش نیافته است، اظهار می‌کند: «درشرایط اقتصادی موجود، تولیدکننده با افت تولید و فروشنده نیز با افت فروش مواجه است. چرا که مصرف‌کننده دیگر توان خرید جنس گران را ندارد.»

داوودی درادامه با اشاره به‌نقش دلالی در تهیه مواداولیه تصریح می‌کند: «پلی‌کربنات وارداتی دست دلالان است و این افراد مواداولیه را با قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان وارد و انبار می‌کنند. با بحث حقوق گمرکی و عوارض، از ابتدای سال قیمت‌ها روی ۴۰ هزار تومان ثابت مانده بود. اما با افزایش نرخ ارز، قیمت مواداولیه نیز روز به‌روز افزایش یافت و درعین‌حال دلالان نیز جنس خود را نمی‌فروشند.»

وی می‌افزاید: «با این وضعیت خط تولید تولیدکنندگان نیز می‌خوابد و کارگران بیکار می‌شوند. چرا که قیمت‌ها به‌صورت لحظه‌ای درحال افزایش است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =