چراغ خودرو

واردات چراغ‌هایی که داخلی‌سازی شده، چه درشرایط فعلی که تحریم‌ هستیم و چه درشرایطی که تحریم‌ هم نبودیم، توجیهی نداشته و ندارد. چرا که چراغ کالایی حجیم محسوب می‌شود و واردات آن چندان به‌صرفه نیست.

 به گزارش «اخبار خودرو»، مصطفی تیموری، مدیرعامل شرکت «فناوران پرتو الوند» و تولیدکننده انواع چراغ خودرو به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «واردات چراغ‌هایی که داخلی‌سازی شده، چه درشرایط فعلی که تحریم‌ هستیم و چه درشرایطی که تحریم‌ هم نبودیم، توجیهی نداشته و ندارد. چرا که چراغ کالایی حجیم محسوب می‌شود و واردات آن چندان به‌صرفه نیست.»
وی درادامه می‌افزاید:‌ «اصولا واردات چراغ بیش‌تر مربوط به‌خودروهایی می‌شود که در کشور تولید انبوه نداشته‌اند و تعداد اندکی از آن‌ها عرضه شده است. مانند چراغ برخی مدل‌های چینی که تولید داخل آن صرفه اقتصادی ندارد.»
مدیرعامل شرکت فناوران با اشاره به‌قیمت مناسب چراغ‌های داخلی‌سازی‌شده و عدم‌رقابت نمونه‌های خارجی با آن تصریح می‌کند: «به ‌لحاظ قیمتی، واردات نمونه مشابه چراغ‌هایی که داخلی‌سازی می‌شوند، به‌هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد.»
این فعال و تولیدکننده چراغ خودرو با بیان اینکه درحال حاضر واردات مواد اولیه هم با مشکل مواجه شده است، می‌افزاید: «درحال حاضر برای ثبت سفارش مواداولیه نیز با چالش مواجهیم و حتی نمی‌توانیم آن را ثبت کنیم. درحال حاضر این مساله چالشی بزرگ محسوب می‌شود و باید دراین خصوص سیاست‌گذاران چاره‌ای بیندیشند. درغیر این صورت درآینده‌ای نزدیک بسیاری از واحدهای تولیدی ما، مخصوصا واحدهایی که به‌واردات مواداولیه وابستگی دارند و مواداولیه‌ مورد نیازشان بومی‌سازی نشده است، با مشکل مواجه می‌شوند.»
تیموری با بیان اینکه درحال حاضر به‌مدت دو ماه است که درگیر تخصیص ارز برای واردات مواد آکرولیک هستیم، اظهار می‌کند: «این مواد داخلی‌سازی نشده و باید از خارج وارد شود و بیش از دو ماه است که درگیر ثبت سفارش و تخصیص ارز برای واردات این مواد هستیم. متاسفانه به‌این موضوع توجه چندانی نیز نمی‌شود؛ چرا که دولت تمام تلاش خود را معطوف بر تامین کالاهای ردیف 21 که کالای اساسی است کرده و کالاهای ردیف 22 که مواداولیه تولید است، در کانون توجه دولت نیست.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =