نسخه تمام‌ برقی ب‌ام‌و

خودروسازان دولتی طی ۱۰ سال گذشته باید به یک پلت‌ فرم مشترک در زمینه خودروهای برقی می ‌رسیدند

این روزها بازار خودرو کشور با مشکلات بسیاری مواجه است؛ از رکود در معاملات خودرو و افزایش مداوم قیمت گرفته تا مشکلات تأمین مالی خودروسازان و افزایش قیمت قطعات و لوازم‌یدکی. اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که سال‌ها است هم برای مصرف‌کننده و هم برای تولیدکننده مشکلات بسیاری را به‌وجود آورده، بحث استفاده بلندمدت از موتورهای پرمصرف و کم‌بازده و آلایندگی بالای آن‌ها است.  بر همین اساس، توسعه خودروهای برقی به‌عنوان هدف‌ استراتژیک سطح یک در برخی کشورها تعریف‌ شده است.  

امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به «دنیای خودرو» گفت: «خودروسازان می‌توانستند دست‌کم گام‌هایی برای نزدیک‌شدن به طراحی و تولید خودروهای برقی بردارند، اما متأسفانه جز یکی‌، دو نسخه نمونه‌سازی‌شده هیچ اقدامی از سوی آنان صورت نگرفته است؛ آن‌هم در شرایطی که  مصرف بنزین‌های بی‌کیفیت مشکلات محیط زیستی مهمی را از ناحیه صنعت خودرو به‌وجود آورده و بسیاری از روزهای سال هوای تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور بسیار آلوده است.»

طرح‌های خوبی که سر از کانادا درآوردند

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: «از دهه ۱۳۷۰ برای تولید خودروهای برقی طرح‌های خوبی در کشور ارائه شد، اما متأسفانه به دلیل ساختار نامناسب صنعت خودرو ایران و بوروکراسی ناکارآمد دستگاه‌های دولتی، تمام آن طرح‌ها به همراه طراحان خود از کشورمان خارج شده و امروز در کشورهایی مثل کانادا اجرا شده‌اند.» 

وی با انتقاد از دو خودروساز بزرگ کشور در زمینه طراحی و تحقیق در مورد خودروهای برقی گفت: «به دلیل ساختارهای معیوب صنعت خودرو سال‌ها است تولید خودروهای برقی در کشور عقب‌افتاده و عملاً فرصت‌ها ازدست‌رفته است. مطمئن باشید اگر خودروسازان دولتی توانایی انجام این کار را داشتند، حداقل باید در ده سال گذشته در مراکز تحقیق و توسعه خود در این مورد تحقیق می‌کردند و امروز به یک پلت‌فرم مشترک می‌رسیدند.»

ظرفیت تولد یک قطب خودروسازی مختص محصولات برقی

امینی در پاسخ به پرسشی در مورد تامین مالی ساخت خودروهای برقی با اشاره به جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو برقی در کشور گفت: «با توجه به جذابیتی که این بازار می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مختلف داشته باشد، حتی ظرفیت این‌که یک قطب خودروسازی جدا از شرکت‌های فعلی متولد شود و تنها در زمینه تولید خودروهای برقی فعالیت کند، وجود دارد. از سوی دیگر،‌ در اطراف ایران بازار ۵۰۰میلیونی منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه وجود دارد که امکان صادرات این خودروها را برای کشور و بازگشت سرمایه امکان‌پذیر می‌کند.»

وی افزود: «درحال‌حاضر شرکت مپنا توانسته است خودرو برقی  تولید کند. بنابراین دولت باید از این پروژه حمایت کند و به‌جای اینکه بودجه خود را هزینه شرکت‌های زیان‌ده خودروسازی کند، خط تولید خودروهای برقی را پیش ببرد تا بتواند وارد فاز اجرایی شود.» 

امینی تاکید کرد: «اگر مهندسان و طراحان خودرو برقی در کشور حمایت شوند و شرکت مپنا راسا اقدام به تولید خودروهای برقی کند یا با تشکیل یک شرکت دانش‌بنیان یا یک کارخانه خودروسازی به‌صورت مجزا این کار را انجام دهد، خودروهای برقی ارزان‌قیمت این شرکت می‌تواند در مقیاس انبوه و اقتصادی تولید شود. چراکه ایران در زمینه تامین برق مشکلی ندارد و به‌راحتی می‌تواند ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را در مناطق مختلف کشور ایجاد کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =