سید عباس نیکخو ، مدیرعامل شرکت «ایران ‌لنت»

تولیدکنندگان داخلی بدون هرگونه قید و شرطی، توانایی تامین نیاز بازار مصرف انواع لنت ترمز را دارند.

تولید در کشور طی یکی، دو سال اخیر و هم‌زمان با افزایش روزانه نرخ ارز به چالش بزرگی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است. بخش تولید قطعات خودرو نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر، از تورم و جهش نرخ ارز تاثیر گرفته است و قطعه‌سازان نیز ناچار به افزایش قیمت محصولات خود شده‌اند. یکی از قطعات مصرفی که طی این مدت با افزایش قیمت همراه بوده، لنت‌ترمز است.

به گزارش «اخبار خودرو»، افزایش هرروزه نرخ ارز و مواد اولیه باعث شده است تولیدکنندگان لنت‌ترمز با چالش جدی مواجه شوند. در این میان، بوروکراسی برای تامین ارز نیز باعث می‌شود بسیاری از تولیدکنندگان، ارز موردنیاز خود را حتی بالاتر از نرخ بازار تهیه کنند. اما درهرحال تورم و شرایط دشوار اقتصادی باعث نشده است میزان تولید در حوزه لنت کاهش پیدا کند و بازار این قطعه حتی با مازاد عرضه نیز مواجه است. درخصوص وضعیت تولید لنت‌ترمز با سیدعباس نیکخو، مدیرعامل شرکت «ایران‌لنت» به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

وضعیت تولید لنت در شرایط فعلی به چه صورت است؟

وضعیت تولید بد نیست اما شرایط تامین مواد اولیه، هم به لحاظ منابع و هم به لحاظ تغییرات شدید قیمتی دچار مشکل شده است. با این حال ناچاریم بیرق تولید را برافراشته نگه‌ داریم. مساله آزاردهنده درباره مواد اولیه این است که ثبات قیمتی وجود ندارد. برخی مواد اولیه به‌شدت افزایش قیمت داشته‌اند و اعتبارقیمتی که تولیدکننده و تامین‌کننده مواد اولیه می‌دهند، تنها ۲ساعت است.
 
شرایط بازار لنت چگونه است؟ آیا امکان افزایش قیمت وجود دارد؟

بازار به لحاظ اقتصادی چندان کشش افزایش قیمت محصولات را ندارد که بخواهیم نسبت به این کار اقدام کنیم. این موارد به‌طور کلی تولیدکننده را آزار می‌دهند.
 
طی ۲۰روز اخیر بحث افزایش ۱۵درصدی قیمت لنت مطرح شد. آیا از این افزایش ۱۵درصدی برای تغییر قیمت‌های خود استفاده کردید؟

بله، این افزایش ۱۵درصدی را شهریورماه در قیمت محصولات اعمال کردیم. طبیعتا برای بازار، افزایش قیمت‌ مطلوب نیست. اما از آن طرف، ادامه حیات تولیدکننده این الزام را ایجاد می‌کند بخشی از هزینه‌های تولید را از محل فروش تامین کند. من معتقدم با افزایش قیمت، بازار حالت تدافعی پیدا کرده است اما چاره‌ای نداریم. البته ما به‌عنوان تولیدکننده لنت‌های سنگین همچنان فروش‌مان را حفظ کرده‌ایم اما به‌نظر می‌رسد فروش لنت‌های سبک این روزها به‌شدت کم شده است.
 
دلیل کاهش فروش لنت‌ خودروهای سبک چیست؟

یکی از دلایل کاهش فروش لنت‌ترمز، بحث افزایش قیمت‌ است. افرادی که برای خودروهای شخصی لنت می‌خرند، می‌توانند به روش‌های مختلف صرفه‌جویی کنند. مثلا از خودرو کمتر استفاده کنند یا اگر باید بعداز ۶ماه لنت را تعویض می‌کردند با قدری تاخیر این کار را انجام می‌دهند و از لایه‌های آخر لنت هم استفاده می‌کنند. اما لنت‌ خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین باید به‌موقع تعویض شود تا آسیبی به کاسه‌چرخ وارد نکند. به‌همین دلیل خرید برای لنت‌های سنگین و نیمه‌سنگین وجود دارد.
 
بررسی بازارلنت نشان می‌دهد در برخی موارد لنت‌هایی با کیفیت بسیار کیفیت پایین و البته ارزان عرضه می‌شود. مشتریان در این بازار چه واکنشی باید داشته باشند؟

مردم باید هنگام خرید کالا دقت داشته باشند به‌خصوص درباره کالایی مانند لنت‌ترمز که یک قطعه فوق‌ایمنی است. درواقع خرید این قطعه ‌مانند خرید دارو در بازار است که قیمت بالایی دارد، اما

نمونه مشابه همان دارو که با قیمت کمتر موجود است نه‌تنها مفید نیست، بلکه ممکن است عوارض بسیاری داشته باشد. پس ارزان‌بودنِ یک دارو نباید ملاک انتخاب آن باشد. 

لنت‌هایی که ضخامت لازم را ندارند، درصورت ترمزگیری‌های ناگهانی حوادث بسیار وحشتناکی را رقم خواهند زد. دراین خصوص، مصرف‌کنندگان باید آگاه شوند. 

مورد دیگری که در این بخش اهمیت دارد، به تولیدکننده بازمی‌گردد. یعنی اگر من به‌عنوان تولیدکننده محصولی شبیه لنت تولید و  آن را در بازار عرضه  کنم، کاری بسیار غیراخلاقی انجام داده‌ام.

به‌هرحال ما به‌عنوان متخصص این امر باید مسئولیت اجتماعی هم احساس کنیم. در این شرایط سازمان ملی استاندارد و سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید ورود و برخورد کنند.
 
از ابتدای سال تاکنون قیمت لنت چنددرصد افزایش یافته است؟

تا پیش از افزایش ۱۵درصدی اخیر، حدود ۱۵ درصد دیگر به قیمت لنت‌ها اضافه شده بود. درمجموع برخی لنت‌ها ۲۵ و برخی دیگر ۳۰درصد افزایش قیمت داشته‌اند. البته برخی لنت‌های ما فقط ۱۵درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.
 
درحال‌حاضر تولیدات شما چه میزان به محصولات سنگین و چه میزان به محصولات سبک اختصاص دارد؟

تولید اصلی ما مربوط به لنت‌های سنگین و نیمه‌سنگین است. لنت‌های سبک جزو محصولات تکمیلی ما بوده و تیراژ تولید آن بسیار پایین است. در بهترین حالت ۱۰ تا ۱۵درصد تولید به لنت‌های سبک جلو و عقب اختصاص دارد. اگر فقط لنت‌های دیسکی سبک را در نظر بگیریم، این میزان بیشتر از ۵درصد نخواهد شد.
 
آیا توسعه فعالیت در زمینه تولید لنت‌های سبک را هم در برنامه خود دارید؟

ما در رسالت اصلی شرکت، این برنامه را داریم که نیاز بازار در بخش لنت خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین را تامین کنیم. 

در قدم دوم؛ تامین لنت‌های کلاچ مورد نیاز بازار را در دستور کار داریم. تولید و فروش لنت‌های دیسکی سبک نیز اولویت سوم ماست. چراکه شرکت‌های قوی برای تامین نیازهای مردم در بخش لنت‌های سبک وجود دارند و کمبودی از این لحاظ در بازار دیده نمی‌شود.

این ادعا ازسوی برخی خودروسازان مطرح می‌شود که تولیدکنندگان داخلی توانایی تامین لنت مورد نظر ما را ندارند. برخی کارشناسان نیز می‌گویند به‌دلیل ممنوعیت واردات، رقابتی درزمینه افزایش کیفیت لنت ایجاد نمی‌شود و تولید لنت در انحصار داخلی‌هاست. آیا این مساله را تایید می‌کنید؟

فکر می‌کنم دوستانی که در خودروسازی هستند یا دوستانی که از تجار مطرح قطعات یدکی در بازارند، این آگاهی را دارند که قابلیت‌های داخلی تولید لنت ترمز هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی در چه سطحی است. اگر این افراد همچنان بر این نظر اصرار می‌ورزند، خیلی بی‌انصافی می‌کنند. چراکه شرکت‌های تولیدکننده لنت‌های دیسکی سبک، ظرفیت خالی دارند. ما هم که انواع لنت‌های سنگین و نیمه‌سنگین تولید می‌کنیم، هنوز با همه ظرفیت کار نمی‌کنیم. علت اصلی این است هنوز کشش از سمت بازار برای جذب تولیدات ما وجود ندارد. 

در این حالت نمی‌توان ادعا کرد شرکت‌های داخلی نمی‌توانند نیاز بازار داخلی را تامین کنند. اگر ما به‌صورت سه شیفت کار می‌کردیم و سفارشاتی را که دریافت‌ می‌کردیم، نمی‌توانستیم به‌موقع تحویل بدهیم، در آن صورت می‌توانستیم بگوییم که این شُبهه وجود دارد که ظرفیت تولید لازم را نداریم.

درحال‌حاضر هم دو شیفت کار می‌کنیم، اما همه تولید جذب بازار نمی‌شود و بخشی از تولیدات در انبار رسوب می‌کند. از این رو، مازاد تولید داریم. بنابراین بازار به‌هیچ عنوان با کسری عرضه روبه‌رو نیست و نخواهد بود. توان تولید در کشور وجود دارد و طبق آخرین آماری که در انجمن تولیدکنندگان لنت مطرح و بررسی شد، ظرفیت سالانه تولید داخلی ۱۰۶هزار تن برای انواع لنت ترمز است، درحالی‌که میزان مصرف لنت ترمز براساس آماری که داریم، چیزی حدود ۷۵هزار تن در سال است. یعنی هنوز ۳۰هزار تن ظرفیت مازاد برای تولید وجود دارد. 

فرض کنید ۱۵ تا ۲۰درصد کارخانجات یا کسانی که مجوز تولید دارند، تولید انجام نمی‌دهند یا زیر ظرفیت تولید می‌کنند. در این صورت هم از ۱۰۶هزار تن قطعا بالای ۸۰هزار تن تولید بالفعل است. پس می‌توان این اطمینان خاطر را به دوستانی که این ادعا را مطرح‌ کرده‌اند، داد که نگران کمبود نباشند.
 
شرکت ایران‌لنت در یکی‌دو سال اخیر روند روبه‌رشد بسیار خوبی را طی کرده؛ در ۶‌ماه نخست هم وضعیت شرکت مناسب بوده است. برای ۶‌ماهه دوم چه برنامه‌هایی دارید؟

مهم‌ترین هدف‌گذاری ما در شرکت باتوجه به همکاران بسیار خوبی که در قسمت‌های مختلف داریم، این است که نگاه‌مان به تامین رضایت مشتریان هر روز بیشتر از روز قبل و هر دوره بیشتر از دوره پیش باشد. اگر منزلت مشتری در یک سازمان تولیدکننده به‌درستی رعایت شود، موارد دیگر آن سازمان تحت‌تاثیر این ارتباط مثبت و ثمربخش مشتریان می‌تواند تقویت شود و هر روز بهبود یابد.

اگر امروز می‌توانیم برای سال آینده به فعالیت‌مان امیدوار باشیم، به‌واسطه برنامه‌ریزی برای تامین خواسته مشتری با کیفیت بالا و در زمان موردنظر او است. در کنار این موضوع، توجه داشته و داریم که جایگاه همکاران ما در شرکت به‌درستی مورد توجه قرار بگیرد و دوستان باانگیزه بیشتر بتوانند در هدف‌گذاری‌ها و فعالیت‌های شرکت مشارکت کنند. البته در همه‌حال نظرات همکاران را در بهبود فعالیت‌ها مورد استفاده قرار دهیم تا هم کمک موثری برای بهتر شدن فعالیت‌های شرکت و تولید لنت باشد و هم دوستان همکار ما مجال داشته باشند تا بیش‌ازپیش و با تلاش بیشتر فعالیت کنند.
 
بحث بازاریابی شرکت به چه صورت است؟ به‌تازگی از چند نمونه خودرو سنگین رونمایی شده؛ آیا قصد همکاری و تامین لنت برای خودروهای جدید را دارید؟ 

بخش عمده فروش و سازماندهی ما برای فروش در افترمارکت است و حدود ۷۰درصد تولیدات در بازار به فروش می‌رسد. اما شرکت ما با شرکت‌های خودروساز یا شرکت‌هایی که تامین قطعات شرکت‌های خودروساز را انجام می‌دهند نیز همکاری می‌کند. با شرکت‌های ساپکو، آذین‌تنه و همچنین با شرکت شهاب‌یار برای تامین لنت دیسکی اتوبوس‌های داخل‌شهر این شرکت همکاری می‌کنیم.

برای لنت کلاچ هم با شرکت پایاکلاچ همکاری داریم که کیت‌های کلاچ را هم به خودروساز و هم به بازار عرضه می‌کند. تمام تلاش ما این است هر جا نیاز باشد، نقشمان را در پاسخگویی ایفا کنیم. برخی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین خودروسازان داخلی مثل کامیونت‌ها نیز موردنظر همکاران ما هستند و قراردادهایی در حال انعقاد برای تامین قطعات این خودروها داریم.
 
هم‌اکنون چند نماینده در سطح کشور دارید؟ آیا در هر استان یک نماینده مستقر است؟

درحال‌حاضر ۳۰نماینده در سراسر کشور داریم و تقریبا در هر استان یک نماینده مستقر است. درواقع ۶ نمایندگی بسیار بزرگ داریم که علاوه بر استان خود، در نقاط دیگر کشور هم فعالیت می‌کنند.
 
شرکت ایران‌لنت روزانه و در هر شیفت چقدر توانایی تولید دارد؟

اگر بخواهیم به‌صورت تناژ میزان تولید را در نظر بگیریم، در هر شیفت ۸ساعته حدود ۶ تا ۷ تن تولید داریم.
 
طی سال جاری مشکلات اقتصادی بسیاری برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وجود داشته است. انتظار شما به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ لنت در کشور از مسئولان چیست؟

انتظار ما و سایر تولیدکنندگان این است که در سالی که مقام‌معظم رهبری آن‌ را به‌عنوان سال‌جهش تولید نامگذاری فرمودند، دولت و نهادهای دولتی ناظر بر بازار کمک کنند شرایط تامین مواد اولیه و ملزومات تولید فراهم شود. شرایط درحال‌حاضر بسیار دشوار است و امیدواریم شرایط سخت‌تر نشود و تا جایی که امکان دارد تسهیلات فراهم شود. یعنی برای واردات مواد اولیه‌ای که ناچاریم از خارج کشور وارد کنیم، برای کارهای اداری، ثبت‌سفارش و تامین ارز برای تولیدکنندگان تسهیلاتی فراهم کنند. 

نهادهایی که با تولیدکنندگان مرتبط هستند مانند دارایی، بیمه و شهرداری‌ها و همه نهادهای دیگری که ارتباطشان بر فعالیت‌ تولیدکنندگان اثر می‌گذارد، توجه داشته باشند موانع کوچک و بزرگی که برای تولیدکنندگان در این شرایط بسیار دشوار ایجاد می‌کنند، افزودن معضل در سطح ملی است. 

تولیدکنندگان برای این‌که در شرایط سخت فعلی بتوانند جلوی تورم را بگیرند، نیاز به مساعدت دارند. نیاز داریم دغدغه‌های جانبی تولیدکنندگان کم شود تا آن‌ها تمام تلاش‌شان را بر اصل تولید بگذارند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    1 2
    لنت های بی کیفیت تولید می کنند و مردم رو به کشتن میدن .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =