واردات تایر

تعیین سهمیه‌ای  دو حلقه تایر سواری برای خودرو در سال شایعه است و درحال‌ حاضر محدودیتی برای خرید تایر سواری داخلی و وارداتی وجود ندارد.

به گزارش «دنیای‌ خودرو» این روزها بحث فروش تایرهای سواری در سامانه جامع تجارت بیش‌از هر زمان دیگری در بازار  تایر کشور و بین مردم مطرح است. موضوعی که به‌گفته یک منبع  آگاه در وزارت صمت به شایعه سهمیه‌بندی تایرهای سواری دامن زده و این شائبه را ایجاد کرده که هر خودرو سواری در سال تنها مجاز به خرید دوحلقه تایر سواری است. 

شایعه سهمیه‌بندی تایر سواری درحالی مطرح می‌شود که تولیدکنندگان تایر هنوز اطلاعات، میزان  تولید و فروش محصولات خود در گروه سواری را به‌طور کامل در  سامانه جامع تجارت ثبت نکرده‌اند و در برخی موارد علت آن را مشخص نشدن کد آیسیک برای  تایرهای سواری اعلام می‌کنند.

درهمین رابطه، یک مقام مسئول در وزارت صمت با تاکید بر اینکه نامی از او برده نشود، به خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «درحال‌حاضر تمام  تایرهای سواری تولید داخل دارای کد آیسیک هستند و تایرسازان برای ثبت میزان تولید و فروش این گروه محصول در سامانه جامع تجارت هیچ محدودیتی  ندارند. 

نقص در کدهای آیسیک مربوط به تایرهای  گروه کشاورزی است و هیچ ارتباطی به گروه محصول  رادیال سواری ندارد.»

وی با تاکید بر اینکه فروشندگان تایر هیچ محدودیتی برای فروش تایرهای سواری ندارند، ادامه داد: «متاسفانه برخی افراد با هدف تخریب فروش تایر در سامانه جامع تجارت که تنها به‌منظور ساماندهی بازار اجرا شده است، ‌درحال شایعه‌سازی درخصوص سهمیه‌بندی فروش لاستیک سواری هستند، به‌ این شکل که هر  خودرو در سال فقط مجاز به خرید دو حلقه تایر است.» 

وی با تاکید بر  اینکه متاسفانه تایرسازان  هنوز خود را ملزم به ورود اطلاعات مربوط به تولیدو توزیع تایرهای سواری در سامانه جامع تجارت نکرده‌اند، ادامه داد: «به‌زودی محدودیت‌های جدی برای این شرکت‌ها و همچنین شرکت‌هایی که تنها بخشی از تولیدات خود را در سامانه ثبت می‌کنند، در نظر گرفته خواهد شد و با اجرای آن تمام تولیدکنندگان به‌صورت خودکار فرایند فروش خود را به منظور شفاف‌سازی  ثبت  خواهند کرد.»

این مقام مسئول اظهارامیدواری کرد پس از ثبت اطلاعات تولیدکنندگان داخلی در سامانه جامع تجارت، ‌وزارت صمت در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازار را تحلیل خواهد کرد و تنها درصورتی دست به سهمیه‌بندی خواهد زد که تحلیل‌های آماری نشان از به ثبات نرسیدن بازار  داشته باشد. اما اگر بازار با شفاف‌سازی میزان تولید و نحوه توزیع تایر بین عوامل فروش به تعادل رسید، هیچ دلیلی برای سهیمه‌بندی تایر وجود ندارد و وزارت صمت اقدامی برای ایجاد محدودیت فروش انجام نخواهد داد.

وی برخی اظهارنظرها درخصوص اینکه گفته می‌شود تایرهای سواری وارداتی در سامانه ثبت نمی‌شوند اما با یک روش متفاوت با محصولات داخلی به فروش می‌رسند را رد کرد و گفت: «اگر تایرساز داخلی اقدام به ثبت تولیدات خود در سامانه جامع تجارت نکند، متهم به عرضه خارج از  شبکه می‌شود اما تایرهای وارداتی  در صورت عدم ثبت در سامانه مشمول کالای قاچاق خواهند شد و برخورد به‌مراتب سخت‌تری  با واردکنندگان متخلف خواهد شد.»

وی علت کند بودن روند اجرای فروش تایر توسط سامانه جامع تجارت را عدم همکاری  برخی تایرسازان اعلام کرد و به شرکت‌های تولیدی هشدار داد: «به زودی محدودیت‌هایی برای تولیدکنندگانی که از این فرایند تخطی کنند، در نظر گرفته خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =