باتری ماشین

وزن باتری موضوعی است که بسیاری درخصوص خوب یا  بد بودن باتری به آن استناد می‌کنند. هرچند برخی کارشناسان معتقدند که وزن باتری بسته به‌نام کارخانه سازنده و استانداردهای مورد استفاده متفاوت است.

یک فعال بازار باتری با بیان اینکه هرکدام از کارخانه‌ها روش‌های تولید مخصوص به خودشان را دارند، درخصوص وزن باتری به «دنیای ‌خودرو» می‌گوید: «معمولا در باتری‌ها از سرب نرم استفاده می‌شود. اما مساله این است که اگر باتری سنگین‌تر باشد، به‌عنوان مزیت در نظر گرفته می‌شود؛ اما اینکه گفته می‌شود باتری سنگین حتما عمر بیش‌تری دارد صحیح نیست.»

میثم شاکر با اشاره به‌امکان تولید باتری‌های سنگین توسط تولیدکنندگان اظهار می‌کند: «کارخانه‌ها می‌توانند باتری باکیفیت‌تری تولید کنند؛ به‌شرطی که سرب بیش‌تری هم در تولید استفاده کنند. اما به‌هرحال استفاده از سرب بیش‌تر باید مقرون‌به‌صرفه نیز باشد.»

وی می‌افزاید: «اگر صفحه باتری ضخامت بیش‌تری داشته باشد، در مقابل خردگی مقاومت بیش‌تری خواهد داشت. اسید باتری به‌مرور زمان صفحه‌ها را از بین می‌برد و اگر از باتری به‌مدت طولانی استفاده نشود، صفحات باتری سولفاته کرده و باعث تخریب صفحات باتری می‌شود. به‌همین دلیل توصیه ما این است که باتری را به‌تاریخ روز خریداری کنید.»

مهمترین عامل مخرب باتری‌ها گرمای بیش از حد محیط اطراف باتری می‌باشد، گرمای محیط باعث کاهش سطح الکترولیت باتری شده و ریزش خمیر صفحات مثبت را در پی داشته که طول عمر باتری را کاهش می‌دهد.

این فعال بازار در ادامه می‌افزاید: «تا زمانی که از باتری استفاده می‌شود و مدام شارژ و دشارژ می‌شود، خردگی باتری کم‌تر رخ می‌دهد. به‌همین دلیل اگر صفحه‌ها ضخامت بیش‌تری داشته باشند یا از آلیاژهای مقاوم‌تری استفاده شود، عمر باتری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.»

وی درپاسخ به‌این پرسش که چه‌استانداردهایی در این زمینه تعریف شده است، می‌گوید: «استانداردها با توجه به‌روش تولید اجرایی می‌شوند. در این بخش سه روش تولید وجود دارد. یک مدل Gird Cast یا روش ریخته‌گری‌ است. مدل دیگر Expand است که در آن سرب باتری به‌صورت ورق مشبک درمی‌آید. بهترین و پیشرفته ترین روش تولید باتری پانچ صفحات است. در روش پانچ سرب به‌صورت ورق رول وارد دستگاه پانچ می‌شود و توسط دستگاه بصورت مشبک تبدیل می‌شود در این روش دور صفحات با دستگاه پانچ به صورت کادر مستطیلی پرس می شود که این موضوع باعث استحکام بیشتر صفحات شده و طول عمر و قدرت برق‌دهی آن بیش‌تر می‌شود.»

وی می‌افزاید: «در حال حاضر صباباتری در برخی از محصولات تولیدی خود از روش پانچ استفاده می‌کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =