لاستیک

با درخواست رئیس سازمان حمایت از سرپرست معاونت بازرگانی داخلی و دبیر کارگروه تنظیم بازار، ‌عاملین فروش تایر به‌صورت موقت از  ثبت اطلاعات تایرهایی که با ارز نیمایی تولید و به کشور وارد شده‌اند، در  سامانه جامع تجارت معاف می‌شوند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، با درخواست رئیس سازمان حمایت از سرپرست معاونت بازرگانی داخلی و دبیر کارگروه تنظیم بازار، ‌عاملین فروش تایر به‌صورت موقت از  ثبت اطلاعات تایرهایی که با ارز نیمایی تولید و به کشور وارد شده‌اند، در  سامانه جامع تجارت معاف می‌شوند. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» عباس تابش، رئیس سازمان حمایت در نامه‌ای به دبیر کارگروه تنظیم بازار  خواستارتوقف الزام عوامل توزیع به ثبت اطلاعات فروش انواع تایر سبک و سنگینی که با ارز نیمایی تولید و وارد شده‌اند، در سامانه جامع تجارت شد. 
تابش دلیل این تصمیم را اخبار و اطلاعاتی دانسته که باعث بروز مشکلات در  تامین و  عرضه روان تایر و ایجاد گرانی و حاشیه قیمتی در بازار شده است. وی پیشنهاد داد براساس بررسی‌های انجام‌شده عاملین توزیع به‌صورت موقت از الزام ثبت اطلاعات خرید و فروش خود در سامانه معاف شوند تا درنهایت با تشکیل کمیته‌ای با حضور انجمن‌های صنفی صنعت تایر، ‌واردکنندگان لاستیک خودرو و اتحادیه‌های صنفی مشکلات سامانه بررسی شود. 
وی تاکید کرده است توقف الزام عاملین توزیع به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت موقتی است و پس از اطمینان از عملیاتی شدن موضوع و تایید سه تشکل  یادشده برای عوامل توزیع مهلتی تعیین می‌شود و این مهم به مرحله اجرا در خواهد آمد. 
به گزارش خبرنگار  روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌این  تصمیم در  حالی گرفته شده است که مسئولان سامانه جامع تجارت در وزارت صمت اگرچه آگاه به برخی کاستی ‌ها و نواقص در  اجرای این شیوه از فروش در سامانه جامع تجارت هستند اما تاکید کرده‌اند هیچ مشکلی برای ثبت تایرهای سواری تولید داخل و وارداتی در سامانه وجود ندارد و تمامی تایرهای  سواری دارای کد آیسیک هستند. 
ازسوی‌دیگر قرار  نیست محدودیتی برای فروش یا شیوه عرضه فروش تایر و سهمیه‌بندی گروه محصول سواری در سامانه ایجاد شود و تنها هدف از اجرای این  طرح، شفاف‌سازی میزان تولید و عرضه تولیدکنندگان داخلی است تا از عرضه تایر خارج از شبکه جلوگیری شود. 
البته مشکلات در زمینه عرضه تایر از زمانی آغاز شد که براساس مستندات موجود، برخی شرکت‌های تایرسازی به‌جای عرضه کامل محصولات خود در سطح عاملین فروش،‌ بخشی را در قالب عرضه خارج از شبکه وارد بازار می‌کردند. 
این شرکت‌ها امتیازهای خاصی نیز برای  برخی عاملین خود در نظر می‌گرفتند و ده‌ها برابر دیگر نمایندگان خود، ‌تایر در اختیارشان قرار می‌دادند.  همین‌موضوع باعث برهم خوردن نظم بازار و افزایش بی‌رویه قیمت تایر شد،‌ تا جایی‌که مسئولان نهادهای  نظارتی و وزارت صمت را مجبور به الزام کارخانه‌های تایرسازی و عوامل توزیع برای درج اطلاعات خریدوفروش خود در سامانه جامع تجارت کرد. 
الزامی که با مقاومت بازار و برخی عوامل فروش مواجه شد و در نهایت میزان خرید این افراد از  شرکت‌های تایرساز را به شدت کاهش داد. به‌گفته کارشناسان، این افراد به این دلیل تمایلی به خرید کالا از تایرسازان در صورت ملزم بودن به ثبت اطلاعات در سامانه  جامع تجارت ندارند که تولیدکنندگان تایر مجموعه‌ای از تولیدات خود را در قالب سبدهای فروش در اختیارشان قرار می‌دهند و در صورت فروش سامانه‌ای برخی کالاهای پرطرفدار به سرعت فروش می‌رود و این گروه از فعالان بازار برای فروش محصولات دیگری مانند تایرهای کشاورزی یا بعضی برندهای کم‌طرفدار با مشکل  مواجه خواهند شد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =