ب‌ام‌و ایکس4

چندی‌پیش تصاویری از یک دستگاه ب‌ام‌و ایکس4 مدل 2019 در گمرکات کشور منتشر شد که نوید ورود نخستین نمونه از آخرین نسل این کراس‌اوور کوپه‌مانند آلمانی را به کشور می‌داد. اما آن‌طور که مشخص است، این خودرو درحال‌حاضر پس از ترخیص از گمرک و اخذ پلاک دیپلمات، در اختیار یکی از سفارتخانه‌های موجود در کشور است و حق تردد دائمی در خاک اصلی کشور را دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،افزایش تقاضا برای خرید خودروهای شاسی‌بلند در 2دهه گذشته سبب شد بسیاری از خودروسازان اقدام به تولید و عرضه انواع خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند کنند. همین امر سبب شد تحول بنیادی در این خودروها شکل بگیرد تا امروز شاهد عرضه خودروهای مدرن و پیشرفته با ارتفاع بیشتر از سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها باشیم. یکی از پیشتازان در این عرصه، کمپانی ب‌ام‌و آلمان است که حدودا از یک‌دهه قبل با عرضه مدلX6، توانست تحولی عظیم در میان شاسی‌بلندسازان ایجاد کند. این محصول که درواقع ظاهری کوپه‌مانند دارد، ابتدا با انتقادهای فراوانی همراه شد. اما به‌تدریج با مقبولیتی که میان خریداران پیدا کرد، به محصولی موفق و پرفروش در دنیا تبدیل شد. بر این اساس شاهد معرفی مدل‌های دیگر ازجمله X4  بودیم که علاوه‌بر امکانات رفاهی و قابلیت‌های فنی فراوانی که داشت، ظاهر متمایز و گیرا نیز به خریداران ارائه می‌کرد.
ب‌ام‌و ایکس4 در ایران نیز خودرویی شناخته‌شده و محبوب است که طی سال‌های گذشته سهم قابل‌توجهی از بازار شاسی‌بلندهای لوکس را به خود اختصاص داده است. اما باتوجه به تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های شدیدی که بر سر راه واردکنندگان قرار دارد، نسل آخر این محصول هرگز نتوانست به‌صورت رسمی به بازار ایران راه پیدا کند.
چندی‌پیش تصاویری از یک دستگاه ب‌ام‌و ایکس4 مدل 2019 در گمرکات کشور منتشر شد که نوید ورود نخستین نمونه از آخرین نسل این کراس‌اوور کوپه‌مانند آلمانی را به کشور می‌داد. اما آن‌طور که مشخص است، این خودرو درحال‌حاضر پس از ترخیص از گمرک و اخذ پلاک دیپلمات، در اختیار یکی از سفارتخانه‌های موجود در کشور است و حق تردد دائمی در خاک اصلی کشور را دارد.

   تاریخچه
کمپانی ب‌ام‌و که شهرتی جهانی در زمینه طراحی و ساخت خودروهای اسپرت و لوکس دارد، برای سهم‌خواهی بیشتر از بازار خودروهای شاسی‌بلند، نخستین‌بار در سال 2014 میلادی با معرفی نسل اول ایکس4 توانست رقابت جدی‌تری را با همتایان خود آغاز کند. این محصول که با کد اتاق F26 شناخته می‌شود، تا سال 2018 روی خط‌تولید قرار داشت. این در حالی است که طی این سال‌ها فیس‌لیفت جزیی به خود دید و توانست همپای رقبای خود، به‌روزرسانی شود. اما در سال 2018 نسل دوم ایکس4 با کد اتاق G02 و البته با تغییرات گسترده‌ به بازار معرفی شد. ایکس4 تا حدودی در کلاس مدل‌هایی چون مرسدس‌بنز GLC کوپه، پورشه ماکان و حتی رنجروور ایوک قرار می‌گیرد اما می‌توان این مدل را یک کراس‌اوور کوپه نیز توصیف کرد. ایکس4 که در خانواده‌ پرافتخار ب‌ام‌و عضوی از کلاس اختصاصی «کوپه‌چابک‌اسپرت» سایزمتوسط (SAC) این برند محسوب می‌شود، در نسل اول نزدیک به ۲۰۰هزار دستگاه فروش داشته است.

   چهره دگرگون‌شده اما اصیل
نسل دوم ب‌ام‌و ایکس4 از پلت‌فرم جدیدترین مدل ایکس3 موسوم به CLAR استفاده می‌کند، بنابراین افزایش ابعاد آن بدیهی است. درمقایسه‌با نسل اول، ایکس4 جدید در طول، پهنا، ارتفاع و فاصله محورها به‌ترتیب ۸۱، ۳۷، ۳ و ۵۴میلی‌متر ابعاد بزرگ‌تری دارد. فاصله‌ بیشتر بین دو محور به ۲۷میلی‌متر فضای بیشتر پا برای سرنشینان و ارتفاع کمتر به سواری اسپرت کمک کرده اما باوجود ابعاد بزرگ‌تر، ایکس4 جدید در مجموع ۵۰ کیلوگرم از نسل اول سبک‌تر شده است.
ب‌ام‌و ایکس4 جدید در نمای جلو با جلوپنجره مشبک کلیوی، چراغ‌های جلو با طرح‌های جدید LED، و چراغ‌های مه‌شکن LED متمایل به سمت افق برجسته می‌شود. مانند نسخه قبلی، خط سقف به سمت عقب متمایل است که در آن چراغ‌های عقب LED جدید خودرو و خروجی دوگانه اگزوز قرار می‌گیرد. البته در نمای جانبی و عقب نیز تغییرات چندان قابل‌توجه نیست. اما چراغ‌های عقب به طور کلی تغییر کرده‌اند و به‌صورت کشیده و طویل در طرفین درِ صندوق جا گرفته‌اند.

   کابین متحول‌شده و اسپرت
فضای داخل کابین ایکس4 جدید در مقایسه با نسل اول تغییرات زیادی به خود دیده است. این بخش با پیروی از فرمول نسل جدید X3، در این مدل؛ اما متریال باکیفیت کابین جلب توجه می‌کند. صندلی‌های اسپرت، چرم ورناسکا و رنگ جدید قرمز تاکورا در کنار روکش سیاه‌رنگ و دوخت‌های قرمز یا آبی بخشی از ویژگی‎های کابین X4 جدید هستند. بخش کنترلی در زیر کنسول مرکزی قرار دارد، ارتفاع صندلی‌ها نیز به خاطر کنترل بیشتر راننده روی جاده افزایش یافته‌ است. سقف پانارومای بزرگ‌تر نیز روی مدل استاندارد این خودرو سوار شده است و از یک ساختار دوگانه بهره می‌برد.
درعین‌حال درون کابین نسل جدید ب‌ام‌و ایکس4 از نورپردازی داخلی زیبایی برخوردار است که این نورپردازی‌ها شامل کنسول مرکزی، پنل درها و بخش قرارگیری پاها می‌شوند. شش ترکیب رنگ متفاوت برای کابین در نظر گرفته شده و مشتری می‌تواند به‌سلیقه خود یکی را برای خودرو خود برگزیند. سیستم iDrive نیز به این خودرو راه یافته که به‌صورت صوتی نیز قابل‌کنترل است.

   مشخصات فنی قوای محرکه
ب‌ام‌و ایکس4 جدید در دو تیپ xDrive30i و M40i با پیشرانه‌ متفاوت تولید می‌شود. تیپ xDrive30i با پیشرانه ۴سیلندر ۲لیتری توربوشارژ، ۲۴۸اسب‌بخار قدرت، ۳۵۰نیوتون‌متر گشتاور و تیپ M40i با پیشرانه‌ ۶سیلندر خطی ۳لیتری توربوشارژ، ۳۵۵اسب‌بخار قدرت و ۵۰۰نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌شود. 
هر دو مدل از جعبه‌دنده ۸سرعته اتوماتیکZF و سیستم تمام‌چرخ محرک xDrive ب‌ام‌و استفاده می‌کنند. براساس اطلاعات درج‌شده در وب‌سایت رسمی ب‌ام‎و تیپ ۳لیتری در 4.6ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر بر ساعت می‌رسد که این زمان دقیقا برابر عملکرد ایکس3 تیپ M40i در تست سرعت صفر تا ۱۰۰کیلومتر است. نسل جدید ایکس4 در بازار اروپا شامل چهار تیپ مختلف خواهد بود و مدل M40d با پیشرانه‌ ۳۲۶‌اسب‌بخاری‌ پرچمدار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =