بورس

در گروه خودرویی روز دوشنبه طی 5هزار نوبت معاملاتی، 131میلیون سهم به ارزش 35میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 249هزار میلیارد تومان شد. شاخص‌کل بورس نیز دیروز با کاهش بیش از 54هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و 515هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز گذشته و در جریان دادوستدهای گروه خودرو، نمادهای این صنعت بورسی دسته‌جمعی نزولی شدند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، قطعات اتومبیل ایران، پارس‌خودرو، نیرومحرکه، مهرکام پارس و الکتریک‌خودرو شرق منفی خوردند و در مقابل هیچ نمادی مثبت نشد. همچنین در گروه خودرویی روز دوشنبه طی 5هزار نوبت معاملاتی، 131میلیون سهم به ارزش 35میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 249هزار میلیارد تومان شد. شاخص‌کل بورس نیز دیروز با کاهش بیش از 54هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و 515هزار واحدی قرار گرفت.

   عوامل تشدید ریزش بورس
برخی کارشناسان بازار سهام، سلب اعتماد مردم را دلیل اصلی خروج نقدینگی از بورس می‌دانند. از سوی دیگر، مواردی همچون اتخاذ تصمیمات نادرست و نبود هماهنگی بین ارکان بازار و دولت زمینه‌ساز شرایط فعلی بوده است. همچنین بروز ریسک‌های غیرسیستماتیک مانند انتخابات آمریکا و انتشار اخبار آن بر وضعیت فعلی، ریزش بورس را تشدید کرد. این در حالی است که بازگشت اعتماد به سرمایه‌گذاران خُرد، لازمه ورود مجدد نقدینگی به بورس و شکل‌گیری روند روبه‌رشد است.
   صعود حباب‌گونه بازارهای موازی
درحال‌حاضر دلار تا مرز ۳۰ هزار تومان رفته است و بازارهای ارز و سکه و حتی خودرو و مسکن نیز وضعیتی حبابی به خود گرفته اند. در این میان تا اعتماد به سرمایه‌گذاران برنگردد، پول‌های خود را به سمت بورس روانه نمی‌کنند. بر این اساس، همچنان شاهد نزول بازار و صعود حباب‌گونه بازارهای موازی خواهیم بود. اما چنان‌چه سیاست‌گذاران بورسی با اتخاذ تصمیمات درست سبب بازگشت اعتماد به بازار سرمایه کشور شوند، شاخص بورس پتانسیل دستیابی به اهداف بالاتر را دارد، به‌طوری‌که رسیدن شاخص‌کل به هدف ۳میلیون واحد دور از ذهن نخواهد بود و می‌تواند تا پایان سال محقق شود. البته باید طرف تقاضا هم تحریک شود تا شاخص به این عددها برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =