اوپل کورسا

شرکت «توان‌خودروجی»؛ آخرین متولی واردات و عرضه محصولات اوپل به بازار کشور بود که طی سال‌های فعالیتش تنها برخی مدل‌ها ازجمله کورسا، آسترا و موکا را با تیراژ بسیار محدود وارد بازار کرد. این در حالی است که محصولات این شرکت پتانسیل سهم‌خواهی از بازار خودروهای وارداتی نسبتا ارزان را داشتند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو ایران از گذشته تا امروز رویه مشخصی داشته و به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است. در این میان، خودروهای اروپایی به‌خصوص آلمانی‌ها طرفداران بسیاری داشته و از موقعیت مناسبی برخوردارند. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید محبوبیت و موفقیت برندهای آلمانی نیز در بازار ایران با تفاوت‌های بسیاری همراه است. به‌عنوان‌مثال دو برند مرسدس‌بنز  و ب‌ام‌و علاوه‌بر فروش بالایی که در بازار ایران دارند، از شهرت و محبوبیت بسیاری هم برخوردارند. پورشه نیز وضعیتی نسبتا مشابه آن‌ها دارد و به‌عنوان یک برند موفق و محبوب در بازار ایران شناخته می‌شود.
اما برخی برندهای دیگر ازجمله آئودی و اوپل برخلاف محبوبیت و شهرت فراوانی که میان خریداران ایرانی دارند اما هرگز نتوانستند موفقیت‌های سه‌رقیب نامبرده را در بازار ایران کسب کنند. علت‌ این امر شرکت‌های واسطه‌ای هستند که طی سال‌های گذشته نتوانستند به‌عنوان نماینده فروش و خدمات پس از فروش این برندها در ایران فعالیت متمرکز و باثباتی داشته باشند.
به‌رغم‌آنکه «اوپل» در بازارهای جهانی به‌عنوان یک برند باکیفیت، اقتصادی و قابل‌اطمینان شناخته می‌شود اما در بازار ایران هرگز نتوانست توانایی‌هایش را به نمایش بگذارد و جایگاه واقعی خود را به‌دست آورد. هرچند از سال‌های دور واردات و عرضه انواع مدل‌های این برند به‌صورت جسته‌وگریخته انجام می‌شد اما هیچ‌گاه شاهد تداوم فعالیت و ارائه خدمات استاندارد ازسوی شرکت‌های عرضه‌کننده این برند به بازار کشور نبوده‌ایم. شرکت «توان‌خودروجی»؛ آخرین متولی واردات و عرضه محصولات اوپل به بازار کشور بود که طی سال‌های فعالیتش تنها برخی مدل‌ها ازجمله کورسا، آسترا و موکا را با تیراژ بسیار محدود وارد بازار کرد. این در حالی است که محصولات این شرکت پتانسیل سهم‌خواهی از بازار خودروهای وارداتی نسبتا ارزان را داشتند.

   محبوب‌ترین اوپل در بازار ایران
محبوب‌ترین مدل اوپل در بازار ایران یا حتی در بازارهای جهانی کورساست که به‌دلیل ابعاد کوچک، مصرف سوخت مناسب و پیشرانه کم‌حجمی که دارد، نظر طیف وسیعی از خریداران را به خود جلب کرده است. 
این محصول برای اولین‌بار در سال 1982 میلادی به بازار عرضه و تاکنون شش نسل از آن تولید و عرضه شده است. نسل دوم کورسا موسوم‌به Corsa B که از سال‌های 1993 تا 2000 روی خط تولید قرار داشت، از اوایل دهه 70 شمسی به بازار ایران راه یافت. درآن‌زمان این محصول به‌عنوان یکی از خودروهای لوکس و جوان‌پسند در بازار مشهور شد و موفقیت‌های بسیاری را نیز در کشور تجربه کرد.
اما این محبوبیت چندان ادامه نداشت و با توقف عرضه مدل‌های اوپل، این برند باکیفیت رفته‌رفته به دست فراموشی سپرده شد. سرانجام نسل چهارم این خودرو که از سال‌های 2006 تا 2014 میلادی تولید و عرضه شد، توانست باردیگر به بازار ایران بازگردد و دوباره خود را برای کسب موفقیت‌های جدید محک بزند. 
اما متاسفانه از آن‌جاکه شرکت واردکننده این برند، نماینده رسمی نبود هرگز خدمات مناسبی به دارندگان محصولات اوپل ارائه نکرد و پس از مدتی به فعالیت خود خاتمه داد. درنهایت این برند اعتبار خود را در بازار از دست داد و بسیاری از علاقه‌مندان از خرید مدل‌های مختلف اوپل صرف‌نظر کردند.

   مشخصات فنی و ویژگی‌ها
کمپانی اوپل برای مدل کورسا چند پیشرانه متنوع درنظر گرفته است که رایج‌ترین آن پیشرانه چهارسیلندر 1.4لیتری تنفس طبیعی است. خودرو موردنظر نیز از همین پیشرانه بهره گرفته، بر این اساس باید گفت پیشرانه چهارسیلندر با حجم دقیق 1364سی‌سی توانایی تولید نیرویی حدود 100اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 130نیوتون‌متر در 4000 دور در دقیقه را دارد. این نیرو توسط جعبه‌دنده 5سرعته دستی یا 4سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. طبق اعلام کمپانی، مدت زمان موردنیاز برای رسیدن به شتاب 100کیلومتر بر ساعت در این خودرو حدود 12.4ثانیه و حداکثر سرعت 180کیلومتر بر ساعت برای آن ثبت شده است.
اوپل کورسا با تریم‌های مختلفی به بازارهای جهانی عرضه می‌شود که باید گفت اکثر نمونه‌های واردشده به کشور از نمونه‌های نیمه‌فول بوده که از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی برخوردارند. به‌عنوان‌مثال از امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و پرده‌ای، سیستم صوتی هوشمند مجهز به نمایشگر 5‌اینچی با قابلیت پخش CD و MP3 و امکان ارتباط از طریق بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها، سیستم تهویه‌مطبوع دستی، قابلیت تنظیم نور چراغ‌های جلو، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک یخ‌زدا، سنسور پارک عقب به همراه آلارم، مجهز به سیستم ترمز ضدقفل ABS، مجهز به سیستم کنترل پایداری EPS و شیشه‌بالابرهای برقی شیشه‌های جلو اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =