پالایشگاه نفت پارس

بررسی صورت‌های مالی ۴ پالایشگاه روغن‌سازی در ایران حکایت از پرچمداری شرکت نفت‌پارس در تولید و فروش روانکارها از نظر میزان رشد در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. 

به‌گزارش «دنیای‌ خودرو» ۳ شرکت پالایشگاهی نفت‌پارس،‌ نفت‌بهران و ایرانول از نظر میزان تولید و فروش ریالی در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، رشد داشته‌اند و تنها صورت‌های مالی شرکت نفت‌سپاهان نشان از  کاهش یک درصدی فروش ریالی و ۱۳ درصدی میزان تولید دارد. 

در این بین شرکت نفت‌پارس بالاترین رشد را از نظر فروش ریالی نسبت به‌ ۳ پالایشگاه روغن‌سازی دیگر دارد که در  ۶ ماهه نخست سال گذشته میزان فروش ریالی این شرکت یک‌هزار و ۵۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون‌تومان بوده و با رشدی ۲۷ درصدی این رقم به یک‌هزار و ۳۴۱ میلیارد و ۲۶۴ میلیون‌تومان رسیده است. نفت‌پارس درحالی رشد ۲۷ درصدی فروش ریالی را تجربه کرده است که مقایسه میزان فروش مقداری این شرکت نیز در ۶ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ رشدی ۱۸درصدی را نشان می‌دهد. 

نفت‌پارس که در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۱۳۵ هزار و ۱۸۲ مترمکعب انواع روانکارها را به‌بازار عرضه کرده بود، در ۶ ماهه نخست امسال با رشد ۱۸ درصدی این میزان را به ۱۵۸ هزار و ۹۰۰ مترمکعب رسانده است. 

ایرانول در رتبه دوم رشد تولید و فروش  

اگرچه جایگاه نخست فروش ریالی و حجمی انواع روانکارها به‌دلیل اعمال میزان فروش روغن‌پایه در صورت‌های مالی همچنان در اختیار شرکت نفت‌سپاهان است، اما رتبه دوم رشد براساس صورت‌های مالی ۴ شرکت پالایشگاهی در اختیار نفت ایرانول قرار دارد. 

ایرانول که در ۶ ماهه نخست سال گذشته یک‌هزار و ۷۳۰ میلیارد و ۸۳۱ میلیون‌تومان فروش داشته است، در ۶ ماهه نخست امسال با رشدی ۲۴ درصدی میزان فروش ریالی خود را به‌یک‌هزار و ۷۳۰ میلیارد و ۸۳ میلیون‌تومان رسانده است. از نظر مقداری نیز ایرانول رتبه دوم رشد در میزان مقداری فروش را در اختیار دارد و از ۲۰۹ هزار و ۱۷۳ مترمکعب در ۶ ماهه اول سال ۹۸ عرضه خود در بازار را به ۲۴۰ هزار و ۷۶۰ مترمکعب رسانده است.

بهران با کمترین خام‌فروشی در رتبه سوم رشد فروش

مقایسه صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشگاهی اگرچه حکایت از رشد ۲۰ درصدی میزان فروش ریالی نفت‌بهران و رشد ۱۴ درصدی از نظر حجم محصولات تولیدی را نشان می‌دهد، اما این شرکت همچنان به‌عنوان رهبر تولیدکنندگان روانکارهای خودرویی و صنعتی در کشور شناخته می‌شود. 

چراکه نفت‌بهران کمترین میزان خام‌فروشی روغن‌پایه را درمقایسه با دیگر شرکت‌ها دارد و میزان ریالی و حجمی فروش این شرکت حکایت از فروش محصولات نهایی یا همان روانکارهای قابل استفاده در صنعت و خودروها در قالب انواع روانکارها و گریس دارد.

شرکت نفت‌بهران که در ۶ ماهه نخست سال گذشته یک‌هزار و ۸۳۸ میلیارد و ۶۴۵ میلیون‌تومان فروش داشته است، با رشدی ۲۰ درصدی میزان فروش خود را به ۲ هزار و۲۱۰ میلیارد و ۳۳۱ میلیون‌تومان رسانده است و از نظر میزان حجمی فروش نیز با ۱۴ درصد رشد، از ۱۹۶ هزار و ۸۳۲ مترمکعب روانکار تولیدی در ۶ ماهه اول سال گذشته،‌ تولید خود را به ۲۲۵ هزار و ۱۶۲ مترمکعب رسانده است.

رشد منفی در فروش ریالی و حجمی برای نفت‌ سپاهان

شرکت نفت ‌سپاهان اگر چه از هر دو منظر فروش ریالی و حجمی بیشترین میزان عرضه و درآمدزایی را به‌خود اختصاص داده است، اما عملکردش در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد منفی داشته است. نفت‌سپاهان که در ۶ ماهه نخست سال ۹۸، ۲ هزار و ۴۸۴ میلیارد و ۸۹۵ میلیون‌تومان فروش داشت، امسال با وجود بالا رفتن سرسام‌آور قیمت روغن‌پایه در بورس و بالا رفتن نرخ ارز صادراتی، حتی نتوانست رقم سال گذشته را تکرار کند و با یک درصد کاهش در رشد، توانست ۲ هزار و ۴۴۷ میلیارد و ۹۸۳ میلیون‌تومان درآمد کسب کند. 

نفت‌سپاهان که در ۶ ماهه نخست سال جاری تولید روغن‌پایه خود را چندان کاهش نداده بود، ۱۳ درصد کمتر از ۶ ماهه نخست سال ۹۸ انواع روانکار تولید کرد که با یک بررسی دقیق‌تر می‌توان علت آن را کاهش سهم بازار این شرکت در بخش روانکارهای آماده مصرف یا همان روانکارهای خودرویی و صنعتی جست‌وجو کرد. نفت‌سپاهان در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۴۰۲ هزار و ۴۱۵ مترمکعب انواع روانکار تولید کرده بود که در مدت مشابه سال جاری این رقم با کاهشی ۱۳ درصدی مواجه شد و به ۳۴۸ هزار و ۴۵۴ مترمکعب رسید. 

با این حال از نظر حجم فروش ریالی و تولیدی، اگرچه نفت‌پارس با ۲۷ و ۱۸ درصد افزایش پرچمدار ۴ شرکت پالایشگاهی است، اما از نظر میزان کلی فروش و تولید نفت‌سپاهان با در اختیار داشتن بالاترین حجم تولید روغن‌پایه که اغلب نیز به‌صورت خام در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود، رتبه نخست را دارد و پس از سپاهان شرکت‌های نفت‌بهران، ‌نفـــت‌ایرانول و نفت‌پارس قرار دارند.

به‌گزارش «دنیای ‌خودرو» بررسی کارشناسی روی این اعداد و ارقام نشان از افزایش سوددهی شرکت نفت‌پارس برای سهامداران خود دارد و می‌تواند این مجموعه را برای سرمایه‌گذاران به‌روغن‌سازی قابل اتکا برای خرید سهام در بازار سرمایه تبدیل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =