لنت

یکی از صنایعی که در گیرودار مشکلات فراوان همچنان تولید را حفظ کرده، صنعت تولید لنت است. صنعتی که با چالش عظیم تهیه مواداولیه از خارج کشور مواجه است. حالا یا ارز برای واردات مواداولیه در اختیار ندارد یا درصورت دراختیار داشتن آن، با سد گمرک مواجه است.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنایع مختلف کشور این روزها با مشکلات و چالش‌های بسیاری مواجه هستند. از کمبود نقدینگی گرفته تا عدم تخصیص ارز و معطل ماندن مواداولیه در گمرک همگی از مشکلاتی است که صنایع مختلف با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یکی از صنایعی که در گیرودار مشکلات فراوان همچنان تولید را حفظ کرده، صنعت تولید لنت است. صنعتی که با چالش عظیم تهیه مواداولیه از خارج کشور مواجه است. حالا یا ارز برای واردات مواداولیه در اختیار ندارد یا درصورت دراختیار داشتن آن، با سد گمرک مواجه است.
یک کارشناس صنعت لنت درهمین زمینه به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «صنعت لنت یکی از صنایع افتخارآمیز در کشور است و سال‌های سال است که تولیدات این صنعت نیاز داخلی را به‌طور کامل پوشش داده و برخلاف نظر بسیاری، روند کیفی نیز در این صنعت حفظ شده و طی سال‌های متمادی ادامه داشته است.» وی می‌افزاید: «این صنعت نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر با مشکلات بسیاری مواجه است. نخستین مشکل در این صنعت کمبود نقدینگی است و با وجود عرضه مداوم محصولات تولیدشده در این صنعت، اما وجه آن خیلی دیر پرداخت می‌شود و همین روند تولیدکنندگان را با کمبود نقدینگی مواجه می‌کند. با این وجود اما تولید نه‌تنها کاهشی نداشته بلکه مرتب افزایش پیدا کرده است.» این کارشناس صنعت لنت همچنین با اشاره به‌وضعیت تامین ارز، مشکل بزرگ دیگر تولیدکنندگان لنت را تخصیص ارز عنوان می‌کند و می‌افزاید: «اصولا ارزی در شرایط فعلی به‌تولیدکنندگان لنت اختصاص پیدا نکرده و بخشی از واردات مواداولیه تولید لنت با ارز آزاد و توسط تولیدکننده تامین شده است.» وی تصریح می‌کند: «مسئولین نه‌تنها در سال جهش تولید ارزی به‌تولیدکنندگان اختصاص نداده‌اند، بلکه با سیاست‌های نادرست هزینه تامین ارز از بازار آزاد را نیز افزایش داده‌اند. به‌شکلی که تولیدکنندگان صرفا برای اینکه تولید ادامه داشته باشد، در شرایط فعلی ارز را با نرخی بیش از ارز آزاد خریداری می‌کنند.» 
این کارشناس صنعت لنت با اشاره به‌چالش‌های سیاست‌گذاران برای صنعت لنت تاکید می‌کند: «تولیدکنندگان لنت ارز را با مشقت بسیاری تامین کرده و مواداولیه را نیز وارد می‌کنند؛ اما ترخیص از گمرک تبدیل به‌یک چالش دیگر شده است. درشرایط فعلی این مشکلات پیچیده پیش روی تولیدکنندگان لنت است و امیدواریم مسئولین اگر کاری نمی‌کنند، شرایط را از آنچه هست سخت‌تر نکنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =