بورس

برخی کارشناسان معتقدند صنایعی بورسی که شامل قیمت‌گذاری می‌شوند، محصول نهایی تولید می‌کنند و اشتغال‌زایی بالایی دارند. این صنایع از ارزش افزوده مناسبی برخوردارند، اما به‌دلیل نظام قیمت‌گذاری یا از حاشیه سود کمی برخوردارند، یا از بدهی و زیان‌های انباشته سنگین رنج می‌برند.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی همگی به غیر از سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و بهمن‌دیزل منفی شدند، به‌طوری‌که شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، نیرومحرکه، گروه بهمن، قطعات اتومبیل ایران، کرمان‌خودرو، سرمایه‌گذاری رنا، رادیاتور ایران، ایران‌خودرو دیزل، مهرکام پارس و سایپادیزل قرمزپوش شدند. همچنین در گروه خودرویی طی 115هزار نوبت معاملاتی، 2.6میلیارد سهم به ارزش 943میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز دوشنبه بالغ بر 256هزار میلیارد تومان شد. همچنین شاخص‌کل بورس با کاهش بیش از 32هزار واحدی در معاملات روز گذشته در تراز یک‌میلیون و 490هزار واحدی قرار گرفت.

   چرا سهامداران به برخی صنایع نگاه بلندمدت ندارند؟
برخی کارشناسان معتقدند صنایعی بورسی که شامل قیمت‌گذاری می‌شوند، محصول نهایی تولید می‌کنند و اشتغال‌زایی بالایی دارند. این صنایع از ارزش افزوده مناسبی برخوردارند، اما به‌دلیل نظام قیمت‌گذاری یا از حاشیه سود کمی برخوردارند، یا از بدهی و زیان‌های انباشته سنگین رنج می‌برند. بنابراین سرمایه‌گذاران در این صنایع، رفتار سفته‌بازی و سوداگرانه دارند و با نگاه بلندمدت در آن‌ها سرمایه‌گذاری نمی کنند. به‌عنوان مثال؛ نظام قیمت‌گذاری در صنعت خودرو باعث شده است ده‌ها هزار میلیارد تومان از درآمد شرکت‌های خودروسازی به‌جای تقویت تولید این شرکت‌ها و سودآوری این صنعت، به دست واسطه‌ها برسد.

   توقف قیمت‌گذاری دستوری؛ زمینه‌ساز ثبات و رونق در بازار سرمایه
بدیهی است با آزادسازی قیمت‌ها در صنعت خودرو و سایر صنایع، سهامداران این صنایع نیز به‌جای ایجاد صف‌های فروش و نوسان‌گیری به سرمایه‌گذاری بلندمدت در آن‌ها روی می‌آورند که زمینه‌ساز ثبات و رونق بیشتر در بازار سرمایه خواهد بود. همچنین انتطار می‌رود همراه با آزادسازی قیمت‌ها، دامنه نظارت‌ها بر این صنایع به‌گونه‌ای تقویت شود که مقدار تولید، کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌های مالی این صنایع به‌صورت هر ساله با بهبود مستمر مواجه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =