کد خبر: 231509
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
بازار خودرو

بررسی میدانی از بازار خودروی پایتخت، حاکی از تداوم رکود مطلق در خرید و فروش‌هاست، رکودی که کارشناسان دلیل اصلی آن را بالا و غیرواقعی بودن قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از ایرنا،در حالی که آگهی‌دهندگان در سایت‌ها و فضای مجازی، هر روز قیمت‌های بالاتری برای خودروهای خود اعلام می‌کنند، اما بنا به گفته فعالان بازار، در عمل هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود و سکوتی مطلق بر این بازار حاکم است.

 ابتدای هفته جاری به دلیل روند موقت کاهشی شدن نرخ ارز، شاهد نزولی شدن قیمت‌ها در حد چند میلیون تومان بودیم، هرچند همان زمان نیز هیچ معامله‌ای جز اندک افرادی که به خودرو نیاز داشتند در بازار به ثبت نمی‌رسید، اما به نظر می‌رسد مجدد با رشد نرخ دلار، قیمت‌ها به ایستگاه قبلی بازگشت کند.

بررسی امروز بازار نشان می‌دهد در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۱۵۲ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۴۸.۵ میلیون تومان، ساینا دنده‌ای ۱۶۶ میلیون تومان و کوییک دنده‌ای ۱۸۲ میلیون تومان قیمت خورده است.

در گروه ایران‌خودرو نیز هر دستگاه پژو ۴۰۵جی.ال.ایکس ۲۱۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس.ال.ایکس (با موتور تی.یو۵) به ۲۲۳ میلیون تومان، سمند ال.ایکس ۲۰۸ میلیون تومان، پژو پارس ۲۵۶ میلیون تومان، رانا ۲۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۲۳۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۳۰۷ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۳۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.

امروز همچنین آگهی‌دهندگان خودرو در فضای مجازی قیمت‌های نجومی ۸۸۰ میلیون تومانی برای جک اس۵ کرمان موتور، یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومانی برای سراتو آپشنال (صفر کیلومتر سفید رنگ مدل ۹۸) و یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی برای پژو ۲۰۰۸ مطالبه می‌کردند.

همه قیمت‌ها بجز خودروی سراتو که از پارسال با توقف تولید روبرو شده، مربوط به خودروهای مدل ۹۹ سفید رنگ است.

با این حال، همه کارشناسان به اتفاق تاکید دارند که وقتی معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود، قیمت‌ها واقعی نیست.

این رخوت و رکود بازار در حالی است که روز گذشته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از آماده‌سازی طرحی برای ساماندهی صنعت خودرو خبر و وعده داد که با اجرایی شدن این طرح در حداکثر سه هفته آینده فروکش کردن التهاب قیمت‌ها را مشاهده خواهیم کرد.

براساس این طرح مواردی همچون الزام به عرضه خودرو در بورس کالا، تعیین سود مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده توسط خودروساز و تعیین قیمت تمام شده خودرو هر سه ماه یک بار توسط شورای رقابت دیده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =