کد خبر: 231521
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
رضا شیوا

شیوا گفت: اینکه شورای رقابت موافق یا مخالف قیمت گذاری در بورس است باید گفت، یکبار رای گیری کردیم و مخالف این بودیم که خودرو در بورس مطرح شود.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران،رضا شیوا رئیس شورای رقابت در خصوص دلایل مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس، گفت: در رابطه با بحثی که این روزها مطرح است و در روزنامه‌ها و سایت‌ها به آن پرداخته می‌شود، اینکه شورای رقابت موافق یا مخالف قیمت گذاری در بورس است باید گفت، یکبار رای گیری کردیم و مخالف این بودیم که خودرو در بورس مطرح شود.

او با بیان اینکه بعضی از روزنامه‌ها دقیق متوجه طرح مجلس از قیمت گذاری خودرو در بورس نیستند، بیان کرد: مجلس می‌خواهد قیمت خودرو در بورس کشف شود و ما هم بر اساس دستور العمل قیمت منصفانه را اعلام کنیم.

این مقام مسئول گفت: شورای رقابت این وظیفه را در رابطه با کالاهای انحصاری دارد تا قیمت منصفانه را اعلام کند و به مصرف کننده واقعی برسد، اما زمانی که در قیمت خودرو در بورس کشف شود با قیمت منصفانه فاصله زیادی خواهد داشت.

مابه تفاوت قیمت خودرو را صرف حمل و نقل شهری هر استان کنند

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: قرار بر این شد که مابه التفاوت قیمت خودرو را صرف حمل و نقل شهری هر استان کنند که این رویه عادلانه نخواهد بود. وظیفه ما نیست که بگوییم از مصرف کننده واقعی بیشتر از قیمت منصفانه گرفته شود.

شیوا بیان کرد: بر اساس ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هر مورد با رعایت  مقررات مربوط بر عهده شورای رقابت است یعنی ما باید بگوییم در بورس کالا عرضه شود یا خیر، یعنی هیچ ارگانی نمی‌تواند تصمیم بگیرد، اما مجلس می‌تواند با ارائه راهکاری این کار را انجام دهد.  

او تشریح کرد: اگر قیمت خودرو در بورس عرضه شود، مصرف کننده و خودروساز راضی نخواهد بود. اکنون فکر می‌کنم مصرف کننده راضی به قیمت خودرو باشد، چون قیمت ما منصفانه است. قیمت ما با قیمت حاشیه بازار فاصله زیادی دارد و نشان می‌دهد قیمت منصفانه داریم و مصرف کننده نیز راضی بوده و قیمت‌ها تعادلی و منصفانه است.  

خودروسازها طرفدار قیمت حاشیه بازار هستند!

رئیس شورای رقابت بیان کرد: برای اطلاع می‌گویم، افرادی که می‌گویند خودروساز نیز راضی نیست باید بگویم خودروسازها انحصارگر و طرفدار قیمت حاشیه بازار هستند و این دلیلی نیست که بگوییم آن‌ها راضی به قیمت نیستند! ۲۰ ماه شورای رقابت خارج از قیمت گذاری خودرو بود و بیشترین زیان را خودروسازان داشتند، مگر شما وکیل خودروسازها هستید که از زبان خودروسازها صحبت می‌کنید؟

این مقام مسئول تشریح کرد: ما برای قیمت خودرو هزینه دور زدن تحریم و سود خودروساز را در نظر گرفتیم، روزنامه‌ها و سایت‌ها نباید این حرف را بزنند که ما به فکر خودمان هستیم.  

رئیس شورای رقابت بیان کرد: در حال حاضر تعداد تولیدکنندگان خودرو زیاد هستند که سهم بازار را زیاد به خود اختصاص نداده اند، تعدد مهم نیست مهم این است که چقدر سهم بازار را به خود اختصاص داده است. ممکن است ۱۰۰ تولید کننده داشته باشیم اینکه چه تعداد سهم بازار را اختصاص دهند مهم است.

شیوا ادامه داد:  طرح ساماندهی خودرو، مسائل و مشکلات زیادی دارد. اینکه خودروسازانی که  تولید کمی دارند، مشمول قیمت گذاری نباید باشند، باعث می‌شود دیگر خودروسازی که تولید زیادی دارند تشویق به افزایش تولید نشوند و مشکلات متعددی رخ دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: زمانی که یک بازار چه انحصاری باشد، چه دولتی و چه خصوصی، باید نظارت بر آن وجود داشته باشد.  

راه‌های کنترل قیمت خودرو چیست؟

رئیس شورای رقابت در خصوص راه‌های کنترل قیمت، گفت: کنترل قیمت، مهم‌ترین دغدغه در کالاهای انحصاری است چرا که بلافاصله دست دلالان در آن پیدا می‌شود و بازار را کنترل می‌کنند. تولید را باید افزایش دهیم.

شیوا تشریح کرد: زمانی که عرضه و تقاضا برابری نکند، این مشکل را در سیستم ایجاد خواهد کرد و به دنبال آن دیگر نمی‌توانیم بازار را کنترل کنیم. تنها راه برای کنترل بازار خودرو، افزایش میزان تولید است که می‌توان اینگونه قیمت خودرو را کنترل کرد.

او ادامه داد: میزان تقاضای کاذب زیاد است و این عامل تمام بحث‌ها و فرمول‌ها را بهم می‌زند، بنابراین تا زمانی که تولید افزایش نیابد و تدابیری اندیشه نشود همین روند را خواهیم داشت. باید سازمان نظارتی به بازار خودرو ورود پیدا کنند و دست دلالان را سر و سامان دهد.

رئیس شورای رقابت بیان کرد: ما قانون گذار نیستیم  که بگوییم چه کار باید انجام داد. مابه التفاوت قیمت خودرو در بورس را نمی‌توانیم بگوییم چگونه کشف شود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =