بازار خودرو

در شرایط کنونی بازار که قیمت‌ها بسیار غیرمنطقی هستند اما متاسفانه خریدوفروش برخی ‌مدل‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در ادامه روند افزایش قیمت خودروهای داخلی به‌واسطه جهش نرخ ارز، بهای برخی خودروها روز گذشته باردیگر رکورد زد. در بازار خودروهای داخلی پراید131 حدود 137‌میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود. در شرایط کنونی بازار که قیمت‌ها بسیار غیرمنطقی هستند اما متاسفانه خریدوفروش برخی ‌مدل‌ها همچنان ادامه دارد. خودروهایی مانند: پراید131، ساینا، 206تیپ5، 207دنده‌ای، دناپلاس و دناپلاس‌توربواتومات ازجمله خودروهایی هستند که قیمت آنها در بازار به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.
اگر در چند ماه گذشته از قیمت 137میلیون‌تومانی پراید صحبت می‌کردیم، بسیار تعجب‌برانگیز بود و همگی از غیرممکن بودن این اتفاق سخن می‌گفتند. اما این روزها با توجه به شرایط فعلی همه می‌دانند تقریبا در بازار خودرو هیچ اتفاقی دور از ذهن نیست. حتی در برخی موارد قیمت بعضی خودروها در کمتر از 2ساعت باافزایش 11میلیون‌تومانی مواجه  شده است. 
به‌عنوان‌مثال روز گذشته 207‌دنده‌ای با بهای384میلیون‌تومان شروع به کار کرد اما درکمتر از دو ساعت قیمت این خودرو  افزایش با حدود 11میلیونی در بازه قیمتی 395میلیون‌تومان به کار خود ادامه داد.
رکود انجام معاملات در نمایشگاه‌های خودرو در حالی ادامه دارد که آگهی‌ها در فضای مجازی رونق دارند. زیرا  فروشندگانی که عمدتا تمایلی هم به فروش خودرویشان ندارند، فقط با اعلام قیمت بالا آن را به مشتریان پیشنهاد می‌دهند تا بتوانند  سود حاصل از فروش خودرو خود در شرایط فعلی را بسیار بیشتر کنند. البته در این میان روند افزایشی نرخ دلار نیز سبب می‌شود دلالان و واسطه‌گران بازار خودرو متاثر از این موضوع روزانه و بدون هیچ ضابطه خاصی قیمت‌ها را افزایش دهند.
اگر سری به آگهی‌های فروش خودرو در فضای مجازی بزنید، خواهید دید فروشندگان، روزانه قیمت‌های نجومی برای خودروها پیشنهاد می‌دهند زیرا این افراد از شرایط نوسان نرخ ارز سوءاستفاده می‌کنند و به‌این ترتیب قصد دارند خودرو خود را به بالاترین قیمت به فروش برسانند. اما درمقابل مشتریان از خرید منصرف می‌شوند و به‌نوعی می‌توان گفت مشتری در بازار وجود ندارد. البته شرایط مشابهی نیز هنگام ممنوعیت واردات مانند یک شوک بزرگ به بازار خودرو تجربه شد. در چنین شرایطی خریدوفروش خودرو تاحدی دشوار می‌شود. زیرا ازیک‌سو مشتری کمتری در بازار وجود دارد و ازسوی‌دیگر حتی درصورت بودن‌ مشتری، فروشندگان به‌دلیل نوسان قیمت‌ها حاضر به فروش نیستند.
به‌عنوان‌مثال در آگهی‌های مربوط‌به پراید۱۳۱ در فضای مجازی، این خودرو بازه قیمتی  ۱۲۸ تا ۱۴۰‌میلیون‌تومان و 207دنده‌ای نیز حدود 388 تا 395‌میلیون‌تومان را به خود اختصاص داده‌اند. چنین اختلاف قیمتی در بازار برای یک خودرو منطقی به‌نظر نمی‌رسد.
به‌رغم‌آنکه قرار بر این بود که در چند ماه گذشته برخوردهای جدی با برخی آگهی‌های خودرویی که موجب التهاب در بازار می‌شوند، صورت بگیرد اما متاسفانه راهکاری برای مدیریت و نظارت بر قیمت‌ها تاکنون ارائه نشده است. 
هرچند سکوت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان ازیک‌سو و برگزاری جلسات مکرر وزیر جدید صمت با خودروسازان از سوی‌دیگر خبر از مدیریت بازار خودرو می‌دهند. اما به‌رغم چنین اتفاقی به‌نظر می‌رسد این جلسات فقط به صورت نمادین برگزار شده‌اند و در عمل خبری از سروسامان دادن به بازار آزاد خودرو نخواهد بود.
البته به‌گفته وزارت صمت، طرح‌های فروش مختلف و متنوعی از سوی خودروسازان برای اجرا درزمینه مدیریت تقاضا در سطح بازار پیشنهاد شده است اما در شرایط فعلی ‌به‌نظر می‌رسد نمی‌توان با عرضه اندک خودرو آن‌هم در طرح‌های پیش‌فروش که به‌صورت قرعه‌کشی انجام می‌شوند، بتوان بازار را سروسامان داد. به‌عنوان‌مثال در طرح اخیر ایران‌خودرو بیش‌از دومیلیون نفر برای ۸هزار دستگاه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. این عدد نشان می‌دهد تقاضا در بازار هنوز وجود دارد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز برنامه‌ای در این‌زمینه ارائه نداده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =