کد خبر: 231602
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
بازار خودرو

این روزها شاهدیم که سرعت رشد قیمت دربخش خودروهای لوکس وارداتی یعنی رأس هرم بازار خودرو و همچنین خودروهای ساخت‌داخل با قیمت کمتر از یک‌میلیاردتومان از بخش خودروهای با قیمت یک تا ٣ میلیاردتومان سریع‌تر و شدیدتر است .

به گزارش «اخبار خودرو»، درطول چند سال گذشته عموما افزایش قیمت‌ خودرو از رأس هرم بازار خودرو یعنی مدل‌های وارداتی آغاز می‌شد و سپس به‌محدوده خودروهای ساخت‌داخل یعنی قاعده هرم می‌رسید. اما طی سال جاری این روند کاملا برعکس شده و افزایش قیمت از بخش قاعده هرم بازار یعنی محدوده خودروهای ساخت‌داخل آغاز و به‌خودروهای وارداتی می‌رسد. 

این روند تا شهریورماه سال جاری ادامه داشت. اما درطول یک ماه و نیم گذشته شاهد پدیده جدیدی در بازار هستیم.بدین‌ نحو که افزایش قیمت‌ در کف یا قاعده هرم بازار یعنی بخش خودروهای ساخت‌داخل و چینی و همچنین نوک هرم بازار یعنی بخش خودروهای وارداتی لوکس هم‌زمان رخ می‌دهد و روند افزایش قیمت‌ در بخش خودروهای وارداتی کلاس متوسط که تقریبا به‌رأس هرم نزدیک‌ است، کند بوده و با تاخیر صورت می‌گیرد.

شاید در نگاه نخست این قضیه چندان مهم نباشد؛ اما با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که در پی تغییرات اقتصادی و اجتماعی درطول چندماه گذشته باچنین پدیده‌ای مواجه شده‌ایم. درواقع تا پیش از این طبقه نسبتا مرفه و متوسط رو به‌بالا خریدار خودروهای وارداتی بودند و حالا با کاهش شدید قدرت خرید این طبقه، آن‌ها مجبور شده‌اند به‌سمت خودروهای ساخت داخل و چینی‌ها بروند.

این افزایش تقاضا سبب افزایش قیمت بیشتر در این بخش یعنی خودروهای با قیمت کمتر از یک‌میلیاردتومان شده است و از طرف دیگر مشتریان خودروهای لوکس وارداتی افرادی نیستند که حاضر باشند به‌جای برندهای لوکس آلمانی یا ژاپنی خودروهای کره‌ای  یا ژاپنی کلاس متوسط خریداری کنند. 

این افراد که از قشر کاملا مرفه هستند، فشارهای اقتصادی واردشده بر قشر نسبتا مرفه و طبقه متوسط رو به‌بالا را تجربه نکرده‌اند؛ درنتیجه همچنان در بازار لوکس‌ها به‌دنبال گزینه‌ مناسب برای خرید هستند. بدین‌ترتیب این روزها شاهدیم که سرعت رشد قیمت دربخش خودروهای لوکس وارداتی یعنی رأس هرم بازار خودرو و همچنین خودروهای ساخت‌داخل با قیمت کمتر از یک‌میلیاردتومان از بخش خودروهای با قیمت یک تا ٣ میلیاردتومان سریع‌تر و شدیدتر است .

بیشترین رشد قیمت‌ها مربوط به کدام خودروها بوده است؟  

بیشترین رشد قیمت طی دو ماه اخیر در بخش خودروهای لوکس بازار اتفاق افتاده و دراین بخش نیز بالاترین درصد رشد قیمت‌ها مربوط به‌خودروهای مرسدس‌بنز، پورشه و لکسوس بوده است.

همچنین در بخش خودروهای ساخت ‌داخل نیز رکورد بیشترین درصد افزایش قیمت به‌ترتیب می‌رسد به‌مدل‌های پژو ٢٠٠٨، سیتروئن C3، مزدا٣، ساندرو، سراتو مونتاژی  و خودروهای چینی شاسی‌بلند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =