بورس

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز سه‌شنبه ۲۲ مهر بالغ بر ۴.۵ میلیارد سهم و ارزش معاملات بالغ بر ۱۷۷۸ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، در آخرین روز از دادوستدهای گروه خودرویی در هفته گذشته، نمادهای این گروه یکدست قرمزپوش شدند. بر این اساس، نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، نیرو محرکه، گروه بهمن، ایران‌خودرو دیزل، کرمان‌خودرو، سایپا دیزل، بهمن‌دیزل، سایپا آذین و مهرکام پارس منفی خوردند و در مقابل تنها سه نماد رینگ‌سازی مشهد، رادیاتور ایران و فنرسازی زر مثبت شدند. 

همچنین چهارشنبه هفته گذشته در گروه خودرویی طی ۳۲هزار نوبت معاملاتی، ۳۰۲میلیون سهم به ارزش ۱۸۶میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات هفته گذشته بالغ بر ۲۸۹هزار میلیارد تومان شد.

خروج ۲۰درصدی ‌ها از بازار !

برخی کارشناسان بازار سهام معتقدند در وضعیت فعلی، حد سود در معاملات بورس در حال رعایت شدن است و سهامداران برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی به محض کسب ۲۰ درصد سود، تصمیم به خروج از این بازار می‌گیرند. از سوی دیگر، بازار در یک کانال مشخص درحال حرکت است و با شکل‌گیری روند صعودی در بورس، میزان عرضه و تعداد فروشنده افزایش می‌یابد.

ضرورت حذف قیمت‌ گذاری دستوری

برای حمایت از معاملات بورس، بهتر است علاوه بر سوق دادن حمایت‌ها به سمت صنایع، حذف قیمت‌گذاری دستوری از صنایع و سودی که دلال‌ها و رانت‌خوارها از این موضوع می‌برند، در دستور کار قرار گیرد. در این راستا، بهترین روش اعتمادسازی به بازار، حذف قیمت‌گذاری دستوری بوده و بهتر است سود ناشی از افزایش قیمت‌ها به جیب سهامداران واریز شود. 

در این زمینه، صنعت خودرو با این مشکل به‌صورت عینی روبه‌رو است؛ قیمت‌گذاری دستوری هم صدای خودروسازان را درآورده و هم با ایجاد فاصله تصاعدی میان قیمت کارخانه و بازار، مصرف‌کنندگان را در موضعی قرار داده است که قدرت خرید خود را از دست داده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =