کد خبر: 231696
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
باتری ماشین

بررسی وضعیت باتری پیش از فرا رسیدن فصل زمستان از جمله کارهایی است که رانندگان باید قبل از بروز مشکل به‌آن توجه کافی داشته باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،نگهداری از باتری خودرو در فصل‌های سرد سال موضوعی است که ما به آن توجه چندانی نداریم؛ مگر زمانی که باتری از کار می‌افتد و دچار مشکل می‌شویم. معمولا درچنین مواقعی به‌دنبال تماس با مراکز مجاز - تعمیرات و ارائه‌ سرویس خدمات - برای دریافت کمک هستیم. اما بررسی وضعیت باتری پیش از فرا رسیدن فصل زمستان از جمله کارهایی است که رانندگان باید قبل از بروز مشکل به‌آن توجه کافی داشته باشند. چراکه به‌دلیل دمای پایین هوا و توقف طولانی‌مدت خودرو طی ساعات شبانه‌روز در فصل‌های سرد سال، قدرت و کارایی باتری خودرو حدود 50 الی 60 درصد کاهش می‌یابد و این امر سبب استارت خوردن ضعیف و طولانی‌مدت خودرو برای روشن کردن آن می‌شود.
به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود پیش از افت دمای هوا، وضعیت شارژ باتری و ولتاژ آن بررسی شود و درصورت ضعیف بودن باتری قبل از بروز مشکل آن را شارژ و درنهایت تعویض کنید. درفصل‌های سرد سال با برودت هوا قابلیت استارت‌زنی باتری‌های سرب-اسید کاهش می‌یابد. زیرا در اثر سرما سرعت جابه‌جایی آنیون‌ها و کاتیون‌ها داخل الکترولیت کاهش یافته و به‌تبع آن قابلیت استارت‌زنی نیز کاهش می‌یابد.
این مشکل درمناطق سردسیر کشور در فصل زمستان بیشتر دیده می‌شود و در این فصل نارضایتی اهالی این مناطق مبنی‌بر کم بودن قدرت باتری عنوان می‌شود. حال آنکه در مناطق گرمسیر در فصل‌های سرد سال، نارضایتی نسبت به‌ماه‌های گرم کاهش می‌یابد.
جدول زیر تاثیر هوای سرد برعملکرد باتری را نشان می‌دهد.


قابلیت استارت‌زنی باتری دربخش تولید با تست استارت در سرما کنترل می‌شود. یعنی باتری را به‌مدت 24 ساعت در دمای 18 درجه زیر صفر قرار می‌دهند و پس از آن برای انجام فرآیند تست استارت با آمپر مشخصی که توسط سازنده اعلام شده است، باتری تخلیه می‌شود. برای افزایش این قابلیت در این نوع باتری‌ها باید سطح فعال افزایش داده شود که این امر به دو صورت افزایش بهره‌وری مواد فعال یا افزایش تعداد صفحه مصرفی در خانه‌های باتری اتفاق می‌افتد.
بنابراین پیشنهاد می‌شود در مناطق سردسیر در فصل‌های سرد سال برای بهره‌برداری بهتر و بیشتر از باتری و دیگر قطعات خودرو، آن را در محل مناسب و حتی‌المقدور در پارکینگ‌های مسقف پارک کنید و بهتر است خودروهایی که به‌شکل روزانه روشن نمی‌شوند، هرچند روز یک‌بار استارت بخورند و برای چنددقیقه هم که شده به‌شکل ساکن و درجا کار کنند تا عمر باتری و دیگر قطعات خودرو افزایش یابد.
نویسنده:مرتضی سلیمانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =