علی جدی

آن‌طور که از رفتار خودروسازان در بخش تولید و عرضه نمایان است تا زمانی‌که قیمت خودرو سرکوب ‌شود، خودروسازان و همچنین قطعه‌سازان انگیزه‌ای برای افزایش تولید ندارند؛ زیرا تولید محصول جدید به معنای افزایش زیان برای این صنعت است.

به گزارش «اخبار خودرو»، آن‌طور که از رفتار خودروسازان در بخش تولید و عرضه نمایان است تا زمانی‌که قیمت خودرو سرکوب ‌شود، خودروسازان و همچنین قطعه‌سازان انگیزه‌ای برای افزایش تولید ندارند؛ زیرا تولید محصول جدید به معنای افزایش زیان برای این صنعت است. هرچند در طرح مجلس برای تحول صنعت خودرو، راهکارهایی برای حل معضلات صنایع وابسته ازجمله قطعه‌سازی و نحوه قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت پیش‌بینی شده است، اما در این خصوص علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است: «مشکلات صنعت خودرو موضوعی پیوسته است که به دلیل کمبود نقدینگی شرکت‌های خودروسازی، فشار را از بالا به سمت شرکت‌های زیرمجموعه و قطعه‌سازان هدایت می‌کند.» وی امیدوار است اجرای این طرح بسیاری از مسئولیت‌های اجتماعی صنعت خودرو در قبال شهروندان ازجمله اسقاط خودروهای فرسوده را دوباره به جریان بیندازد.
کمبود نقدینگی در صنعت خودرو موجب کند شدن سرعت فعالیت خطوط تولید در کارخانه‌ها شده است. به نظر شما لازمه ارتقای سطح کمی و افزایش میزان تولید محصولات خودرویی در کشور چیست؟
طرح تحول به حوزه‌های اصلی صنعت خودرو یعنی سهامداری شرکت‌های خودروسازی، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری و سازوکار توزیع خودرو می‌پردازد و از این جهت گامی رو به جلو محسوب می‌شود. 
در اصلاح شیوه قیمت‌گذاری، شورای رقابت باید به‌گونه‌ای عمل کند که هم برای تولیدکننده و مصرف‌کننده مقرون به صرفه باشد و امید است با فرمولی که بر اساس طرح ارائه می‌شود، قیمت منطقی محقق شود. 
باید گفت فشارهای وارده از سوی خودروسازان به قطعه‌سازان در نتیجه قیمت‌گذاری دستوری است. خرید قطعه از سوی خودروسازان با قیمت پایین و با سود اندکی برای قطعه‌سازان همراه است. 
از این رو، طرح ساماندهی صنعت خودرو به حل بخش مهمی از مشکلات قطعه‌سازی اختصاص یافته است. البته دریافت مطالبات و تاخیر در پرداخت هزینه تولید قطعات از سوی خودروسازان به شرکت‌های قطعه‌ساز بخش عمده‌ای از اعتراضات قطعه‌سازان را  در برمی‌گیرد.

با توجه به آن که بازار خودرو در کشور انحصاری و در اختیار دو خودروساز بزرگ است، آیا طرح تحول درخصوص ترغیب خودروسازان برای ارتقای کیفیت محصولات برنامه‌ای ارائه کرده است؟
دغدغه کیفیت خودرو همیشه برای مصرف‌کنندگان مطرح بوده، در شاخص‌هایی که برای فرمول جدید تعیین قیمت تمام‌شده محصولات خودروسازان پیشنهاد شده است، مولفه‌هایی مانند مصرف سوخت، ایمنی و صادرات خودرو هم در نظر گرفته می‌شود و درصورتی‌که خودرویی ایمنی بالایی داشته باشد، اجازه سود بیشتر هم به تولیدکننده آن داده خواهد شد تا به این ترتیب خودروساز برای رسیدن به سود بیشتر مجبور به افزایش کیفیت شود. البته برای شکستن انحصار در این صنعت و به وجود آمدن فرصت برای حضور خودروسازان کوچک در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک، امکان تولید خودرو دست‌ساز و غیرکارخانه‌ای هم فراهم شده است تا با این روش به کاهش قیمت خودرو از جنبه‌های مختلف کمک شود.

کشف نرخ محصولات خودروسازان در بورس چه کمکی به مصرف‌کنندگان نهایی خواهد کرد؟ 
صنعت خودرو کشور ظرفیت تولید و تامین نیاز متقاضیان خودرویی را دارد، اما به دلیل توزیع غیرشفاف و غیرمنطقی خودرو، عملا بازار خودرو دچار مشکلات زیادی شده است. وقتی کالای مصرفی مانند خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شود، ناخودآگاه بازار خودرو نابسامان شده و قیمت‌ها بالا می‌رود. مبنای این طرح، اصلاح شیوه فروش خودرو با عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالاست و تلاش شده با استفاده از این سازوکار، همه راه‌های توزیع خودرو صفر به غیر از مسیر بورس بسته شود تا خودروسازها نتوانند از درهای پشتی کارخانه خودرو را به فروش برسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضاست که قیمت را تعیین می‌کند و عملا قیمت‌گذاری دستوری به دلیل ناکارآمد بودن حذف می‌شود. درحال‌حاضر بازار خودرو کشور سطحی و کم‌عمق است و قیمت‌سازی به آسانی در آن صورت می‌گیرد، درحالی‌که اگر خودرو در بورس به فروش برسد، هم عمق بازار بیشتر شده و هم به دلیل شفافیت، قیمت‌سازی‌های کاذب و کذایی تعطیل می‌شود.
کدام بند از طرح تحول صنعت و بازار خودرو نیازمند اصلاح است؟
در طرح مذکور، الزامی مبنی بر تخصیص بخشی از درآمد خودروسازان به قطعه‌سازان پیش‌بینی شده است که میزان رقم آن، محل اختلاف بوده و بررسی آن در دستور کار کمیسیون قرار دارد. 
موارد دیگری نیز مانند موضوع اصلاح قیمت مواد اولیه و عرضه مناسب و به‌موقع آن در بورس کالا و همچنین فرمول جدید تعیین قیمت پایه خودرو توسط شورای رقابت برای کشف قیمت نهایی در بورس کالا هم مطرح شده است. 
نحوه محاسبه قیمت تمام‌شده محصولات تولید داخل بر اساس فرمول و جداولی توسط هیات تعیین قیمت‌ها متشکل از چهار وزیر ازجمله وزیر صمت به تصویب رسیده که معیاری برای سنجش گران‌فروشی یا عدم‌گران‌فروشی از سوی سازمان حمایت است و شورای رقابت نیز باید بر اساس طرح ساماندهی از همان فرمول برای تعیین قیمت پایه خودرو به‌منظور عرضه در بورس و کشف قیمت نهایی تبعیت کند.

پس در طرح تحول نیز شورای رقابت همچنان می‌تواند به عرصه قیمت‌گذاری خودرو وارد شود و بر اساس قانون بر قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان نظارت داشته باشد؟  
بر اساس تبصره مندرج در طرح تحول صنت و بازار خودرو، اگر قیمت‌ تمام‌شده خودرو بر اساس فرمول پیشنهادی به اضافه و منهای 5 درصد در مقایسه با گذشته دچار تغییر شد، شورای رقابت می‌تواند نسبت به بازنگری در قیمت پایه خودرو اقدام کند و درصورتی‌که شورای رقابت نسبت به تغییر به‌موقع قیمت خودرو اقدام نکند، امکان تغییر قیمت توسط خودروسازان با هماهنگی وزارت صمت در طرح ساماندهی پیش‌بینی 
شده است.

آیا خودروسازان در کنار واردکنندگان خودرو در آینده در نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده سهم اجرایی خواهند داشت؟
قطعا شرکت های واردکننده خودرو به‌تنهایی نمی‌توانند معضل حضور خودروهای فرسوده در سطح کشور را بر طرف کنند و از ابتدا باید خودروسازان در این امر دخیل می‌شدند. طبق مفاد طرح تحول صنعت و بازار خودرو برای خودروسازان و واردکنندگان، قید اسقاط در نظر گرفته شده است. 
بر این اساس، خودروسازان باید به ازای شماره‌گذاری هر پنج دستگاه خودرو، یک گواهی اسقاط ارائه دهند. این طرح در گذشته نیز قرار بود به کار گرفته شود، اما در نهایت اجرایی نشد. زیرا خودروسازان با کمک وزارت صمت زیر بار آن نرفتند. حالا با اجرایی‌شدن این ماده از قانون، شرکت‌های خودروساز چاره‌ای جز اسقاط یک خودرو در ازای تولید پنج محصول نخواهند داشت که این موضوع به افزایش اسقاط خودروها وکاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    1 0
    نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «دنیای خودرو»: «فروش خودرو از در پشتی کارخانه» با اجرای طرح مجلس متوقف می‌شود!!!!!!!؟؟؟؟؟...........انشاالله

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =