لنت ترمز

وزارت صمت هیچ پولی بابت کدشناسه کالا دریافت نمی‌کند و احتمالا منظور دوستان از بحث دریافت پول مربوط به کدشناسه بین‌المللی جی‌اس‌1 است که مربوط به‌مرکز کدگذاری کالاست و این موضوع به‌وزارت صمت و سامانه جامع تجارت ارتباطی ندارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، بحث ورود تولیدکنندگان لنت کشور به‌سامانه جامع تجارت و دریافت کدشناسه کالا سوژه یکی از گزارش‌های روزنامه «دنیای خودرو» در روزهای اخیر بوده است. در این گزارش یکی از تولیدکنندگان و اعضای انجمن لنت‌سازان اظهار کرد که دریافت هر کدشناسه کالا 92هزار تومان هزینه دارد و این هزینه برای تولیدکنندگانی که تنوع کالایی آن‌ها گاه تا ۵۰۰ قلم می‌رسد، بازدارنده‌ای برای دریافت این کد است. این سخنان واکنش وزارت صمتی‌ها را به‌همراه داشت و معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» دراین‌باره تاکید کرد که دریافت کدشناسه کالا در این سامانه رایگان است.
حمید محله‌ای، معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت می‌گوید: «وزارت صمت هیچ پولی بابت کدشناسه کالا دریافت نمی‌کند و احتمالا منظور دوستان از بحث دریافت پول مربوط به کدشناسه بین‌المللی جی‌اس‌1 است که مربوط به‌مرکز کدگذاری کالاست و این موضوع به‌وزارت صمت و سامانه جامع تجارت ارتباطی ندارد.»
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان لنت لزومی به‌دریافت جی‌اس‌1 ندارند، اظهار می‌کند: «سامانه جامع تجارت هیچ‌ پولی بابت صدور کدشناسه کالا دریافت نمی‌کند و بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تایر درحال‌حاضر در این سامانه حضور دارند و اقدام به‌دریافت کدشناسه کرده‌اند و پولی هم بابت آن نپرداخته‌اند.»
معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت درخصوص سامانه ایران‌کد نیز تاکید می‌کند: «ایران‌کد نمایندگی جی‌اس‌1است و ما الزام حضور در این سامانه را برای تولیدکنندگان برداشته‌ایم. نمایندگی موسسه جی‌اس1 مربوط به‌مرکز کدگذاری کالاست که وابسته به‌مرکز مطالعات است و به‌وزارت صمت ارتباطی ندارد.»
محله‌ای می‌افزاید: «طبق مواد آیین‌نامه قانون مبارزه با قاچاق، هیچ پولی بابت صدور کدشناسه نباید دریافت شود. به‌همین دلیل، یک سامانه از سوی وزارت صمت راه‌اندازی شد تا در این خصوص خدمات‌رسانی شود. البته اعلام کردیم کسانی‌ را که دارای کد جی‌اس‌1 هستند، به‌عنوان دارندگان کدشناسه قبول می‌کنیم. اما اینکه بخواهند به‌اجبار کد جی‌اس1 دریافت کنند، صحیح نیست.»
وی تاکید می‌کند: «در بحث قطعات خودرو، تولیدکنندگان به‌راحتی و بدون پرداخت هزینه می‌توانند نسبت به دریافت کدشناسه اقدام کنند.»
درهمین زمینه، یکی از کارشناس حوزه فروش قطعات نیز به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد برخی تولیدکنندگان کشور، از ورود به‌این سامانه به‌دلیل درج قیمت فراری هستند؛ درحالی‌که این کار می‌تواند فساد را در فروش کالا از بین ببرد.»
وی می‌افزاید: «دریافت کدشناسه برابر با اعلام قیمت و بیانگر آن‌ خواهد بود که کالا به‌کجا رفته و چگونه توزیع شده است. اما برخی شرکت‌های مرتبط از این اقدام فراری هستند. چراکه با پذیرفتن آن نمی‌توانند در حوزه فروش همچون گذشته عمل کنند. درواقع حضور در این سامانه مشکلات توزیع و فساد موجود در آن را از بین می‌برد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =