در پاسخ به‌بخش نخست سوال شما باید گفت این مشکل تنها به دلیل عدم کارکرد صحیح سیستم سوخت‌رسانی است.

خودرو تیبا مدل 95 دارم و حدود یک هفته است در مسیرهای طولانی وقتی پرگاز حرکت می‌کنم، موتور به‌طور ناگهانی مکث می‌کند. علاوه بر این بیش از دو هفته است مصرف سوخت آن بیشتر شده و در دور موتور بالا، به‌درستی و مانند گذشته کار نمی‌کند. از طرفی دمای آمپر خودرو نسبت به قبل بسیار بالا می‌رود و اگر در حرکت باشم برای پایین آمدن آن باید خودرو را خاموش کنم؛ مشکل چیست؟

 به گزارش «اخبار خودرو»،در پاسخ به‌بخش نخست سوال شما باید گفت این مشکل تنها به دلیل عدم کارکرد صحیح سیستم سوخت‌رسانی است. زیرا اگر فیلتر بنزین خودرو شما معیوب شده باشد، سوخت کافی به‌سیلندرها نمی‌رسد و این امر درنهایت مکث موتور را به‌همراه دارد. بنابراین باید فیلتر بنزین تعویض شود تا سوخت مورد نیاز سیلندرها تامین شود. اما در نظر داشته باشید که اگر با تعویض فیلتر بنزین نیز مشکل رفع نشد، درگام بعدی سیستم جرقه‌زنی خودرو مورد بررسی قرار گیرد. 
این نکته را فراموش نکنید که برای عیب‌یابی باید از فرد متخصص یا مکانیک کمک گرفته شود تا فرآیند عیب‌یابی به‌شیوه صحیح و بدون اشکال دنبال شود. بنابراین ممکن است کویل موتور معیوب یا به‌اصطلاح نیم‌سوز شده باشد و قدرت لازم را برای جرقه‌زنی نداشته باشد که برای رفع چنین مشکلی باید کویل تعویض شود. 
اما مصرف سوخت بیشتر به‌چند پارامتر مختلف بستگی دارد و باید تمام آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. اما باتوجه به‌آنچه شما بیان کردید، این موضوع به‌خرابی و معیوب بودن یکی از سنسورها منوط می‌شود. 
به‌عبارت دیگر دو مشکل مصرف سوخت بالا و بد کارکردن موتور در دورهای بالا تنها ناشی از خرابی سنسور سرعت موسوم به‌کیلومتر است. همچنین اگر خودرو با هرگونه مشکلی همچون اتصالی کوتاه یا خرابی سوکت مربوطه و حتی معیوب شدن سنسور سرعت مواجه شود، این مشکل در موتور آن پدیدار می‌شود. 
بنابراین در این حالت با نصب دستگاه عیب‌یاب به ECU موتور و پس از تعویض این سنسور، مشکل برطرف خواهد شد. در پاسخ به‌بخش پایانی سوال شما باید گفت سه علت اصلی در افزایش دمای کاری موتورهــای بنزینی نقش دارد:
1 اگر رادیاتور خودرو شما باتوجه به‌میزان کارکرد و سال ساخت آن تعویض نشده باشد، تجمع رسوبات ناشی از سیال مربوطه در مدارها و شبکه‌های آن منجر به‌انتقال صحیح حرارت به‌آب درون رادیاتور نمی‌شود. بنابراین برای رفع مشکل باید رادیاتور تعویض شود.
2 اما این امکان وجود دارد که با تعویض رادیاتور نیز مشکل برطرف نشود. در این صورت در گام بعدی قطعه‌ای مکانیکی به‌نام ترموستات باید بررسی شود. زیرا این قطعه نیز همانند دیگر قطعات مکانیکی خودرو دارای عمرمفید کاری است و درصورتی که این قطعه معیوب شود، نمی‌تواند آب با دمای بالا درون جداره سیلندرها را به‌منبع انتقال دهد و از تبادل دما و ورودی آب با دمای پایین‌تر به‌درون جداره‌ها ممانعت به‌عمل می‌آورد و این مورد منجربه افزایش دمای کاری موتور می‌شود. دراین صورت با تعویض ترموستات، مشکل برطرف 
خواهد شد.
3  اما بد نیست این احتمال را نیز در نظر داشته باشد که اگر واترپمپ (پمپ‌آب) خودرو شما معیوب باشد، توانایی رساندن و پمپاژ آب مورد نیاز برای جداره‌های سیلندر را نخواهد داشت و سبب افزایش دمای موتور می‌شود. 
در این راستا یکی از شایع‌ترین موارد، خرابی پروانه درون واترپمپ است که توانایی لازم را برای به‌گردش در آوردن پمپ نخواهد داشت و این امر سبب افزایش دمای کاری موتور می‌شود. در این حالت باید واترپمپ تعویض شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =