لنت ترمز

به‌اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت تولید لنت در کشور، با وجود فعالیت چند ده شرکت تولیدکننده لنت نیازی به‌واردات لنت و متعلقات آن وجود ندارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت تولید لنت در کشور، با وجود فعالیت چند ده شرکت تولیدکننده لنت نیازی به‌واردات لنت و متعلقات آن وجود ندارد. هرچند برخی نیز معتقدند واردات لنت برای برخی خودروهای خارجی و توسط شرکت‌های ارائه خدمات پس از فروش غیرقابل اجتناب است. به‌هر حال تولیدکنندگان داخلی تقریبا نیاز اکثر خودروهای موجود در بازار کشور را پاسخگو هستند و برای خودروهای داخلی در شرایط فعلی به‌هیچ‌وجه نیازی به‌واردات لنت احساس نمی‌شود.
اما با گذری در بازار لوازم‌یدکی درمی‌یابیم که لنت‌های خارجی به‌شکل چشمگیری کمیاب شده‌اند و قیمت آن‌ها ‌نیز به‌شدت افزایش یافته است. مجید، یکی از فروشندگان لنت در بازار لوازم‌یدکی تهران درخصوص وضعیت قیمتی لنت‌های خارجی به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «با توجه به‌افزایش سرسام آور قیمت ارز، شاهد افزایش شدید قیمت لنت‌ترمزهای خارجی نیز بوده‌ایم. به‌طوری که قیمت جنس درجه 3 خارجی در شرایط فعلی تقریبا 2 برابر قیمت جنس مشابه داخلی است.» وی می‌افزاید: «همچنین انواع لنت‌ خارجی در بازار به شدت کمیاب شده است و به‌نظر می‌رسد حتی شاهد واردات قاچاق این محصول نیز نباشیم. چرا که قیمت‌ این نوع لنت‌ها به‌شدت افزایش یافته و تقاضا برای آن بسیار کم شده است.» 
بازار لنت‌های خارجی درحالی به‌شدت رو به‌افول گذاشته است که برخی فعالان بازار معتقدند بسیاری از اجناسی که به‌عنوان جنس خارجی و حتی قاچاق به‌فروش می‌رسد، محصول تولیدکنندگان زیرپله‌ای است و با کارتن خارجی و تقلبی در محل تولید آن به‌فروش می‌رسند. در همین زمینه یک فعال بازار لنت کشور به خبرنگار «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «افزایش قیمت ارز، صرفه اقتصادی واردات لنت‌های درجه سوم خارجی را نیز از بین برده است. به‌عنوان مثال واردات قاچاق لنت پراید چینی درجه 3، در بهترین حالت بیش از 100هزار تومان تمام می‌شود و این مدل در بازار حتی اگر با حدود 180 هزار تومان هم قیمت‌گذاری شود، تقاضای بالایی برای آن وجود نخواهد داشت.» 
وی می‌افزاید: «البته خرید لنت‌های چینی‌درجه 2 و 3 برای برخی خودروهای مدل بالای خارجی همچنان صرفه اقتصادی دارد و بازار برای آن‌ها تا حدودی وجود دارد. اما برای خودروهای ایرانی با توجه به‌اینکه لنت‌های داخلی ارزان‌تر تمام می‌شوند، خیلی بازار روی خوشی به چینی‌ها نشان نمی‌دهد.» این فعال بازار در ادامه با تاکید بر کاهش شدید همین لنت‌های چینی اظهار می‌کند: «به‌طور کلی انواع لنت‌ خارجی در بازار به‌شدت کمیاب شده‌ و بسیاری از لنت‌هایی هم که به اسم خارجی در بازار وجود دارند، توسط تولیدکنندگان زیرپله‌ای و به‌صورت غیراستاندارد تولید می‌شوند و صرفا بسته‌بندی و کارتن این لنت‌ها از روی تولیدات خارجی‌ کپی شده‌ است. 
با این تفاصیل مردم باید در خرید لنت‌ خارجی دقت کافی داشته باشند؛ درغیر این صورت تولیدات زیرپله‌ای لنت‌ را با قیمت بالا و البته بدون هیچ استانداردی به‌عنوان تولید خارج از کشور خریداری خواهند کرد.» به‌نظر می‌رسد به‌دلیل قیمت‌گذاری بالای این نوع لنت‌ها توسط شرکت‌های بازرگانی و وارداتی، صرفا این لنت‌ها در ویترین بنکداران و خرده‌فروشان به‌چشم می‌خورد و خبر چندانی از خرید و فروش لنــــت‌های باقیمانده خارجی در بازار نیست.
به‌عنوان مثال؛ شرکت لنت پارس به عنوان یکی از شرکت‌های فعال و لیدر بازار در تولید لنت، محصول مربوط به پراید را با  کیفیتی برابر با محصول خارجی و با قیمت 80 هزار تومان عرضه می‌کند  و دیگر شرکت‌های فعال در این بخش که به واردات این محصول مبادرت می‌ورزند (باقی‌مانده محصولات خارجی در انبارها) گاه محصول در اختیارشان را با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از آنچه در داخل تولید می‌شود و تا دو برابر (150 تا 180 هزار تومان) نیز عرضه می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =