سیستم خودران مرسدس بنز

مرسدس برخلاف تسلا اجازه نمی‌دهد مردم کوچه و خیابان سیستم‌های در حال آزمایش‌اش را تست کنند. مهندسان این شرکت باید آزمایش‌های مربوط به اعتبار و درستی را روی این سیستم انجام دهند تا بتواند به مرحله راندن آزمایشی برسد.

به گزارش «اخبار خودرو»، در حالی‌که تسلا با سرعت بسیار به سمت دسترسی به نرم‌افزار جدید خودران خود می تازد، مرسدس بنز هم اعلام کرده که توانسته سیستم مشابهی را بسازد اما فعلا تصمیم گرفته اجازه ندهد که این سیستم در معابر عمومی رفت و آمد کند. این‌طور که پیداست رقبای آلمانی تسلا که پیشتازان توسعه و ساخت سیستم‌های یاری‌رسان راننده هستند، رویکردی گام به گام و آهسته را برای عرضه این فناوری جدید در پیش گرفته‌اند و برای اعتبارسنجی آن بیشتر به مهندسان خود متکی هستند تا نظر عمومی جامعه.

رویکرد آلمانی در برابر رویکرد آمریکایی

هر دو رویکرد که یکی محافظه‌کارانه و دیگری افراطی است، برای ارائه رانندگی خودران در جاده‌های عمومی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، چیزی که می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای به کاهش تصادفات منجر شود زیرا در مقایسه با انسان‌ها کامپیوترها واکنش‌های سریعتری را در موقعیت‌های خطرناک از خود نشان می‌دهند.

سیستم‌های یاری‌رسان می‌توانند در شرایط خاص و محدود خصوصا در بزرگراه‌ها بر فرمان‌گیری، ترمز و شتاب‌گیری خودرو نظارت داشته باشند.

خودروسازان همواره از تکیه کردن بر فناوری خود برای مسیریابی و راندن خودکار خودروهای خود در معابر شهری خودداری کرده‌اند. اما تسلا در ماه جاری با رونمایی نرم‌افزار FSD خود که اجازه می‌دهد خودروهایش واکنش‌های خود را در داخل ترافیک شهری مورد ارزیابی قرار دهند این سنت را شکست.

البته تسلا این هشدار را هم داده که «ممکن است ماشین‌هایش در بدترین زمان ممکن، بدترین کار ممکن را انجام دهند». این در حالی است که مرسدس اجازه نمی‌دهد مردم کوچه و خیابان سیستم‌های در حال آزمایش‌اش را تست کنند. مهندسان این شرکت باید آزمایش‌های مربوط به اعتبار و درستی را روی این سیستم انجام دهند تا بتواند به مرحله راندن آزمایشی برسد.

اطمینان آگاهانه

آلمان‌های محتاط به جای آن‌که مثل ایلان ماسک بلندپرواز مشتریان خود را مجبور به اعتماد به پردازشگرهای خود کنند، می‌خواهند ماشین‌هایشان توسط مهندسان‌ مورد تایید قرار بگیرد تا همواره برای مالکان پیش‌بینی‌پذیر باشند.

سخنگوی مرسدس در حاشیه نشستی که در شهر ایمندیگن آلمان برگزار می‌شد در گفت‌وگو با رویترز گفت: «ما کاری با اطمینان کورکورانه نداریم. چیزی که ما می‌خواهیم اطمینان آگاهانه است. مشتری دقیقا باید بداند که ماشین‌اش چه کاری را می‌تواند انجام دهد و چه کاری را نمی‌تواند».

به همین خاطر است که این خودروساز اهل اشتوت‌گارت که  در تملک دایملر قرار دارد، در حالی که به دنبال موافقت‌های قانونی برای استفاده از سیستم راندن پایلوت خود است که سطح سوم خودران را ارائه می‌دهد، بر تجربیات چند دهه‌ای‌ خود در مورد توسعه سیستم‌های یاری‌رسان تاکید دارد.

سطح سوم خودران به این معناست که راننده به لحاظ قانونی مجاز است چشم‌های خود را از فرمان بردارد و کمپانی سازنده خودرو در اینجا دایملر مسئول اتفاقات احتمالی است که در هنگان راندن خودکار ممکن است پیش بیاید. این در حالی است که سیستم جدید تسلا مشتریان را مسئول هرگونه سانحه احتمالی می‌داند.

گذشته یاری‌رسان‌های مرسدس

مرسدس در سال 2009 شروع به استفاده از سیستم‌های یاری‌رسان مبتنی بر دوربین کرد که شامل سیستم تشخیص دوربین راهنمایی و رانندگی و یاری‌رسان حفظ مسیر می‌شد.

در سال 2013 دوربین‌های استریو را به کار گرفت که دارای عمق دید بودند و در صورت تشخیص عابر پیاده ترمز فورا را فعال می‌کردند.

به گفته مهندسان ارشد مرسدس بنز، در یک پروژه مشترک میان مرسدس بنز و تسلا برای تولید تسلا مدل S و مرسدس برقی کلاس B بود که ایلان ماسک متوجه سیستم‌های یارسان مبتنی بر دوربین و رادار شد.

مرسدس قصد دارد که سال آینده سیستم درایو پایلوت خود را رونمایی کند و آن را به عنوان شکل تکامل‌یافته سیستم دیسترونیک معرفی می‌کند که در سال 2013 به بازار فرستاده بود و می‌توانست با استفاده از دوربین‌ها و رادار ماشین را در مسیر نگه‌دارد و فاصله را با ماشین جلویی حفظ کند.

داریو پایلوت دارای حس‌گر جدیدی به نام لیدار است. این سیستم از مجموع داده‌های گردآوری شده توسط رادار، سنسورهای فراصوتی و مسیریابی با کیفیت بالا، رادارها و دوربین‌ها  استفاده می‌مند.

مایکل دکر مدیر واحد خودران مرسدس بنز در بار این سیستم گفته: «این سیستم یک تحول اساسی از دیسترونیک به شمار می‌رود و تکاملی راهبردی است. برای ما این قدم منطقی بعدی است که در عین حال آن را کار عجیب و خارق‌العاده‌ای هم نمی‌دانیم».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =