بازار خودرو

در ۲۰ شهریور امسال که نرخ ارز در بازه ۲۲هزار و ۶۰۰ تومان قرار داشت، قیمت پراید۱۳۱، حدود ۸۷میلیون تومان بود. همچنین ۲۰۶ تیپ۲ قیمتی حدود ۱۸۷میلیون تومان داشت. حال اما خریدار می‌بیند با این‌که نرخ دلار وارد کانال ۲۲هزار تومانی شده، اما پراید هنوز در کانال ۱۰۰میلیون تومانی است

به گزارش «اخبار خودرو»، قیمت خودرو در بازار طی ماه‌های گذشته و هم‌زمان با افزایش نرخ دلار در روند صعودی و حتی می‌توان گفت تصاعدی قرار گرفت. هرچند فعالان بازار تاکید داشتند اصولا خریدوفروشی انجام نمی‌شود و قیمت‌ها کاغذی هستند، اما به‌هرحال تاثیر افزایش نرخ دلار در بازار خودرو بسیار مشهود بود. طی روزهای اخیر و با کاهش نرخ دلار و درنهایت ورود آن به کانال ۲۲هزارتومان، قیمت خودرو نیز تا ۲۵درصد کاهش پیدا کرده است و آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها طی روزهای آینده و با نزولی بودن نرخ دلار تا ۱۰درصد دیگر هم کاهش خواهد یافت. هرچند برای رونق بازار همچنان باید قیمت‌ها روند نزولی خود را طی کنند و نرخ ارز نیز به ثبات برسد. در همین زمینه با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران به گفت‌وگو پرداختیم.

 درحال‌حاضر وضعیت قیمت خودرو در بازار به چه صورت است و به طور متوسط چنددرصد کاهش پیدا کرده است؟

حدود ۱۰ روز است که بازار خودرو با کاهش و نوسان قیمت مواجه است. یعنی دو سه، روز نوسان پیدا کردند  اما از دو روز گذشته تاکنون روند نزولی قیمت‌ها شدت گرفته و به‌طور متوسط حدود ۲۰ تا ۲۵درصد کاهش یافته است. این کاهش قیمت تقریبا در تمام خودروهای داخلی، مونتاژی وارداتی دیده می‌شود؛ تقریبا از پراید گرفته تا خودروهای چینی، کره‌ای و آلمانی همگی دستخوش کاهش نرخ و ترکیدن حباب قیمت شده‌اند.
 

واکنش خریدار یا فروشندگان در بازار چگونه بود؟ به‌طور کلی معاملات خودرویی در چه وضعیتی است؟

خریداری وجود ندارد؛ بازار خودرو همچنان قفل است و در نقطه صفر قرار دارد. دلیل این‌که چرا خریدار نیست، به موضوع نوسان قیمتی در ماه‌های گذشته بازمی‌گردد. خریدار به آرشیو قیمتی در ماه‌های گذشته نگاه می‌کند، به‌عنوان‌مثال در ۲۰شهریور که دلار در محدوده ۲۲هزار و ۶۰۰ تومان قرار داشت، قیمت پراید۱۳۱، حدود ۸۷میلیون تومان بود. همچنین ۲۰۶ تیپ۲ قیمتی حدود ۱۸۷میلیون تومان داشت. سایر خودروها نیز در وضعیت قیمتی متفاوتی در آن زمان قرار داشتند.

حال اما خریدار می‌بیند با این‌که قیمت دلار وارد کانال ۲۲هزار تومانی شده، اما پراید هنوز در کانال ۱۰۰میلیون تومانی است. بنابراین باتوجه به قیمت ماه‌های گذشته، خریدار احتمال می‌دهد قیمت خودرو به کانال‌های پایین‌تری سقوط خواهد کرد و چیزی حدود ۱۰درصد دیگر قیمت خودرو پایین خواهد آمد. بنابراین از خرید دست کشیده است و در انتظار رسیدن خودرو با کانال‌های قبلی می‌ماند.

از این سو، در مدتی که قیمت‌ به‌طور کاذب افزایش پیدا می‌کرد، کسی فروشنده نبود و همه قیمت خودروهایشان را به‌روز می‌کردند تا ببینند موجودی‌شان چه اندازه افزایش پیدا کرده است. در نتیجه طی این دو ماه بازار واقعا قفل بود.

 درحال‌حاضر آیا شاهد افزایش تعداد فروشندگان در بازار هستیم؟ اصولا کسی در این بازار زیان می‌کند که بخواهد برای فروش هجوم بیاورد؟

فروشنده در بازار فراوان است. اما در هر صورت کسی در این بازار ضرر نمی‌کند. اگر کسی بگوید در بازار خودرو ضرر کرده، اشتباه است. اما اگر هنگام  ۳۲هزار تومانی بودن دلار، اقدام به خرید خودرو کرده باشد، ضرر کرده است. اما کسی که وقتی دلار در کانال ۲۰هزار تومان بوده، خودرو خریده؛ ضرر نکرده است.

ارزش ریال وقتی افزایش پیدا می‌کند که قیمت‌ها کاهش یابند. این‌که بازار خودرو جان می‌گیرد یا خیر، دست بانک‌مرکزی است. اگر طی یک ماه، نرخ دلار در یک مبلغ مشخص ثابت بماند، گره بازار باز می‌شود و خریدوفروش دوباره رونق می‌گیرد. اما اگر نوسان شدید باشد، باز هم بازار قفل می‌شود. شاید تا دیروز اگر فردی در نظر داشت خودرو سانتافه خود را ۳.۵میلیارد به فروش برساند، دیگر نمی‌توانست با ۳.۷میلیارد تومان خودرویی را هم جایگزین کند.

اما شرایط به‌گونه‌ای شده است که اگر درحال‌حاضر خودرو خود را با قیمت ۳.۷میلیارد تومان بفروشد، می‌تواند روز بعد آن را با ۳.۶میلیارد تومان جایگزین کند. پس تا زمانی که بازار نوسان داشته باشد، کسی اقدام به فروش خودرو نمی‌کند.

 آیا درحال‌حاضر خودرو کافی برای عرضه وجود دارد؟

بله؛ بسیاری افراد بیش‌از نیازشان خودرو در پارکینگ‌ها دارند. اصلا بحث تولید در کارخانه و عرضه خودروسازان نیست. درحال‌حاضر افراد زیادی، خودرو مازاد در اختیار دارند. در ۸ ماه اخیر همه افرادی که خودرو تحویل گرفته‌اند، اقدام به فروش نکرده‌اند. بنابراین چون خودرو بسیار زیادی در دست مردم است، اگر نرخ ارز نوسان نداشته باشد و ثابت بماند، شاهد ریزش بیشتر قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

آیا همچنان معتقدید با این شرایط کسی در بازار خودرو ضرر نمی‌کند؟

واقعا کسی ضرر نمی‌کند؛ چون همه می‌خواهند خودرو را بفروشند و مثلا خانه بخرند. وقتی نرخ ارز ریزشی باشد، قیمت همه چیز کاهش پیدا می‌کند. در چند روز گذشته تمام بازارها تا ۲۵درصد کاهش قیمت داشته‌اند. به نظر من با کاهش نرخ ارز، کسبه روی آرامش را خواهند دید و بازار رونق می‌گیرد. این فقط در مورد بازار خودرو نیست؛ فروشنده در گذشته این مشغله ذهنی را داشت که اگر با این قیمت‌ها محصولات را ه‌بفروش برساند، آیا می‌تواند برای آن‌ها جایگزینی قرار دهد یا خیر.

واقعا فروشنده نمی‌توانست جایگزین پیدا کند. به همین دلیل سعی می‌کرد یا کالا را نفروشد یا قیمت بسیار بالایی برای کالا در نظر می‌گرفت. خودرو هم همین وضعیت را داشت، قیمت بالا رفته بود اما عملا خریدوفروشی رخ نمی‌داد. فردی که ۱۰سال پیش خودرویی را ۱۰۰میلیون تومان خریده بود، در بازار پرالتهاب ماه‌های اخیر آن را ۴میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرد. اما مگر کسی این خودرو را خرید؟ مثلا ب‌ام‌و سری۷ به ۹میلیارد تومان هم رسید؛ خودرویی که ما با قیمت ۶۵۰میلیون‌تومان هم التماس می‌کردیم اما کسی آن را نمی‌خرید، به ۹میلیاردتومان رسید و طی روزهای اخیر با ۲میلیارد کاهش، ۷میلیاردی شده است.

چه اتفاقی رخ داد که طی ۲ روز قیمت‌ها این‌چنین کاهش پیدا کرد؟ قیمت سانتافه تا ۸۰۰میلیون، الانترا تا ۶۰۰میلیون و خودرو ۲۰۰۸ تا ۳۰۰میلیون تومان کاهش یافتند. همه این‌ها به بحث نرخ دلار بازمی‌گردد. وقتی نرخ دلار کاهش پیدا کند، قیمت خودرو نیز به کانال اصلی خود بازمی‌گردد.

 بیشترین کاهش قیمت در داخلی‌ها مربوط به کدام خودروهاست؟

تفاوتی وجود ندارد و همه خودروها به‌نسبت کاهشی بوده‌اند. اما به‌عنوان‌مثال قیمت خودرو ۲۰۶ که به بیش‌از ۲۶۰میلیون تومان هم رسیده بود، درحال‌حاضـــــر ۲۰۵میلیون‌تومان در بازار عرضه می‌شود و البته همکاران ما هم بالاتر از قیمت ۱۹۵میلیون تومان این محصول را خریداری نمی‌کنند. درخصوص سایر خودروها هم این وضعیت دیده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =