باتوجه به‌اینکه در سیستم‌ سوخت‌رسانی انژکتوری از سنسورهای بسیاری برای عملکرد دقیق و روند کاری بهتر بهره گرفته شده است، سنسوری نیز در آن تعبیه شده تا میزان باز بودن و موقعیت دریچه‌گاز را به ECM گزارش دهد و براساس آن، دریچه‌گاز باز شود.

خودرو پژو 405 SLX موتور 1800 مدل 95 دارم و بیش از یک هفته است خودرو به‌طور ناگهانی و بی‌دلیل گاز می‌خورد و دور موتور افزایش می‌یابد. علاوه‌بر این بوی بنزین نیز در داخل اتاق به‌شدت احساس می‌شود و حتی با تعویض فیلتر بنزین نیز این مشکل برطرف نشد. همچنین نور بالای آن نیز کار نمی‌کند؛ علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،چنین مشکلی در خودروهای مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری دلایل بسیاری دارد که در اینجا به چهار علت اصلی اشاره می‌شود. 1- باتوجه به‌اینکه در سیستم‌ سوخت‌رسانی انژکتوری از سنسورهای بسیاری برای عملکرد دقیق و روند کاری بهتر بهره گرفته شده است، سنسوری نیز در آن تعبیه شده تا میزان باز بودن و موقعیت دریچه‌گاز را به ECM گزارش دهد و براساس آن، دریچه‌گاز باز شود. 
درواقع اگر سنسور دریچه‌گاز معیوب شده باشد، یا بنابه‌هردلیلی به‌درستی کار نکند، در گاز خوردن خودرو تاثیر محسوسی خواهد داشت. درچنین حالتی باید با دستگاه عیب‌یاب، خطای مربوطه در واحد پردازشگر الکترونیکی پاک شود و ممکن است این ایراد به‌دلیل خرابی سنسور دریچه‌گاز باشد که با تعویض این سنسور مشکل برطرف خواهد شد. 2- اما در نظر داشته باشید که درصورت تعویض سنسور دریچه‌گاز ممکن است ایراد همچنان وجود داشته باشد که دراین صورت باید ضمن بررسی استپرموتور که قطعه‌ای الکترومکانیکی است، درصورت نیاز این قطعه نیز تعویض شود. زیرا در زمان خرابی استپرموتور، هوای مورد نیاز سیلندرها به‌درستی تامین نمی‌شود و این خود منجر به‌ایرادی چون افزایش دورموتور می‌شود. از آنجا که استپرموتور باتوجه به‌ماهیتی که دارد، در بلندمدت به‌اصطلاح کثیف می‌شود، اغلب مالکان خودروها این قطعه را با اسپری‌های مخصوص شست‌وشو می‌دهند که این موضوع اشتباه است. بنابراین برای رفع چنین اشکالی باید استپرموتور تعویض شود. 3- از سوی دیگر اگر سنسور فشار هوای ورودی یا همان مپ‌سنسور نیز با مشکل مواجه شود، باعث ایجاد چنین حالتی در خودرو می‌شود. در چنین حالتی برای رفع مشکل باید ضمن اتصال دستگاه‌عیب‌یاب به ECM درصورت بروز خطای سنسور مپ، پس از تعویض این سنسور خطای مربوطه در واحد پردازشگر مرکزی نیز پاک شود. 4- در نظر داشته باشید که افزایش بی‌دلیل دور موتور می‌تواند ناشی از ایراد در سیم‌‌گاز، پدال یا حتی دریچه‌گاز نیز باشد. بنابراین برای عیب‌یابی صحیح باید به‌نمایندگی مراجعه کنید تا هر سه‌قطعه ذکرشده توسط کارشناس فنی تست و بررسی شود و درصورت نیاز برای رفع مشکل سیم‌گاز، پدال و دریچه‌گاز تعویض شود. اما انتشار بوی بنزین در اتاق خودرو ناشی از خرابی کنیستر است و باتوجه به‌اینکه کنیستر قطعه‌ای است که بخارات بنزین در آن جمع‌ می‌شود تا روند کاری موتور را بهبود بخشد، بنابراین درصورتی که این قطعه معیوب شده باشد، ظرفیت جمع‌آوری بخارات بنزین را نخواهد داشت و در این حالت بوی بنزین ناشی از بخارات را به‌اتاق وارد می‌کند. بر این اساس باید کنیستر تعویض شود. در پاسخ به‌بخش آخر سوال شما نیز باید گفت عدم کارکرد نوربالا دو علت عمده دارد. نخست‌اینکه ممکن است دسته چراغ یا سیم‌های مربوطه نوربالا با اشکال مواجه شده باشد و منجربه عدم روشن شدن نوربالای خودرو ‌شود. در چنین صورتی باید ابتدا دسته چراغ تعویض شود و ممکن است بین لامپ و سوکت مربوطه اتصالی کرده باشد که با تعویض سوکت مشکل رفع می‌شود. همچنین اگر مصرف‌کننده الکتریکی (لامپ) به‌اصطلاح سوخته باشد، توانایی روشن شدن و فعال شدن را ندارد و بنابراین نور بالای خودرو شما کار نمی‌کند. با این وجود برای رفع مشکل باید وضعیت لامپ نیز بررسی و در صورت نیاز این قطعه نیز تعویض شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =