کد خبر: 232024
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
خودروهای وارداتی

قیمت تمام کالاهایی که بر اساس نرخ ارز قیمت گذاری می‌شوند، طبیعتا باید با افت نرخ ارز کاهش یابد. بر این اساس، قیمت نجومی خودروهای وارداتی موجود در بازار نیز باید تعدیل شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، قیمت تمام کالاهایی که بر اساس نرخ ارز قیمت گذاری می‌شوند، طبیعتا باید با افت نرخ ارز کاهش یابد. بر این اساس، قیمت نجومی خودروهای وارداتی موجود در بازار نیز باید تعدیل شود. اما به دلیل ممنوعــــــیت واردات خودرو و نبود نسخه صفرکیلومتر این خودروها در بازار، این خودروها به‌اصطلاح بی‌قیمت شده‌اند و هرکس هر نرخی را بخواهد برای آن‌ها اعلام می‌کند. نظر مهدی دادفر، دبیر انجـــــمن واردکنندگان خودرو را در این خصــــوص جویا شده‌ایم.

 نرخ خودروهای وارداتی در بازارهای مصرف ایران در مقایسه با دیگر کشورها چگونه است؟ 
درحال‌حاضر خودرویی مانند سانتافه صفر اگر با ارز ۳۰هزار تومانی وارد شود، بدون حقوق و عوارض گمرکی ۶۰۰میلیون تومان و با احتساب تمامی هزینه‌های آن در حدود یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان قیمت می‌خورد. 
اما امروز این خودرو ۳میلیارد تومان در بازار برچسب قیمتی خورده است و به نظر می‌رسد اگر کاهش نرخ دلار چشمگیر باشد، خودروهای وارداتی نـــــیز می‌تواند با یک کاهش ۱۰۰درصدی مواجه شوند.

دولت به‌تازگی تصمیم گرفته است واردات را با استفاده از ارز متقاضی امکان‌پذیر کند. آیا به نظر شما این تصمیم اجرایی می‌شود؟
ما از مدت‌ها پیش اعلام کردیم واردکنندگان با ارز خود که در خارج از کشور است، می‌توانند خودرو وارد کنند، بدون این‌که یک دلار ارز از کشور خارج کنند.
 اگر با این پیشنهاد موافقت شود، سه اتفاق می‌افتد؛ در وهله اول دولت می‌تواند کسری بودجه خود را جبران کند بدون این‌که تورمی ایجاد شده یا این‌که به نقدینگی جامعه اضافه شود. در وهله دوم ارزی که در خارج از کشور وجود دارد، می‌تواند به‌صورت خودرو به کشور وارد شود که این مساله بسیار مهم است، زیرا که سرمایه‌های کشور بالاخره باز می‌گردند. در وهله سوم نیز با ورود خودروی خارجی به کشور، بازار جان تازه‌ای می‌گیرد و قیمت‌ها شکسته می‌شود. 
وقتی بازار وارداتی‌ها بشکند، قیمت خودروهای داخلی نیز تکان می‌خورد و این موضوع در مجموع به نفع مردم تمام خواهد شد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =