بازار خودرو

رخدادهای اخیر در بازار خودرو به‌نحوی است که به‌نظر می‌رسد حداقل تا ۶ ماه آینده شاهد رکود سنگین در این بازار باشیم. اما دلیل این موضوع چیست؟ درپاسخ باید موضوع را از ابعاد مختلفی بررسی کرد. 

به گزارش «اخبار خودرو»، یک طرف ماجرا مشتریان یا مصرف‌کنندگان واقعی و نهایی هستند که همچنان در انتظار کاهش قیمت به‌سر می‌برند و به‌همین امید فعلا از خرید خودرو منصرف شده‌اند.

درواقع آن‌ها به‌این امید هستند که رخدادهای سیاسی خارجی روی قیمت ارز و درنتیجه قیمت خودرو تاثیر بگذارد. اما در طرف دیگر ماجرا خودروسازان و همچنین عرضه‌کنندگان و فروشندگان خودرو قرار دارند و نظر به‌اینکه قیمت ارز آن‌طور که انتظار می‌رفت کاهش نیافت و در حدفاصل  ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان باقی ماند، همچنان به‌این اندیشه دامن زده می‌شود که قیمت تمام‌شده خودرو بالاست و از طرفی حتی درصورت رفع ممنوعیت واردات خودرو نیز قیمت تمام‌شده برای واردکننده بالا خواهد بود.

درنتیجه خودرو بیش‌تر از آنچه تاکنون شاهد بوده‌ایم، افت قیمت نخواهد داشت. درعین‌حال خودروسازان می‌دانند که حداقل بین ۶ ماه تا یک‌سال زمان نیاز است تا شرایط تولید به‌حالت عادی بازگردد و درنتیجه از افت قیمت محصولاتشان استقبال نمی‌کنند.  ماحصل این موضوع دو برداشت متفاوت در دو سوی ماجراست. 

از یک سو مشتریانی که حداقل به‌شکل روانی درانتظار کاهش قیمت هستند و از سوی دیگر عوامل تولید و فروشی که در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند که نتیجه آن چیزی جز رکود مدت‌دار در بازار خودرو نخواهد بود. 

قیمت رسمی محصولات خودروسازان کاهش نمی ‌یابد

بعد از تحولات سیاسی خارجی درهفته گذشته، مسئولین خودروسازی‌ها یا انجمن‌های خودروسازی درچندین نوبت و درمصاحبه‌های متعدد اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای کاهش قیمت رسمی وجود ندارد؛ درنتیجه این موضوع در آینده نزدیک رخ نخواهد داد. 

همین امر نیز به‌خودی خود سبب شد تا حد زیادی ترمز کاهش قیمت بخصوص در بخش خودروهای تولید داخل کشیده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =